ناکشا یاران - ساری- خبرنگار: نمایش خیابانی «بیگانگی» کاری از گروه تئاتر «سونر» آمل در جشنواره بین‌المللی تئاتر مایم ارمنستان مورد توجه داوران و مخاطبان قرار گرفت و شایسته تقدیر معرفی شد.

تئاتر مایم ارمنستان

این نمایش که پیش از این در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان درخشیده و به جشنواره تئاتر فجر سال گذشته راه یافته بود، در جشنواره تئاتر مایم ارمنستان نیز مورد توجه قرار گرفت. «بیگانگی» نمایشی فیزیکال است که با طراحی و کارگردانی «غنچه شکوهیان» در گروه تئاتر سونر تولید شده است. «نگار مجدد»، «مریم سبکرو»، «محمد امین پازوکی» و «محمد آقاعلی‌اکبری» هنرپیشگان این نمایش هستند. آنها «بیگانگی» را در شهر زاخکازو ارمنستان اجرا کردند.

اجراهای پیشین این نمایش در ایران با بازی «مهیار ورزگان» و «افشین نبی‌پور» بود که به دلیل حضور این ۲ هنرپیشه در دوره سربازی، امکان خروجشان از کشور فراهم نشد؛ موضوعی که از نگاه کارگردان نمایش نوعی تبعیض بین هنرمندان و ورزشکاران است، زیرا ورزشکاران می‌توانند برای کسب افتخار با انجام برخی فرایندهای قانونی به مسابقات خارج از کشور اعزام شوند، اما هنرمندان از این قاعده مستثنا هستند و فرصت افتخارآفرینی را از دست می‌دهند.

کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که «بیگانگی» نخستین تجربه‌اش در تولید نمایش کاملا فیزیکال است، گفت: این نمایش فیزیکال و بدون کلام، روند رشد انسان را نشان می‌دهد که از بدو تولد تا مرگ چگونه روحیاتش دستخوش تغییرات می‌شود. در واقع «بیگانگی» مفهومی جهان‌شمول دارد و برای تمام مردم دنیا قابل اجراست؛ چراکه به درونیات و روحیات انسان‌ها اشاره می‌کند.

«غنچه شکوهیان» افزود: نمایش روایتگر حضور یک زن و مرد از دوران کودکی تا جوانی است. در جوانی فرایند عاشق شدن این ۲ را نشان می‌دهد و در نهایت به هم می‌رسند، اما پس از آن اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود تمام ذهنیتی که این ۲ داشتند فرو بریزد و تغییر کنند. شخصیت‌های نمایش به مرور در می‌یابند که ۲ موجود جدید هستند و دیگر نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و در تنهایی و سرگشتگی خود باقی می‌مانند.

وی در مورد دلیل تولید نمایش فیزیکال پس از سال‌ها کار در عرصه نمایش باکلام بیان کرد: ما در آموزشگاه هنرجویان دوره تئاتر فیزیکال نیز داریم. پیش از این هم در آثار تولیدی این گروه از تئاتر فیزیکال به عنوان بخشی از نمایش بهره گرفتیم، اما تصمیم گرفتم با توان داخلی مجموعه خودمان نمایشی کاملا فیزیکال تولید کنم. با توجه به قابلیت‌هایی که در هنرجویان خودم دیدم و ذهنیتی که داشتم، تولید «بیگانگی» نوعی آزمون بود که خوشبختانه نتیجه خوبی هم داشت.

این هنرمند مازندرانی تصریح کرد: هدفم این بود که ببینم می‌توان در این شکل مفهوم را تمام و کمال بیان کرد یا خیر. خودم هم از ابتدا در این مورد تردید داشتم. حتی وقتی اثر را به جشنواره مریوان فرستادم بعید می‌دانستم که پذیرفته شود، اما هم مورد توجه داوران قرار گرفت و هم مخاطبان واکنش‌های بسیار خوبی داشتند.

«بیگانگی» در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان جایزه کارگردانی، بازیگری، طراحی پوستر، بروشور و موسیقی را دریافت کرد و به عنوان برگزیده این جشنواره به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت. در این جشنواره نیز با اجرای خوب مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه در بخش طرح و ایده شد. درخشش این نمایش در کشور سبب شد که جشنواره تئاتر مایم ارمنستان نیز از این گروه برای اجرا دعوت کند.

کد خبر 452205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha