شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

فاطمه حافظی - الشتر - خبرنگار: یکی از طرح‌های مهم راه‌سازی استان لرستان، طرح تقاطع غیرهمسطح فیروزآباد - الشتر معروف به زیرگذر فیروزآباد است که عملیات اجرایی آن مهرماه ۹۳ کلید خورد و قرار بود ظرف مدت ۲۴ ماه به بهره‌برداری برسد، اما متاسفانه بعد از گذشت ۵ سال هنوز افتتاح نشده است.

پروژه تقاطع غيرهمسطح فیروزآباد

ابتدا هدف از اجرای این پروژه حذف نقاط حادثه‌خیز سه‌راهی محور فیروزآباد - الشتر، خرم‌آباد - فیروزآباد و فیروزآباد - نورآباد بود. اما طولانی شدن روند آن سبب شد نه‌تنها این پروژه نتواند به بهبود اوضاع کمک کند، بلکه خود مسبب ایجاد مشکلات بیشتری نیز شد. طول این تقاطع ۸۶۰ متر است و ۲ پل برای آن در نظر گرفته شده است. با تکمیل و بهره‌برداری آن ۲۸ هزار وسیله نقلیه در روز می‌توانند در این مسیر تردد کنند و در ضمن تصادفات در سه‌راهی حادثه‌خیز یادشده نیز کاهش خواهد یافت. با بهره‌برداری از این زیرگذر ارتباط با نورآباد، خرم‌آباد و داخل شهر فیروزآباد برقرار می‌شود و عبور و مرور وسایل نقلیه از محور خرم‌آباد به نورآباد و کرمانشاه به راحتی و با ایمنی بالا از شهر فیروزآباد انجام خواهد شد.

  • پیشرفت غیرقابل قبول پروژه

فرماندار الشتر درباره پروژه ۵ ساله تقاطع غیرهمسطح فیروزآباد - الشتر به خبرنگار همشهری می‌گوید: این پروژه یکی از مطالبات مردم شهرستان الشتر است و اجرای آن نقش بسیار مهمی در کاهش بار ترافیک و افزایش ضریب ایمنی در این شهر دارد. «شریف خسروی» می‌افزاید: این پروژه از نیمه دوم سال ۹۳ آغاز شده، اما متاسفانه با گذشت بیش از ۵ سال به دلیل عدم تخصیص به‌موقع و عدم پیگیری از سوی مسئولان راه و شهرسازی استان هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی بیان می‌کند: این پروژه بیش از ۵ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی دارد و متاسفانه هیچ مبلغی برای آن در سال جاری تخصیص نیافته است. همین موضوع باعث می‌شود پروژه تا پایان امسال هم نتواند به پیشرفت قابل قبولی برسد. خسروی همچنین به پیشرفت فیزیکی این پروژه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، این پروژه طی این سال‌ها توانسته است تنها به پیشرفتی حدود ۴۰ درصد برسد که برای این بازه زمانی اصلا عملکرد و کارنامه خوب و مطلوبی محسوب نمی‌شود.

  • مشکل کار کجاست؟

خسروی با اشاره به این‌که جاده چهاربانده فیروزآباد - الشتر در مجموع ۶/ ۱۴ کیلومتر طول دارد، اظهار می‌کند: در فاز نخست اجرای طرح ۸ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری رسیده و حدود ۳ کیلومتر دیگر نیز آماده آسفالت است و انتظار داریم اداره کل راه و شهرسازی قیر مورد نیاز برای آن را تامین کند. وی می‌افزاید: ۱۷ میلیارد ریال از منابع داخلی شهرستان و نیز ۵۰ میلیارد ریال نیز از منابع ملی به این طرح اختصاص یافته است.

فرماندار الشتر به عدم تبعیت این پروژه از طراحی هندسی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: جاده الشتر - فیروزآباد به دلیل این‌که در گذشته روستایی بوده و زمین‌های کشاورزی حاشیه آن نیز از قیمت بالایی برخوردار بوده، از طراحی هندسی خوبی تبعیت نکرده است. این مقام مسئول همچنین با اشاره به انجام طراحی‌های فاز دوم و  معارضین اجرای آن بیان می‌کند: بخشی از این معارضین دولتی هستند که خوشبختانه حداکثر همراهی برای پیشبرد عملیات اجرایی طرح را دارند. اما تعدادی از معارضین محلی‌ها هستند که باید اقدامات لازم برای همراهی آنها انجام شود تا بتوانیم عملیات را بدون مشکل پیش ببریم.

  • مقاومت اهالی؛ مانع اتمام کار

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز در این زمینه می‌گوید: ‌تقاطع غیرهمسطح فیروزآباد - الشتر یکی از پروژه‌های سازمان راه و شهرسازی لرستان است که سال ۹۳ به منظور کاهش آسیب‌های جانی و مالی در این مسیر آغاز شد، اما با گذشت بیش از ۵ سال هنوز افتتاح نشده است. «وحید کرم‌اللهی» به عوامل تاثیرگذار در طولانی شدن روند اجرای این پروژه اشاره می‌کند و می‌افزاید: مهم‌ترین عامل آن معارضان محلی هستند. برای این طرح باید ۲ جاده ۱۰ متری به عنوان مسیر جایگزین احداث شود و چون این جاده‌ها از زمین‌های کشاورزی عبور می‌کنند، محلی‌ها در برابر آن مقاومت می‌کنند و اجازه اجرای طرح را نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود این مشکلات توانسته‌ایم از هر طرف ۴ متر جاده را آزاد کنیم، اما برای ادامه کار باید مابقی جاده هم آزاد شود. کرم‌اللهی همچنین می‌گوید: از نظر هزینه‌ای بیش از ۵۰ درصد این طرح اجرا شده اما چون این هزینه‌ها برای انجام کارهای زیرساختی و مهندسی بوده و نمود فیزیکی ندارد، تصور مردم این است که اقدام مطلوبی برای این پروژه صورت نگرفته است.

  • مشخصات پروژه

کرم‌اللهی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به مشخصات این طرح اشاره و بیان می‌کند: این طرح ۱۲۰۰ متر طول دارد و بر اساس مطالعات آن مقرر شده مسیر خرم‌آباد - نورآباد به صورت زیرگذر و راه ارتباطی الشتر به فیروزآباد نیز به صورت پل باشد. وی می‌گوید: این زیرگذر ۸۶۰ متر طول دارد و ۲ پل برای آن در نظر گرفته شده است. با تکمیل و بهره‌برداری پروژه ۲۸ هزار وسیله نقلیه در روز می‌توانند در این مسیر تردد کنند و تصادفات در این سه‌راهی حادثه‌خیز از بین می‌رود.

  • هزینه لازم برای اتمام کار

این مسئول همچنین به هزینه صورت‌گرفته برای این پروژه اشاره می کند و می‌گوید: برای ساخت و اتمام این تقاطع ۱۷ میلیارد تومان اعتبار لازم است. از آنجا که دولت توان لازم را برای تخصیص این مبلغ ندارد، با استفاده از توان مالی پیمانکار تاکنون بیش از ۹ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که دولت از شروع پروژه تاکنون تنها ۲ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت کرده است و بیش از ۷ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی دارد. از سوی دیگر، بیش از ۸ میلیارد تومان برای اتمام این طرح اعتبار لازم است. کرم‌اللهی اظهار می‌کند: اگر دولت اعتبار لازم را برای ادامه کار به‌موقع به پروژه تزریق کند و مشکل معارضان محلی نیز برطرف شود، با استفاده از توان فنی و مهارتی پیمانکار می‌توان این پروژه را تا بهمن امسال به افتتاح رساند.

  • لزوم فرهنگسازی 

یک کارشناس راه‌سازی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: یکی از مشکلات طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی وجود معارضان محلی است. آنها همین که متوجه حضور دولت برای ساخت راه یا اجرای هر پروژه دیگری شوند، نرخ اراضی و واحدهای مسکونی‌شان را چندین برابر افزایش می‌دهند. «ایرج مرادبیگی» می‌افزاید: این مساله به یکی از مشکلات اصلی و مهم‌در روند اجرای پروژه‌ها تبدیل شده است. مردم، به جای این‌که با دولت همکاری لازم را داشته باشند، متاسفانه با سنگ‌اندازی و در جهت کسب سود بیشتر مشکلات زیادی را رقم می‌زنند.

وی می‌گوید: اگر این افراد در سال‌های گذشته قیمت زمین خود را معقول و منطقی و بر اساس نرخ کارشناسی به دولت واگذار می‌کردند، همان موقع پول خود را دریافت می‌کردند و الان نیز پروژه در وضعیت بهتری قرار داشت. این کارشناس ادامه می‌دهد: باید دولت از طریق فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، شوراها، واحدهای ترویج و... در این جهت فرهنگ‌سازی‌ لازم را انجام دهد تا مردم در جهت کمک به بهبود اوضاع و پیشبرد پروژه‌ها تلاش کنند.

کد خبر 451931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha