یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: طرح احداث مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم ایران تدوین و اجرای آن آغاز شد. هدف از این طرح خانه‌دار کردن قشرهای کم‌درآمد بود.

مسکن مهر

اوایل سال ۹۲، دولت دهم طرح ناتمام مسکن مهر را به دولت یازدهم تحویل داد، اما با گذشت ۶ سال هنوز مشکلات عدیده پروژه‌های آن در کل کشور - از جمله خوزستان - اعم از تکمیل نشدن برخی واحدها، وصل نشدن انشعابات و تحویل نداده نشدن برخی پروژه‌ها به شهرداری به ‌منظور ارائه خدمات شهری رفع نشده است. بر اساس طرح مسکن مهر قرار بود در استان ۱۰۲ هزار واحد مسکونی ساخته شود که از این تعداد در حال حاضر بیش از ۶۹ هزار واحد تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شده است. طبق وعده استاندار خوزستان، کار ساخت و تکمیل ۱۰ هزار واحد دیگر تا هفته دولت به پایان می‌رسد.

  • پیگیری مشکلات مسکن مهر خوزستان

استاندار خوزستان با بیان این‌که تکمیل واحدهای مسکن مهر یکی از موضوعات دارای اهمیتی است که در شورای مسکن استان با جدیت پیگیری می‌شود، می‌گوید: در این زمینه  دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف به تکمیل زیرساخت‌های ۱۰ هزار واحد مسکن مهر شده‌اند تا در هفته دولت به متقاضیان تحویل داده شوند. «غلامرضا شریعتی» با اشاره به اینکه فرمانداران شهرستان‌ها باید این موضوع را با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی پیگیری کنند، می‌افزاید: این زیرساخت‌ها شامل شبکه آب و فاضلاب، گاز، برق و همچنین محوطه‌سازی است.

وی به انجام اقدامات بر اساس جدول زمان‌بندی تعیین‌شده تاکید و بیان می‌کند: تکمیل و ساخت مساجد، پاسگاه‌های انتظامی و مدارس نیز بر اساس تفاهم صورت گرفته بر عهده بنیاد مسکن خوزستان است. این مقام مسئول از تشکیل کمیته پیگیری و رفع مشکلات واحدهای مسکن مهر در معاونت امور عمرانی استانداری خبر می‌دهد و می‌گوید: موانع و مشکلاتی که در برخی از شهرستان‌ها با آنها روبه‌رو هستیم از سوی این کمیته بررسی و برای رفعشان راهکارهای قانونی اعمال می‌شود.

شریعتی ادامه می‌دهد: از مجموع بیش از ۱۰۲ هزار واحد مسکن مهر خوزستان ۶۹ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است. وی با اشاره به اینکه ۷۷ هزار خانه در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر تکمیل شده‌اند یا در دست ساخت هستند، بیان می‌کند: ۷ هزار مسکن مهر بدون متقاضی در خوزستان وجود دارد که در این خصوص نیز به‌زودی راهکارهایی از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهد شد.

  • ۲۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام در خوزستان

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز درباره مشکلات مسکن مهر در خوزستان می‌گوید: خوزستان با ۲۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام، بزرگ‌ترین مشکلات مربوطه را در کشور دارد. «سید مازیار حسینی» با بیان این‌که همه باید دست به دست بدهیم که واحدهای مسکونی تکمیل شوند، می‌افزاید: منظور از مسکن، خوابگاه و سلول‌هایی برای زندگی نیست. خانه باید محل آسایش باشد و مسجد، خانه بهداشت، کلانتری و مدرسه در این شهرک‌ها فراهم شود. وی بیان می‌کند: در خوزستان، به علت گرما و خورندگی زیاد، هر یک روز که تکمیل احداث مسکن تاخیر داشته باشد، به ضرر مردم و استان است.

  • ۷ هزار واحد بدون متقاضی در خوزستان

همچنین، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصادی مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره مشکلات مسکن مهر در خوزستان می‌گوید: بالغ بر ۲۰ هزار مسکن مهر نیمه‌کاره در خوزستان وجود دارد که بالغ بر ۷ هزار واحد آن بدون متقاضی است. «عباس فرهادیه» اظهار می‌کند: وجود مسکن‌های بدون متقاضی به دلیل عدم نیاز نیست، بلکه رشد نامتناسب تورم موجب شده تسهیلات موجود نیز پاسخگوی قدرت خرید مردم نباشد.

وی با بیان این‌که ۶۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل مسکن‌های مهر نیمه‌تمام استان مورد نیاز است، می‌گوید: با توجه به این‌که اعتبار نقدی و غیرنقدی ما ۳۴۰ میلیارد ریال است، بالغ بر ۳۱۰ میلیارد ریال کسری اعتبار خواهیم داشت. فرهادیه با اشاره به وجود لوله‌های نفتی در حریم شهری اهواز ادامه می‌دهد: وجود این لوله‌ها امکان برنامه‌ریزی را برای توسعه مسکن سخت کرده است.

  • بیشترین بلاتکلیفی در مسکن مهر متعلق به خوزستان است

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان درباره آخرین وضعیت مسکن مهر استان می‌گوید: خوزستان جزو استان‌هایی است که بیشترین مسکن‌های مهری را دارد که بلاتکلیف مانده‌اند. «رضا رضایی» می‌افزاید: حدود ۳۱ هزار واحد داریم که در قالب مسکن مهر و شهرهای جدید ساخته شده‌اند و عملیات اجرایی این واحدها هنوز به پایان نرسیده است.  

به گفته وی، از ۳۱ هزار مسکن مهر باقیمانده در خوزستان، ۷ هزار واحد بدون متقاضی در کل استان، ۱۰ هزار واحد بدون متقاضی در شیرین‌شهر و رامین و ۱۳ هزار واحد مسکونی مهر هستند که متقاضی دارند اما به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. رضایی بیان می‌کند: با برنامه‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که وزارتخانه ابلاغ کرده است، تلاش می‌کنیم واحدهای باقیمانده مسکن مهر را به سرانجام برسانیم. وی می‌گوید: واقعیت این است که برای اتمام مسکن مهر با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم اما در تلاش هستیم خود را از وضعیت فعلی خارج کنیم.  

  • کُمِیت تعاونی‌ها می‌لنگد 

رضایی اظهار می‌کند: واحدهای مسکونی مهر بسیاری در استان هستند که متقاضی ندارند و مجموع آنها ۷ هزار واحد است و عموما به دلیل مکان‌یابی نامناسب و فاصله زیادی که از مراکز شهرها دارند، با عدم استقبال مردم روبه‌رو هستند.  وی می‌افزاید: بخشی از مشکلات مسکن مهر استان نیز مربوط به تعاونی‌هاست. برخی از تعاونی‌هایی که وظیفه احداث مسکن مهر را بر عهده داشته‌اند، مشکلات حقوقی دارند. مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان می‌گوید: برخی از مسئولان تعاونی‌ها نیز متواری شده‌اند. اینها مسائل جدی هستند که واحدهای مسکن مهر استان خوزستان با آنها دست ‌به ‌گریبانند. این مسئول بیان می‌کند: با مکانیزم‌هایی همچون خودمالکی و مشارکتی تلاش می‌کنیم واحدهای مسکن مهر هرچه سریع‌تر به اتمام برسند.  

کد خبر 452062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha