یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: گرد و خاک سیستان و بلوچستان ریشه در بادهای ۱۲۰ روزه دارد.

علت گرد و خاک سیستان‌ و بلوچستان چیست؟

به گزارش ایسنا، با توجه به تداوم خیزش گرد و خاک در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه‌ منطقه زابل، احد وظیفه با تاکید بر این که گرد و غبارهای اخیر در سیستان و بلوچستان به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه است، گفت: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان به‌خصوص در شمال این استان بسیار معروف است و در همه جای دنیا به عنوان یک مقوله خاص هواشناختی  قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به جریان حرکت بادهای ۱۲۰ روزه گفت: وقتی در شمال منطقه، میزان فشار بالا و در جنوب، فشار پایین باشد، هوا از منطقه پرفشار به منطقه کم‌فشار حرکت می‌کند و از آنجا که میدان باد یا همان مسیر حرکت باد، تالاب‌ و اراضی خشک است موجب خیزش گرد و خاک می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با بیان این نکته که بادهای ۱۲۰ روزه در تابستان هر سال اتفاق می‌افتد و معمولا تا پایان شهریور و اواسط مهر به طول می‌انجامد، تاکید کرد: خشک بودن تالاب هامون در وقوع گرد و خاک سیستان و بلوچستان به‌شدت تاثیرگذار است. ضمن این که چسبندگی این خاک پایین و مستعد خیزش گرد و خاک است.

وظیفه با اشاره به این که بادهای ۱۲۰ روزه و وقوع گرد و خاک در سیستان و بلوچستان پدیده دائمی تابستانه است، گفت: ممکن است تاثیر این بادها در برخی سال‌ها شدید و در برخی سال‌ها کم‌تر باشد که به‌طور قطع میزان آبدار بودن تالاب هامون و رطوبت دشت‌ و اراضی سیستان در شدت گرد و غبار منطقه تاثیر مستقیم دارد. در سال‌هایی که بستر هامون خشک بوده، پدیده گرد و خاک نیز شدیدتر بوده است.  

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: با این که در سال زراعی جاری میزان بارش‌ها به نسبت سال‌های قبل بیشتر بوده است اما به دلیل ویژگی‌های اقلیمی استان سیستان و بلوچستان از جمله بالا بودن شدت تبخیر، تابش عمودی آفتاب و دریافت نکردن بارش از اواخر اردیبهشت هر سال تا اواخر مهر، شرایط برای وقوع گرد و خاک مستعدتر است.

وظیفه در پایان به تاثیر افزایش غلظت گرد و خاک بر کاهش دید افقی اشاره کرد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی - دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار- با اشاره به این که طوفان ماسه با منشا خارجی و گرد و غبار با منشا داخلی هوای این روزهای سیستان و بلوچستان را به شرایط بحرانی رسانده است، از اختصاص ۸۶.۵ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار سیستان در سال جاری خبر داد.

کد خبر 451980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha