کمیسیون بهداشت مجلس و شرکت شهر سالم شهرداری تهران کارگروهی مشترک به‌منظور پایش و رصد سلامت پایتخت‌نشینان تشکیل خواهند داد تا در کنار سنجش سلامت شهروندان الگویی برای دیگر شهرهای کشور نیز به‌وجود آورند.

شهر سالم

شرکت شهر سالم شهرداری تهران روز گذشته میزبان اعضای کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس بود. اعضای کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران جلسه داشتند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با شهرنوشت، با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این جلسه آشنایی نمایندگان سایر شهرها با فعالیت‌های شرکت شهر سالم به‌عنوان شرکت زیرمجموعه شهرداری است، درباره این شرکت، گفت: مهم‌ترین مأموریت این شرکت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان شهرداری است و همراه آن مسائل مهم شهری را که به نوعی با سلامت تمامی شهروندان ارتباط دارد، همیاری می‌کند.

عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اساسنامه شرکت شهر سالم، کارکنان شهرداری را پوشش می‌دهد، اظهار داشت: دسترسی سریع و آسان به خدمات درمانی دغدغه هر سازمانی است تا کارکنان در اسرع وقت به آن دسترسی داشته باشند. خوشبختانه شرکت شهرسالم در این زمینه پیشروست.

خداکرمی اضافه کرد: شرکت شهر سالم و شهرداری تهران تصمیمی برای افزایش خدمات درمانی خود ندارند، بلکه هدف این است که خدمات سطح‌بندی شده و نظام ارجاع را در شهرداری پیاده کنند.

وی در مورد طرح نظام ارجاع، بیان کرد: این طرح در حال تکمیل است و امیدواریم تا پایان سال ۹۸، حداقل در فاز اول همه بازنشستگان (۱۷هزار نفر) دارای پرونده الکترونیک شوند و در فاز بعدی تمامی خانوارهای کارکنان شهرداری به خدمات سطح اول دسترسی داشته باشند. باید دریافت خدمات تخصصی بر مبنای نظام ارجاع باشد، نه اینکه مراجعه‌ به‌صورت مستقیم صورت گیرد. امیدواریم شهرداری تهران الگویی برای بقیه شهرها و همچنین کمکی برای وزارت بهداشت به‌منظور پیاده کردن نظام ارجاع باشد.

در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجموعه شرکت شهر سالم، محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: چندین سال است که شرکت شهر سالم شهرداری تهران با هدف ارائه خدمات بهداشتی درمانی به‌صورت گسترده در پایتخت مشغول به فعالیت است. آن چیزی که باید به نام شرکت شهر سالم مورد توجه قرار گیرد، پیوست سلامت در همه ابعاد ازجمله بهداشت سلامت روان، کار و بهداشت حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه قرار است استراتژی برای چشم‌انداز این شرکت نوشته شود، تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک شرکت شهر سالم به سیستم الکترونیک وزارت بهداشت وصل خواهد شد. همچنین اگر در حوزه‌های مختلف سلامت شهر کمیسیون بهداشت مجلس بتواند کمکی به این شرکت کند از آن دریغ نخواهد کرد.

قربانی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی شرکت شهر سالم توجه به بخش درمان مراجعان است، اظهار داشت: نباید کارکنان شهرداری به‌صورت رایگان خدمات درمانی دریافت کنند و دیگر افراد خارج از شهرداری با یک تعرفه عمومی-غیردولتی از آن بهره‌مند شوند، بلکه باید این تعرفه برای همه یکسان باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه نگاه ما عدالت و دریافت خدمات پایه سلامت در یک سطح است، گفت: عدالت اجتماعی در سلامت همگانی باید نمود پیدا کند. راه‌اندازی سیستم ارجاع ۲ مزیت دارد که عبارتند از: مدیریت منابع مجموعه و هدایت بیماران جهت دریافت خدمات درمانی.

در ادامه ابوالفضل سروش، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه کمیسیون بهداشت به‌صورت هفتگی و ماهانه با جامعه سلامت تهران و کل کشور جلساتی برگزار می‌کند، اظهار داشت: جلسه امروز به نحوه روند مسائل بهداشت و درمان در شهرداری تهران اختصاص داده شد تا از نزدیک با روند مسائل بهداشتی و درمانی شرکت شهر سالم و خدماتی که به پرسنل شهرداری ارائه می‌دهد، آشنا شویم. در روند این بازدید مطرح شد که آیا این شرکت می‌تواند الگویی برای بقیه شهرهای کشور باشد یا خیر؟

سروش با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از استان‌های مختلف کشور هستند، گفت: اگر شرکت شهر سالم پتانسیل داشته باشد در آینده می‌تواند الگویی برای بقیه کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک باشد.

کد خبر 452076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha