همشهری آنلاین: رالف نیدر با اعلام این مطلب که زمان انجام یک انقلاب جفرسونی فرا رسیده است به عنوان کاندیدای مستقل پا به رقابت‌‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذاشت.

به گزارش سی ان ان، رالف نیدر پس از اعلام کاندیداتوری‌‌اش در برنامه "دیدار با مطبوعات" شبکه ان بی سی گفت: در سال‌های اخیر پول زیاد و بستن دروازه‌های شهر واشنگتن بر گروه‌های شهروندان، به مثابه مانعی برای تلاش جهت بهبود وضعیت کشور عمل کرده است.

ناظران سیاسی از کاندیداتوری رالف نیدر ابراز حیرت نکرده‌اند زیرا این چهارمین بار پیاپی است که وی خود را کاندیدای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌کند.

کاندیداهای دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  به سرعت نسبت به کاندیداتوری رالف نیدر واکنش نشان داد‌‌ه‌اند، باراک اوباما با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 که به دلیل حضور نیدر به شکست کاندیدای دموکرات‌ها انجامید، گفت: او تصور می‌کرد که تفاوتی میان جورج بوش و ال‌گور (کاندیدای دموکرات‌ها) وجود ندارد، اما تصور می‌کنم 8 سال بعد مردم به این باور رسیده باشند که رالف نیدر در آن زمان نمی‌دانست درباره چه سخن می‌گوید.

هیلاری کلینتون دیگر کاندیدای دموکرات‌ها نیز گفت: من زمانی که او خود را کاندیدا کرد به خاطر می‌آورم. کاندیداتوری وی در آن زمان برای هیچکس خوب تمام نشد بویژه کشورمان.

برخی از دموکرات‌ها معتقدند شرکت رالف نیدر در انتخابات سال 2000 موجب شد تا آرای تعدادی از طرفداران ال گور به نفع وی ریخته شود و در نتیجه جورج بوش از رقیب اصلی خود پیشی بگیرد و به کاخ سفید راه یابد.

بی بی سی نیز در این باره گزارش داه است: نزدیک به سه میلیون آمریکایی که دو درصد رای‌دهندگان را تشکیل می دادند، در سال 2000 آرای خود را به نفع رالف نیدر به صندوق‌های رای واریز کردند. اما اگر  این رای‌دهندگان به ال‌گور رای می‌دادند، وی می‌توانست به جای جورج بوش، به مقام ریاست جمهوری برسد.

بر اساس گزارش بی بی سی رالف نیدر در واکنش به انتقادات دموکرات‌ها از وی نقش خود را در مقام یک خرابکار در انتخابات ریاست جمهوری رد کرد و گفت: مردم آمریکا از سیاست‌های هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات دلسرد و مایوس شده‌اند. نیدر در توجیه دیدگاه خود افزود: دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، نیازهای اساسی رای دهندگان را نادیده می گیرند.

او واشنگتن، پایتخت سیاسی آمریکا را یک منطقه تحت انحصار کمپانی ها خواند که دولت را در مقابل منافع مردم خود قرار می دهد.

نیدر سه نامزد اصلی حاضر در رقابت های مقدماتی انتخاباتی آمریکا را مورد سوال قرار داد و پرسید:"آیا آنها شجاعت اخلاقی آن را دارند تا در مقابل کمپانی‌ها بایستند و برای مردم کار کنند؟ "

رالف نیدر 73 ساله است و در کانکتیکات متولد شده و در دانشگاه‌های پرینستون و هاروارد درس خوانده است. او بیشتر زندگی خود را به دفاع از حقوق مصرف کنندگان و مبارزه با شرکت‌های بزرگ اختصاص داده است.

کد خبر 45189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز