دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

ستاره حجتی  - گرگان-خبرنگار: شهر فراغی در گلستان با نشست‌های پی در پی شبیه به استخوانی لای زخم شده است که از زمان تشکیل و اسکان ساکنان، هر روز مشکلی بر مشکلات پیشین اضافه می‌شود.

آثار رانش در فراغی

رانش و فرورفتن خانه‌ها در زمین، ترک خوردن در و دیوار و ایجاد گودال‌هایی میان خیابان‌ها و حتی حیاط خانه‌ها، از نخستین ماه‌های سکونت خودشان را نشان داده‌اند. این بار اما استاندار گلستان می‌گوید که مشکل شهر فراغی با جابه‌جایی حل می‌شود. «هادی حق‌شناس» می‌گوید: برای شهر فراغی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به عنوان مشاور انتخاب شده است. قرار شد این موسسه یک گزارش کارشناسی تهیه کند. بعد ارائه این گزارش در خصوص جابه‌جایی شهر تصمیم‌گیری خواهد شد.

  • ماجرای فراغی از کجا شروع شد؟

سال ۱۳۸۴ وقوع یک سیل بزرگ ۱۲ روستا در بخش پیش‌کمر شهرستان کلاله را در فهرست روستاهای بحرانی قرار داد. سال ۱۳۹۱ در مجاورت این روستاها، منطقه ویژه‌ای با عنوان شهر فراغی ساخته شد و همه اهالی به این منطقه کوچ کردند.  اگر چه پس از سیل سال ۱۳۸۴ نه این منطقه و نه روستاهایی که پیشتر ساکنان فراغی در آن ساکن بودند، دچار سیل نشدند، اما ماجرای این کوچ به همین‌جا ختم نشد. مشکلات زندگی همچنان برای روستاییانی که حالا شهرنشین بودند، پابرجا بود. در حالی که سال‌ها از اسکان مردم در شهر فراغی می‌گذرد، اما این شهر از بانک‌ها و اداره‌های دولتی بی‌نصیب است.  

چند سال پیش، بارندگی چهره‌ای دیگر از فراغی نشان داد. خانه‌ها با هر بارش دچار رانش شدند. فقط دیوارها و جزرهای خانه‌ها نیستند که با هر رانش‌ و نشست دچار آسیب می‌شوند بلکه خیابان‌ها، حیاط خانه‌ها و زمینی که باید زیر پا محکم و استوار باشد هم ترک خورده است؛ ترک‌هایی عمیق که تا بن خانه‌ها را متزلزل کرده‌اند.

  • نظر ساکنان فراغی

اهالی می‌گویند طی ۳ سال پیگیری به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. خانه «امان محمد» چنان در زمین فرو رفته است که از ۲ پله ورودی که حیاط را به سکوی خانه وصل می‌کرد، خبری نیست. آخرین بارندگی تمام آب ایستاده در حیاط را به اتاق مهمان سرریز کرده است. امان محمد عصا به دست و در حالی که دست همسر سالخورده‌اش را گرفته، گوشه گوشه خانه را نشانمان می‌دهد. ترک‌های خانه‌ها و اتاق‌ها هم پنهان نیستند.  

به خانه دیگری می‌رویم که همسایه‌ها می‌گویند تخریب زیادی دارد. حق با همسایه‌هاست. در راهروی ورودی به سرویس بهداشتی پرس شده و ناچار آن را از جا درآورده‌اند. ترک‌های عمیق روی سکوی مرمری خانه مشخص است. بانوی خانه، فرش را کنار می‌زند. کف خانه هم ترک برداشته است. آشپزخانه اوضاعی وخیم‌تر دارد. تمام کاشی‌ها جدا شده‌اند. اهالی می‌گویند که شب‌ها از صدای ترک خوردن دیوار خانه‌ها نمی‌خوابند. می‌ترسند شبی در خواب این سقف‌های متزلزل روی سرشان آوار شود.  ۳ سال است که رانش‌ شروع شده، اما تا به حال اقدامی برای جلوگیری از آن نشده است. فراغی‌ها می‌گویند که کوچ از روستاهایشان اشتباه بود و باید در خانه‌هایشان می‌ماندند.

  • اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به فراغی

اسفند سال ۱۳۹۵ معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفری به گلستان از شهر فراغی بازدید کرد و در نشست مشترکی با فرماندار شهرستان کلاله ۱۰ میلیارد ریال برای مطالعه و چاره‌جویی اساسی و جلوگیری از تخریب واحدهای مسکونی شهر فراغی اختصاص داد. مطالعاتی که اگر چه به گفته فرماندار فعلی انجام شده، اما اعتباری برای اقدام عملی اختصاص نیافته است.

«محمد قلی‌پاش» عضو شورای شهر کلاله می‌گوید: متاسفانه مدیران شهرستان و حتی مدیران شهری فراغی مانند همه اعضا شورا برای حل این معضل همکاری ندارند؛ در حالی که ۳ سال است مشکلات گریبان ساکنان را گرفته است. بارها با فرماندار صحبت کرده‌ایم. وی هم به جد پیگیر مشکلات است، اما کار از عهده یک نفر خارج است. استان باید عزمش را برای فراغی جزم کند، اما کسی سراغی از ما نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: برای همه اعضای شورای شهر مراجعه مکرر به مرکز استان امکان‌پذیر نیست. صرف بسیاری از هزینه‌ها برای ما مقدور نیست، اما برای مسئولان استان این امکان وجود دارد که به این شهر بیایند. احداث خانه در زمین‌های مستعد رانشی به نظر جدی‌ترین مشکل ساکنان است، اما شهروندان گلایه‌های دیگری هم دارند. یکی از شهروندان می‌گوید: همه فرزندان ما شناسنامه‌های صادر شده از گنبد دارند. ما حتی اداره ثبت احوال نداریم. کلاله هم قبول نمی‌کند و ما باید برای یک شناسنامه تا گنبد برویم. برای یک کار بانکی و اداری باید به شهرهای دیگر مراجعه کنیم. هیچ بانکی قبول می‌کند در اینجا شعبه احداث کند.

  • برخی مردم ۲ خانه دارند

«م. سعادتی» شهروند دیگر بیان می‌کند: ما در یک شهر زندگی می‌کنیم. بدون شک همه مسئولان این موضوع را تایید می‌کنند. پس ما مالیات می‌دهیم. تعرفه‌های ساخت‌وساز و آب و برق و گاز با نرخ شهری داریم، اما از خدامت شهری بهره‌ای نبرده‌ایم. وی ادامه می‌دهد: از ۱۲ روستای تجمیع شده فقط یک روستا به طور کامل خالی از سکنه شده و در ۱۱ روستای دیگر اهالی همچنان سکونت دارند. دلیلش این است که اهالی دامدار و کشاورز هستند. آنها در شهر نمی‌توانند دامداری کنند. می‌خواهند نزدیک زمین‌های کشاورزی خودشان باشند. نتیجه کار بی‌مطالعه همین می‌شود. شب‌ها که به روستاها برمی‌گردید می‌بینید همه چراغ‌ها روشن است. یعنی حالا گروهی از مردم ۲ خانه دارند؛ یکی در شهر و دیگری در روستا. در هر ۲ از امکانات بی‌بهره‌اند. مدرسه تنها مکانی است که به ما داده شده است.

  • گردش مالی وجود ندارد

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان می‌گوید: تنها استقرار شورا و شهرداری و آتش‌نشانی در حوزه اختیار ماست و برای سایر بخش‌های اداری باید سازمان‌ها یا اداره‌ها خودشان اقدام کنند. «طیبه خلیلی» اظهار می‌کند: آنچه در حوزه اختیار دفتر امور شهری و شوراهاست، انجام شده است اما بیش از این نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم. در مورد نبود بانک، احتمالا گردش مالی در این شهر به اندازه‌ای نیست که احداث باجه توجیه داشته باشد، اما دفتر خدمات و پیشخوان دولت وجود دارد.

«کشواد شهروندی» که ابتدای ورودی شهر کبابی دارد و اتفاقا تنها عابربانک شهر را هم به اینجا آورده است، می‌گوید: گردش مالی در فراغی بیش از ۱۰ میلیون تومان نیست. مساله اینجاست که در این شهر کار وجود ندارد. عده‌ای که بعد از طرح کوچ، زمین‌ها و دام‌هایشان را فروختند حالا بیکار هستند یا برای کارگری به شهرهای دیگر رفته اند. مشکلات ما تمامی ندارد. هر روز مشکل جدیدی ایجاد می‌شود. بی‌گمان حتی اگر مشکلات این شهر حل شود تا توسعه سال‌ها فاصله خواهد داشت.

کد خبر 451905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha