سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

عاطفه علیان-  اصفهان- خبرنگار: بالاخره پروانه‌های رنگی به شهر گنبدهای فیروزه‌ای رسیدند و بچه‌ها را به تماشا دعوت کردند؛ پروانه‌هایی که سی‌ودو سال از عمرشان می‌گذرد و هر تابستان کودکان و نوجوانان را از گوشه وکنار میهن به نصف‌جهان دعوت می‌کنند تا کودکی را روی پرده نقره‌ای به تماشا بنشینند و پای خانواده‌های اصفهانی هم به دنیای سینمای کودک باز شود.

پرواز پروانه‌ها در آسمان نصف‌جهان

امروز اصفهان میزبان سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است؛ جشنواره‌ای که در دو بخش «ملی» و «بین المللی» با شعار «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» برگزار می‌شود تا با مشارکت سینماگران و کودکان و نوجوانان پیام همدلی را به گوش جهانیان برساند. ۳ روز پیش هم در کنار جشنواره فیلم کودک و نوجوان، سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور با حضور ۶۳ نوجوان درگروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال از ۲۱ استان و با حضور شخصیت‌های شناخته‌شده سینمای کودک درسالن سوره اصفهان برگزارشد.

  • یک فرصت طلایی

«نوشین نجاتی» که از شهر تالش به اصفهان آمده و در کنار سی‌وسه پل به همراه خانواده‌اش به نورنگاره‌ای که «پروانه» را مقابل سینما ساحل نشان می‌دهد نگاه می‌کند، به همشهری می‌گوید: جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصت مناسبی است که به اصفهان بیاییم و از امکانات سینمایی این شهر استفاده کنیم و به تماشای فیلم‌های خوب بنشینیم. او با این‌که ۱۶ سال دارد و هیچ‌گاه فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان را تماشا نکرده است، ادامه می‌دهد: شور و حالی که جشنواره فیلم کودک و نوجوان با خود می‌آورد این انگیزه را در ما تقویت می‌کند که درمدت اقامتمان در اصفهان به دیدن فیلم‌ها برویم.

  • جای خالی کمیته ثابت هنرمندان

«بهروز سعیدی» که رشته کارگردانی خوانده به همشهری می‌گوید: سی‌ودو سال از عمر جشنواره فیلم کودک و نوجوان گذشته است و با این‌که هرسال این جشنواره یک هفته پرهیاهو را با خود می‌آورد اما در مراسم پایانی همه‌چیز تمام می‌شود. وی می‌افزاید: اگر برگزارکنندگان جشنواره به دنبال نتیجه مطلوب هستند، باید از ظرفیت هنرمندان این شهر استفاده کنند، اما متاسفانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان که هم‌سن من است و دیگر جوانی‌اش هم رو به سراشیبی است، نتوانسته یک کمیته ثابت هنرمندان یا کمیته برگزارکننده ثابت داشته باشد.

  • جشنواره هویتش را از اصفهان می‌گیرد

«کامبوزیا پرتوی» فیلمساز و استاد مشاور نوجوانان راه‌یافته به المپیاد فیلم‌سازان نوجوان به همشهری می‌گوید: جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصتی برای دوستی‌های تازه فراهم می‌کند و امیدوارم این جشنواره وسیع‌تر شود.  این کارگردان و فیلمنامه‌نویس که رکورددار دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فیلم فجر هم هست، تصریح می‌کند: هدف جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرهنگ‌سازی است. باید از این فرصت برای تماشای فیلم‌های جدید استفاده شود.

وی می‌افزاید: شعار امسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان پیام همدلی را درمیان شهروندان تقویت می‌کند. پرتوی تاکید می‌کند: اصفهان میزبان شایسته جشنواره فیلم کودک و نوجوان است و این شهر توانسته به جشنواره فیلم کودک و نوجوان هویت بخشد و این جشنواره هم هویتش را از اصفهان گرفته است. شعار جشنواره در سطح یک پیام نباشد

«مرضیه برومند» کارگردان کودک و نوجوان با بیان این‌که حضورش در سومین المپیاد فیلم‌سازان نوجوان تجربه‌ای جدید است، به همشهری می‌گوید: پیشتر در کارگاه‌هایی روی ایده‌ها کار کردم، اما مخاطبان نوجوان از سراسرکشور دراین المپیاد شرکت کردند و برایم جالب است که بدانم آنها چه فکر می‌کنند. او ادامه می‌دهد: کودکان و نوجوانان که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حاضر می‌شوند، دغدغه‌ها و مسائل عدیده‌ای دارند و می‌توانند ایده‌ها و تصوراتشان را در مسیر فیلم‌سازی به‌کار گیرند.

برومند با اشاره به مسائلی که تاکنون مانع به دست آمدن نتیجه مطلوب از جشنواره فیلم کودک و نوجوان شده است، ادامه می‌دهد: متأسفانه این جشنواره تاکنون نتوانسته تاثیر عمیق و مهمی بر شهر میزبان بگذارد. انتظار می‌رود که فضای شهر به‌طور آشکار و محسوس در این مدت به جشنواره فیلم کودک و نوجوان ملحق شود. وی اظهار می‌کند: بخشی از رسالت فیلم‌سازی و کار فرهنگی آشنایی مردم با اطراف و اقدام‌هایشان است. امیدوارم شعار جشنواره که براصل مهم همدلی استوار است، درسطح پیام باقی نماند و بتواند در تولیدهای فرهنگی مربوط به نوجوانان و کودکان، موثر واقع شود.

  • اهمیت هر جشنواره‌ای به تولیدهای آن است 

«پوران درخشنده»، کارگردان و نویسنده به همشهری می‌گوید: جشنواره فیلم کودک و نوجوان هرسال برگزار می‌شود اما امسال درکنار آن سومین المپیاد فیلم‌سازان نوجوان برپا شده تا نوجوانان بتوانند از ایده تا اجرا را درفیلم‌سازی تجربه کنند. وی می‌افزاید: این فرصت را به فال نیک می‌گیرم و هیجان‌زده هستم تا با ایده‌های نوجوانان آشنا شوم و بدانم رویای نسل فرزندانمان چیست و چقدر با ما فاصله دارند. درخشنده با اشاره به اهمیت شعار جشنواره و تقویت پیام همدلی تصریح می‌کند: هر جشنواره‌ای به تولیداتش وابسته است. تا زمانی که جشنواره تولید نداشته باشد، معنا پیدا نمی‌کند و در هیاهوی جشنواره گم می‌شود. به گفته درخشنده، هر جشنواره‌ای باید داستانی داشته باشد. وی می‌افزاید: استقلال جشنواره در کنار تولید محتوا، می‌تواند آن را بعد از سی و دو سال به اهدافش نزدیک کند.

  • اکران گزیده فیلم‌های جشنواره در ۳۴ شهر کشور 

دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با اشاره به برنامه‌های متنوع و شاد که در یک هفته برگزار می‌شود، به همشهری می‌گوید: پیش‌خرید بلیت‌های سینما نشان از جشنواره‌ای پویا دارد. در سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با ۷ عنوان فیلم بلند سینمایی، ۹ عنوان پویانمایی بلند و ۱۰ عنوان فیلم کوتاه داستانی به مدت یک هفته میزبان علاقه‌مندان سینمای کودک و نوجوان هستیم.

«علیرضا تابش» می‌افزاید: ۱۲ عنوان پویانمایی و ۷ فیلم مرمت شده که از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای کودک و نوجوان هستند در سالن‌های سینمای اصفهان به اکران درمی‌آید. دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با بیان این‌که هرشب ساعت ۲۲:۳۰ در پردیس هنر اصفهان ۵ فیلم خاطره‌انگیز و موزیکال به صورت رایگان به اکران درمی‌آید، تصریح می‌کند: ۳۶ عنوان وب سری و در بخش مسابقه بین‌الملل ۸۶ عنوان فیلم به اکران درمی‌آید که در مجموع فیلم‌های به نمایش درآمده در سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به ۱۸۲ عنوان می‌رسد.  

وی با اشاره به شعار جشنواره امسال «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» بیان می‌کند: ۱۴۳ فیلم خاطره‌انگیز در مناطق سیل‌زده و محروم کشور به اکران درمی‌آید که هموطنان درکنار مردم اصفهان  می‌توانند به تماشای فیلم‌های کودکان و نوجوانان بنشینند. تابش تصریح می‌کند: رویداد مهم دیگر که همزمان با جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان برگزار می‌شود، اکران گزیده فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در ۳۴ سالن از  ۳۳ شهر کشور است تا هموطنان علاقه‌مند به سینمای کودک و نوجوان از فرصت جشنواره بهره‌مند شوند.

  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی

مدیرعامل بنیاد فارابی با بیان این‌که در این هفته، کارگاه‌های آموزشی جنبی درکنار جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود، اظهارکرد: بیش از ۱۶ کارگاه آموزشی ویژه شهروندان اصفهانی برگزار می‌شود. فیلم‌ها درنقاطی از محور چهارباغ عباسی و مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان و سینما بهمن به اکران درمی‌آید.  وی می‌افزاید: جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصتی فراهم کرده تا خانواده‌های اصفهانی در فضایی پرنشاط فیلم‌های مورد علاقه‌شان را تماشا کنند. دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با تاکید بر این‌که ظرفیت جشنواره مشخص است و نمی‌توان انتظار غیرواقعی از آن داشت، اظهار می‌کند: با توجه به محدودیت تعداد صندلی‌ها و سالن‌ها، علاقه‌مندان می‌توانند غیر از تماشای فیلم از کارگاه‌های تجربه هم استفاده کنند.  

وی می‌افزاید: در سومین دوره المپیاد فیلم‌سازان نوجوان هم، اصفهانی‌ها حضور قابل توجهی داشتند. امیدوارم از این فرصت استفاده کنند و در کنار شناخته شده‌ترین اساتید سینمای کودک بیاموزند.  مدیرعامل بنیاد فارابی تاکید می‌کند: امسال در ستاد جشنواره فیلم کودک و نوجوان تمهیداتی برای دسترسی معلولان به سالن‌های سینما فراهم شده است و ازسوی دیگر بخشی از صندلی‌ها به کودکان کار اختصاص یافته است. امیدواریم سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بتواند در اصفهان موثر واقع شود و رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.

  • سینماهای اصفهان؛ آماده اکران

رئیس حوزه هنری اصفهان با بیان این‌که خاستگاه و مقصد جشنواره فیلم کودک و نوجوان شهر اصفهان است، به همشهری می‌گوید: اگرچه درمدت کوتاهی جشنواره فیلم کودک و نوجوان بنا به دلایلی از اصفهان رخت بربست، اما مسئولان متوجه شدند مسیر موفقیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان از اصفهان می‌گذرد و سی‌ودومین دوره جشنواره از امروز تا ۴ شهریور در این شهر تاریخی برگزار می‌شود.

به گفته «مهدی احمدی‌فر»، کودکان و نوجوانان به تنهایی مخاطب جشنواره نیستند بلکه خانواده‌های آنها و به‌ویژه مادران هم باید مخاطب جشنواره فیلم کودک و نوجوان تعریف شوند.  وی می‌افزاید: اصفهان قابلیت فیلم‌سازی و سینمای کودک را دارد، اما زمینه‌ای برای ظهور استعدادها مهیا نیست.
رئیس حوزه هنری اصفهان با بیان این‌که جشنواره فیلم کودک ونوجوان در ۳ دوره گذشته در تعاملی سازنده توانسته نقش موثرتری ایجاد کند، تصریح می‌کند: از این تعامل می‌توان به برگزاری المپیاد فیلم‌سازان جوان اشاره کرد که به عنوان یک برنامه جنبی و اصلی و مهم استعدادهای فیلم‌سازان از سراسر کشور کشف می‌شود.

وی می‌افزاید: المپیاد فیلم‌سازان جوان با همکاری بنیاد فارابی، انجمن فیلم جوان و حوزه هنری برگزار شده که رویداد مهم و بزرگی محسوب می‌شود و نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال از همه شهرهای کشور در اردوی فشرده پنج‌روزه در اصفهان با آموزش اساتید شناخته شده سینمای کودک مسیر همواری برای انتخاب در زندگی خواهند داشت.

رئیس حوزه هنری اصفهان با بیان این‌که سینماهای حوزه در شرایط مطلوبی برای اکران فیلم‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان به سر می‌برند، گفت: پردیس ساحل که هنوز یک سال از بهره‌برداری آن نگذشته و به امکانات بسیار خوبی مجهز شده در کنار ۴ سالن پردیس چهارباغ آماده ارائه خدمات به علاقه‌مندان است اما حمایت جدی مسئولان در حوزه فرهنگ و هنر ضروری است.  

  • جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان؛ پلی به دنیای کودکان و نوجوانان 

شهردار اصفهان با بیان این‌که جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان پلی به دنیای کودکان و نوجوانان است، می‌گوید: طبیعی است همه ما نیاز داریم گفت‌وگو با این نسل را جدی بگیریم.   «قدرت‌الله نوروزی» با اشاره به هم‌زمانی افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان با عید غدیرخم، تصریح می‌کند: سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فعالیت خود را در جهت تقویت پیوند همدلی با کودکان سیل‌زده آغاز می‌کند و تا چهارم شهریورماه ادامه دارد.

 وی می‌افزاید: باید بتوانیم از طریق این جشواره به کودکان و نوجوانان پیام‌های صحیح منتقل کنیم، هنر یکی از بهترین ابزارهای انتقال این پیام است و جشنواره زمینه هنرنمایی در این عرصه را فراهم می‌کند.  نوروزی اضافه می‌کند: امیدوارم همه پدر و مادرها، کودکان اصفهانی و همه فعالان و علاقه‌مندان سینما، این جشنواره را به خوبی دنبال کنند و جشنواره‌ای پرارزش و پربهره را با کمک همدیگر برای اصفهان رقم بزنیم. ‌

کد خبر 452086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha