شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

اختلاف قیمت سبوس گندم بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت به عنوان خوراک دام حاشیه ساز شد، به طوری که وزیر جهاد کشاورزی حتی از انجام مکاتبه در این زمینه با رئیس جمهوری خبر داد.

حجتي

به گزارش همشهری، ناهماهنگی دولتی در تعیین قیمت سبوس گندم سیاست های تعیین قیمت در بازار را دچار اختلاف کرد و این موضوع واکنش وزیر جهاد کشاورزی را درپی داشت. در حال حاضر سامانه وزارت جهاد کشاورزی خرید سبوس گندم را ۸۴۰ تومان اعلام کرده اما وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را ۱۲۵۰ تومان عرضه می‌کند. این اختلاف قیمت بین دو وزارتخانه دولتی منجر به تعجب فعالان بازار شده است و نرخ تامین خوراک برای دام را افزایش داده است.

در همین رابطه محمودحجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای رفع اختلاف بهای سبوس گندم بین دو وزارتخانه مکاتباتی نیز با رئیس ستاد تنظیم بازار که وزیر صنعت، معدن و تجارت است انجام دادیم و او دستور بررسی موضوع را داند. موضوع به رئیس جمهوری نیز اطلاع داده شد و ایشان نیز دستور دادند که از این بی دقتی‌ها جلوگیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم این مشکل نیز رفع شود زیرا این اتفاق درستی نیست که گندم را به قیمت ۶۶۰ تومان بیش از هفت میلیون تن به کارخانه های آرد می‌دهیم و از طرف دیگر نیز ۱۲۰۰ تومان سبوس آن در اختیار دامدار قرار گیرد و این مورد نارضایتی است.

او اعلام کرد: البته کارخانه‌های آرد نیز مشکلی دارند که باید این مشکل به شیوه خودش حل شود و اینکه قیمت سبوس را قبل از عید افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داده‌اند و بخواهند دوباره افزایش دهند بر روی محصولات نهایی تاثیر می‌گذارد. حجتی تاکید کرد: این دقت‌ها باید انجام شود و براساس دستور رئیس جمهوری باید از این بی دقتی‌ها جلوگیری شود.

  • تامین خوراک دام وضعیت خوبی دارد

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات خوراک دام و طیور گفت: در این زمینه مشکل دارد زیرا عمده خوراک به خصوص طیور که ذرت دانه‌ای و کنجاله است، کشت‌های تابستانه است و به دلیل منابع آب کم، محدودیت‌های جدی در کشت وجود دارد و باید نیاز خود را وارد کنیم.

او گفت: در این سال‌ها در ارتباط با توسعه کلزا اقدامات خوبی انجام شده و به مرور زمان کنجاله کلزا نیز به غذای طیور رفته است و استقبال خوبی هم شده است و به مرور بخشی از نیاز جایگزین می‌شود. حجتی تاکیدکرد: در تامین خوراک و واردات وضع خوبی داریم و حتی بارها اعلام شده که برخی مسئولان نگران واردات بیش از اندازه خوراک دام هستند و بر این اساس این محصولات با سرعت بیشتری در حال تخلیه است.

  • تولید ۲.۵ تن گوشت سفید

او درباره صنعت دامپروری کشور گفت: از نظر دام و دامپروری یکی از کشورهای مطرح در دنیا هستیم و حرف برای گفتن داریم. وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بخش طیور ۲.۵ میلیون تن گوشت سفید تولید می‌کنیم و و ارتباط خوبی بین تولیدکنندگان وجود دارد. او اضافه کرد: در ارتباط با مسائل مربوط به مکمل، واکسن، خوراک دام پیشرفت‌های خوبی داشتیم و ضریب تبدیل ما در برخی واحدهای نمونه در صنعت طیور به ۱.۶ رسیده است و بخشی از آن تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی است که تولیدکنندگان با دنیای خارج ‌آشنا شدند و از طرفی نیز با دیگر تولیدکنندگان نیز ارتباط برقرار کردند. حجتی گفت: امروز ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد و می‌توانیم صادرات داشته باشیم و هم با بالاترین بهره‌وری و راندمان تولیدات خود را در داخل کشور داشته باشیم و با پایین ترین قیمت بتوانیم محصولات خود را عرضه کنیم.

کد خبر 452049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha