همشهری آنلاین: عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان در اولین جلسه محاکمه خود اعتراف کرده که ۹۰ میلیون دلار از عربستان سعودی و یک میلیون دلار از امارات متحده عربی دریافت کرده است. مقامات عربستان و امارات واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

عمر البشير

به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری آلمان روز دوشنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) از خارطوم پایتخت سودان گزارش داد که نخستین جلسه محاکمه عمر البشیر دیکتاتور ۷۵ ساله سودان که به "فساد مالی" و "مالکیت ارز خارجی" متهم است برگزار شده است.

یکی از بازپرسان این پرونده در دادگاه گفت که البشیر اعتراف کرده که از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ۲۵ میلیون دلار و از عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق این کشور ۶۵ میلیون دلار دریافت کرده است. این مبلغ گویا کمک‌های نقدی مقامات عربستان سعودی به کشور سودان بوده است.

عمرالبشیر همچنین در جریان این دادگاه اعتراف کرده که از خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات نیز یک میلیون دلار گرفته است.

بازپرسان پرونده البشیر در ماه آوریل اعلام کرده بودند که در بازرسی اقامتگاه حاکم سابق سودان هفت میلیون دلار پول نقد پیدا کرده‌اند.

پیش از این ارتش سودان هم با حضور خود البشیر ۱۱۳ میلیون دلار در سه ارز مختلف در خانه او کشف و ضبط کرده است.

محاکمه دادگاه البشیر که قبلا دوبار به تاخیر افتاده بود و مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

عمر البشیر ۱۱ آوریل (۲۲ فرودین)   فروردین‌ماه گذشته در پی اعتراضات چندین ماهه مردمی و پس از آنکه ۳۰ سال بر اریکه قدرت تکیه زده بود، به دست ارتش سودان برکنار شد. سران ارتش پس از سرنگونی البشیر اعلام کرده بودند که شورایی نظامی وظایف دولت موقت و انتقالی این کشور را برای دو سال برعهده خواهد گرفت.

روز شنبه ۲۶ مرداد (۱۷ اوت) شورای نظامی و جنبش اعتراضی سودان پس از ماه‌ها میانجی‌گری اتحادیه آفریقا بیانیه قانون اساسی را در خارطوم امضا کردند. همزمان با این رویداد تاریخی اعلام شد که محاکمه عمر البشیر، حاکم مستبد این کشور نیز آغاز می‌شود.

کد خبر 452195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha