یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

اشکان جهان‌آرای - ساری-خبرنگار: طی روزهای اخیر فیلمی از جلسه‌ای رسمی در فضای مجازی منتشر شده که در آن «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به یکی از فعالان محیط‌زیست گیلان مبنی بر حل مشکل پسماند می‌گوید که نمایندگان استان‌های شمالی هیچ قدمی برای حل مشکل پسماند برنداشتند.  

پسماند

اشاره کلانتری در این فیلم به بودجه ۱/۳ میلیارد دلاری است که پارسال در هیات دولت برای حل مشکل پسماند استان‌های شمالی تصویب شد و در اختیار مجلس قرار گرفت تا قوه مقننه نیز آن را تایید کند، اما کلانتری در این نشست مانند ادعایی که دی پارسال مطرح کرده بود، رسما اعلام می‌کند که به دلیل پیگیری نکردن نمایندگان استان‌های شمالی این بودجه در مسیر دیگری قرار گرفته و برای امور دیگر قرار است هزینه شود. کلانتری که لحنی انتقادی و اعتراض‌آمیز به این موضوع داشت حتی در بیان انتقاد خود از اصطلاحاتی تند نیز استفاده کرده است.

او در بخشی از فیلم می‌گوید: دولت برای پسماند ۳ استان گیلان، مازندران و گلستان۱/۳ میلیارد دلار تصویب کرد و به مجلس فرستاد. اولین بار بود که در تاریخ بودجه کشور این اتفاق می‌افتاد، اما این نمایندگانی که در استان تبلیغ می‌کنند هیچ قدمی برنداشتند و این ۱/۳ میلیارد دلار از بخش محیط‌زیست و پسماند در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان برداشته شد. با چه مصیبتی در دولت به دستور شخص رئیس‌جمهوری آن را تصویب کردیم، اما عینا به بخش دیگری داده شد و صدای کسی هم در نیامد. چه نماینده گیلانی و چه نماینده مازندرانی؛ یکی بلند نشد کلمه‌ای مخالف صحبت کند. فقط یک نفر از استان فارس صحبت کرد که مشکل پسماندش در حد یک‌بیستم شمال هم نیست.

  • ساخت زباله‌سوز اشتباه است

کلانتری با بیان این‌که پسماند در حال ویران کردن شمال است، ادامه می‌دهد: پسماند گیلان را به چیزهای ناممکن گره زدند. گفتند از پسماند شمال برق تولید کنیم. تعدادی سرمایه‌گذار نامطلع قدم‌های اولیه را برداشتند و در ادامه مسیر، متوقف شدند. در منطقه خشک تولید برق از پسماند هر کیلووات ساعتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان تمام می‌شود، اما در شمال چون رطوبت دارد این هزینه به هزار تومان می‌رسد. سرمایه‌گذار هم وسط کار ماند. این ایده از اول غلط بود که پسماند شمال را به تولید برق گره بزنند.

این مسئول بیان می‌کند: شمال برای پسماند نه جای دفن دارد، نه جای انتقال و نه جای تبدیل. سال گذشته دولت هزار میلیارد تومان برای این معضل در نظر گرفت و وزارت کشور آیین‌نامه اجرایی را تدوین نکرد. امسال دوباره هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ماه گذشته آیین‌نامه هم به تصویب رسید. اولویت هم شمال کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است که با این هزار میلیارد تومان هم حل مشکل پسماند شمال سال‌ها طول می‌کشد و باید برای پسماند شمال فکر جدی‌تری کرد. به گفته کلانتری حجم بالای زباله‌ها و ورود شیرابه‌ به رودخانه‌ها سبب شده که ۲۰ کیلومتر پایانی تمام رودخانه‌های منتهی به دریای خزر شرایط بحرانی زیستی داشته باشند. وی می‌گوید: واقعا پسماند شمال یکی از معضلات زیست‌محیطی و اجتماعی کشور است. دولت هم به فکرش است، اما کمی غیرت نمایندگان را نیاز دارد.

  • سهم ۵۰ درصدی مازندران

با این‌که کلانتری از تغییر محل مصرف این اعتبار ویژه سخن می‌گوید، مسئولان استان از پیگیری و نتیجه گرفتن در جذب بودجه مصوب دولت خبر می‌دهند. «سیدمحمد محمدی تاکامی» مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران از تصویب اختصاص سهم ۵۰ درصدی این بودجه به مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید که در تلاش هستند تا نیروگاه زباله‌سوز ساری تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وعده‌ای که البته چند سال است تکرار می‌شود و از نگاه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدامی نادرست برای مدیریت پسماند در شمال است. استاندار مازندران نیز در این باره از پیگیری‌های استانداری و نمایندگان خبر می‌دهد و ماجرای اختصاص ۵۰ درصدی بودجه بیش از هزار میلیارد تومانی را تایید می‌کند. به گفته «مجید حسین‌زادگان» پایان هفته گذشته دولت برای برخی اقدامات مربوط به پسماند ۲۵ میلیارد تومان به استان اختصاص داد. این اظهارات حرف‌های کلانتری را نقض می‌کنند و این پرسش را به وجود می‌آورند که حق با کدام مسئول است؟

  • روایتی دیگر از ماجرا

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران و نماینده نور و محمودآباد در این باره به همشهری می‌گوید: ضمن احترامی که برای آقای کلانتری قائلم باید بگویم اظهارات ایشان درست نیست. نمایندگان استان‌های شمالی و به‌ویژه نمایندگان مازندران در مورد پسماند دغدغه زیادی دارند و پیگیری‌های زیادی را در مجلس داشتیم. مجمع نمایندگان مازندران در بخش پسماند به عنوان یک معضل بزرگ پیگیر هستند و تلاش می‌کنند که این مشکل را به ‌گونه‌ای حل کنند.

«علی اسماعیلی» می‌افزاید: مجمع نمایندگان استان و استاندار سال گذشته جلساتی با وزیر صمت، وزیر امور اقتصاد و دارایی و وزیر کشور برگزار کرد. در نهایت طرحی تدوین شد که برای برخی از کالاهای آلاینده عوارض وضع شود. اعتبار حدود هزار میلیارد تومانی این طرح نیز برای حل مشکل پسماند استان‌های شمالی به کار گرفته شود. بیشترین سهم نیز به علت حجم بالای زباله و جمعیت بیشتر متعلق به مازندران است. وی اظهار می‌کند: این‌که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید بودجه به بخش دیگری رفته درست نیست. استاندار و مجمع نمایندگان با جدیت پشت طرح ایستاده‌اند و طرح نیز در حال به نتیجه رسیدن است و ابلاغ خواهد شد. پیگیری‌ها مراحل پایانی را می‌گذراند و مشکلات اصلی نیز حل شده است.

نایب رئیس مجمع نمایندگان مازندران تصریح می‌کند: مشکل مازندران این است که حدود ۶ برابر جمعیت استان در آن خدمات ارائه می‌شود. به هر حال گردشگر مشکلات خودش را دارد و در بخش پسماند باید چند برابر خدمات دهیم، اما امکاناتی که می‌دهند به اندازه سرانه جمعیت خودمان است. با طرحی که به تصویب رسیده امیدواریم که پیگیری نمایندگان استان، استاندار و اصحاب رسانه به نتیجه برسد و بتوانیم معضل را حل کنیم.

  • ۳ هزار میلیارد تومان کمتر

البته این هزار میلیارد تومان که استاندار، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراها و نایب رئیس مجمع نمایندگان مازندران از آن سخن می‌گویند و ۵۰ درصدش به این استان اختصاص دارد، حتی در صورت تخصیص نیز نمی‌تواند به طور کامل مشکل پسماند شمال کشور را حل کند، زیرا به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست حداقل مبلغی که برای حل مشکل پسماند باید تامین شود، ۴ هزار میلیارد تومان است. با این حال همین هزار میلیارد تومان هم می‌تواند تا حد زیادی مشکل را برطرف کند. البته اگر تخصیص یابد و ادعای کلانتری در مورد اختصاص این بودجه به بخشی دیگر درست نباشد.

کد خبر 451908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha