همشهری آنلاین: آمریکا حکم توقیف نفتکش ایرانی گریس ۱ را که به تازگی از توقیف در قلمروی جبل‌الطارق بریتانیا آزاد شده بود، صادر کرده است.

Grace 1

به گزارش رویترز، نفتکش گریس ۱ در تاریخ ۱۳ تیر در قلمروی جبل‌الطارق بریتانیا در دهانه دریای مدیترانه به اتهام تخطی از تحریم‌های اتحادیه اروپا در فروش نفت به سوریه توقیف شده بود.

وزیر ارشد جبل‌الطارق روز پنجشنبه ۲۴ مرداد مدعی شده بود که با توجه به تضمین کتبی تهران مبنی بر انتقال نیافتن محموله نفتی این کشتی به سوریه، آن را از توقیف آزاد می‌کند. اما سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ارائه تعهد برای آزادی نفتکش را تکذیب کرد.

در حالیکه این ابرنفتکش حاوی ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام آماده ترک جبل‌الطارق می‌شود، آمریکا از طریق یک مسیر دیگر با ادعای ارتباط آن با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که آمریکا آن را جزو گروه‌های تروریستی قرار داده است، حکم توقیف آن را صادر کرده است.

دادگاهی فدرال در واشنگتن روز جمعه ۲۵ مرداد حکمی برای توقیف این کشتی صادر کرده است. وزارت خارجه آمریکا درباره این حکم که «خطاب به سرویس مارشال‌های ایالت متحده و / یا هر مقام اعمال‌کننده قانون با مجوز مربوط دیگر» صادر شده است، اظهار نظری نکرده است.

وزارت دفاع آمریکا و وزارت خارجه بریتانیا هم هنوز در این مورد نظری ابراز نکرده‌اند.

همزمان یک روزنامه محلی جبل‌الطارق با استناد به منبعی نام‌برده‌نشده خبر داده است که بعید است این کشتی قبل از یکشنبه بتواند جبل‌الطارق را ترک کند و افزوده است که کشتی منتظر ورود ۶ خدمه جدید از جمله ناخدای جدیدش است.

این نفتکش اکنون دیگر با پرچم پاناما حرکت نمی‌کند و نام آن گریس ۱ هم از روی آن پاک شده است. جیلیل اسلامی معاون سازمان بنادر و کشتیرانی ایران قبلا اعلام کرده بود که این کشتی با پرچم ایران و با نام جدید آدریان دریا وارد دریای مدیترانه خواهد شد.

کد خبر 451907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha