حسن حسن‌زاده-خبرنگار:در پهنه شمالی شهر، محله‌هایی که جاذبه‌های گردشگری، اماکن زیارتی و سیاحتی را در دل خود جای داده‌اند، بیش از دیگر محله‌ها با مشکل کمبود جای پارک و پیامدهای ناشی از آن دست به گریبانند.

خیابان

خیابان‌های باریک و تنگ محله امامزاده قاسم(ع) در شمالی‌ترین منطقه شهر، روزی نیست که شاهد درگیری رانندگان بر سر جای پارک نباشد. راهبندان‌هایی که به دلیل پارک دوبله و یا توقف خودروها در نقاط نامناسب ایجاد می‌شود، ‌ تردد خودروهای امدادی را با مشکل روبه‌رو کرده و فضای پارکینگ عمومی این محله نیز پاسخگوی نیاز اهالی و زائرانی که به هوای زیارت آستان امامزاده قاسم(ع) به این محله می‌آیند نیست. در این گزارش به درخواست اهالی محله امامزاده قاسم(ع) ابعاد این مشکل را بررسی و گزارشی از وضع پارکینگ‌های عمومی شمال شهر تهران تهیه کردیم که در ادامه می‌خوانید.  

میدان امامزاده قاسم(ع) در تسخیر اتومبیل‌هاست. خودروهای سواری، وانت‌بارها، کامیونت‌های حمل بار و... همه جا از اطراف میدان تا خیابان‌های منتهی به آن را اشغال کرده‌اند. هنوز ۲ ساعتی به ظهر مانده اما رفت‌وآمد خودروها در خیابان‌های اطراف میدان، حتی برای لحظه‌ای متوقف نمی‌شود. رفت و آمدهایی که به دلیل تعداد زیاد خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان به کندی انجام می‌شود. در شلوغی اطراف میدان، وانت‌باری از راه رسیده و می‌خواهد اقلامی که همراه آورده را تحویل مسئولان امامزاده بدهد. اما در ورودی کوچه امامزاده قاسم(ع) که با یک سربالایی تند به محوطه امامزاده می‌رسد، یک خودرو سواری پارک شده است. خبری از راننده خودرو سواری نیست و راننده وانت‌بار که دیگر طاقتش طاق شده شروع به داد و فریاد می‌کند. چند لحظه‌ای طول می‌کشد تا راننده خودرو سواری با نان داغی در دست که از نانوایی دور میدان تهیه کرده از راه می‌رسد. درگیری لفظی آنها با وساطت کاسب همسایه ختم به خیر می‌شود، اما این ماجرای تکراری خیابان‌های محله امامزاده قاسم(ع) است. «سیدحمیدرضا قادری» مدیر محله امامزاده قاسم(ع) و یکی از معتمدان و ساکنان قدیمی این محله می‌گوید: «روزی نیست که چند مورد دعوا و درگیری اطراف میدان نداشته باشیم. درگیری‌هایی که گاهی به زد و خورد کشیده و پای کلانتری هم به ماجرا باز شده است.» با نگاهی گذرا به کوچه‌های تنگ اطراف میدان، یکی از مقصران اصلی مسئله کمبود جای پارک در این محله خودی نشان می‌دهد. خانه‌های فرسوده‌ای که در کوچه‌های شیبدار بانی، گلپرور و... ساخته شده و انگار سر به سوی میدان خم کرده‌اند، پارکینگ ندارند. کوچه‌هایی که امکان رفت‌وآمد خودرو در آنها وجود ندارد و ساکنانش مجبورند خودروهای خود را در حاشیه میدان و خیابان‌های اطراف پارک کنند. قادری می‌گوید: «به جمعیت ساکن محله، زائرانی که از دیگر محله‌ها و مناطق شهر برای زیارت امامزاده قاسم(ع) می‌آیند را هم اضافه کنید. امامزاده قاسم(ع) پارکینگ ندارد و گاهی زائران در مکان‌های نامناسب که باعث ایجاد راهبندان می‌شود پارک می‌کنند.»

  • خودروهای امدادی دیر می‌رسند 

حوالی ظهر وقتی رفت‌وآمد خودروها به میدان امامزاده قاسم(ع) بیشتر می‌شود، این صدای بوق ممتد اتومبیل‌هاست که میدان را پر می‌کند. کامیونت حمل باری که قصد تحویل اقلام سوپرمارکت حاشیه میدان را دارد، در پیچ میدان گرفتار شده است. یک خودرو سواری در حاشیه میدان امامزاده قاسم(ع)، دوبله پارک کرده و فضای کافی برای عبور کامیونت وجود ندارد. تنها چند ثانیه زمان کافی است تا صفی طولانی از خودروهایی که پشت سر کامیونت گرفتار شده‌اند تشکیل شود. «حسین ربیعی» دبیر شورایاری محله امامزاده قاسم(ع) که در این گزارش همراهی‌مان می‌کند، ردیف خودروهایی که مقابل دیوار ساختمان سرای محله پارک کرده‌اند را نشان می‌دهد و می‌گوید: «عرض کم معبر دور میدان، همیشه مشکلات زیادی برای رفت‌وآمد خودروها ایجاد می‌کرد. چند سال پیش که خیابان تعریض شد، کمی از بار مشکلات کاسته شد اما هنوز هم خودروها به دلیل کمبود جای پارک، کنار دیوار سرای محله و مقابل تابلو حمل با جرثقیل پارک می‌کنند.» در خیابان گلابدره که به میدان امامزاده قاسم(ع) می‌رسد، نیوجرسی‌های بتونی که مانع پارک کردن خودروها در حاشیه این خیابان شده، جلب توجه می‌کند. ربیعی به مشکلات دیگری که کمبود جای پارک برای اهالی امامزاده قاسم(ع) ایجاد کرده است اشاره می‌کند: «عرض خیابان گلابدره در نزدیکی میدان امامزاده قاسم(ع) کم می‌شود و اگر خودرویی در حاشیه خیابان پارک کند، دیگر فضایی برای‌ تردد خودروهای امدادی باقی نمی‌ماند. مدتی قبل که ساختمانی در خیابان میری دچار حریق شد، خودرو آتش‌نشانی به دلیل پارک کردن یک خودرو سواری در حاشیه خیابان گلابدره امکان عبور نداشت. آن روز با کمک همسایه‌ها خودرو سواری را بلند کرده و به کناری هل دادیم اما این مشکل هنوز هم در خیابان‌های نزدیک میدان تکرار می‌شود.» حرف‌ها که به اینجا می‌رسد، قادری می‌گوید: «همین مشکل باعث شده خودروهای امدادی، برای دسترسی به خیابان‌های محله ما مسیرشان را تغییر دهند. مسئله‌ای که باعث می‌شود دیرتر به محل حادثه برسند.»

  • استقبال نکردن همسایه‌ها از پارکینگ عمومی 

با گذر از مقابل ساختمان سرای محله و در ابتدای سراشیبی خیابان میری، تابلو ورودی پارکینگ عمومی محله خودنمایی می‌کند. چند سالی است که این پارکینگ ۲ طبقه در محوطه زیرساختمان سرای محله ساخته شده تا کمی از مشکلات کمبود جای پارک کاسته شود. با این وجود، اهالی از مشکلاتی می‌گویند که باعث شده این پارکینگ عمومی پاسخگوی نیاز محله نباشد. در محوطه زیرساختمان سرای محله و در مقابل ایستگاه تاکسی میدان امامزاده قاسم(ع) به میدان قدس، بازار میوه و تره‌بار محله دیده می‌شود. ۲ سالی است که با پیگیری شورایاران، بازار میوه وتره‌بار برای کاهش بار ترافیکی میدان امامزاده قاسم(ع)، از حاشیه این میدان به محوطه زیرساختمان منتقل شده است. «علیرضا احیایی» راننده تاکسی خط امامزاده قاسم(ع) به میدان قدس می‌گوید: «اهالی محله از پارکینگ استقبال نکرده‌اند. بیشتر مشتریان بازار میوه و تره‌بار، هنوز خودرو شخصی‌ خود را در اطراف میدان و گاهی مقابل ورودی و خروجی پارکینگ که محل‌ تردد تاکسی‌هاست پارک می‌کنند و همین موضوع برای رانندگان تاکسی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. همچنین با وجود پیگیری‌های شورایاران خبری از حضور پلیس راهور در محله ما نیست تا با افراد متخلف برخورد کند.» ربیعی اما مبلغ ورودی پارکینگ را یکی از عوامل اصلی استقبال نکردن اهالی از آن می‌داند و می‌گوید: «قرار بود وقتی پارکینگ عمومی ساخته شد به دلیل کمبود جای پارک در خیابان‌های محله، رایگان در اختیار اهالی قرار بگیرد. اما از همان آغاز فعالیت، این پارکینگ به پیمانکار واگذار و مبلغ ورودی برای آن در نظر گرفته شد. هرچند استفاده نکردن از پارکینگ به هوای مبلغ ورودی آن، قابل دفاع نیست اما مشتریان بازار میوه و تره‌بار، اغلب برای خرید ارزان به اینجا مراجعه می‌کنند و نمی‌خواهند هزینه‌ای برای پارک خودرو پرداخت کنند. » این در حالی است که هزینه ورودی پارکینگ هزار و ۳۵۰ تومان است و به ازای هر ساعت هم ۴۵۰ تومان به مبلغ ورودی اضافه می‌شود. احیایی می‌گوید: «غروب‌ها در پارکینگ جای خالی پیدا نمی‌شود و از طرفی در صورت وجود جای پارک هم اگر کسی بخواهد خودرو شخصی‌اش را تا صبح در پارکینگ بگذارد، هر روز هزینه زیادی را باید برای پارک خودرو پرداخت کند که از عهده خیلی‌ها خارج است.»

  • مشکلات پارکینگ عمومی محله

اما مشکل پارکینگ عمومی محله امامزاده قاسم(ع) به همین‌جا ختم نمی‌شود. این پارکینگ ۲ طبقه اگرچه ظرفیت پارک ۷۰ خودرو را دارد اما تعداد جای پارک خالی این پارکینگ در طول روز که زائران امامزاده، مشتریان بازار میوه و تره‌بار و مراکز خرید دور میدان به آن مراجعه می‌کنند از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی‌رود. وارد طبقه منفی یک که می‌شویم، در گوشه‌ای از پارکینگ، محوطه‌ای پر از آب که هیچ خودرویی در آن پارک نکرده است، جلب توجه می‌کند. ربیعی قطره هایی آبی که از سقف چکه می‌کند را نشان داده و می‌گوید: «تأسیسات ساختمان سرای محله، قدیمی نیست اما مشکلات زیادی دارد. آبی که از لوله‌های کف ساختمان می‌چکد، به رنگ بدنه خودروها آسیب می‌زند و هیچ‌کدام از اهالی راضی نمی‌شوند خودروشان را در این محدوده پارک کنند.» در طبقه منفی یک، حدود ۱۵ جای پارک به همین دلیل قابل استفاده نیست. مشکل اصلی پارکینگ محله امامزاده قاسم(ع) اما در طبقه منفی دو خودنمایی می‌کند. روی بیشتر خودروهای پارکینگ با چادر پوشانده شده و از گرد و خاکی که روی دیگر خودروها نشسته می‌شود فهمید این خودروها چند ماهی است که از پارکینگ خارج نشده‌اند. ربیعی می‌گوید: «زائران زیادی هر روزی برای زیارت امامزاده قاسم(ع) به محله ما می‌آیند اما ظرفیت پارکینگ عمومی محله به دلیل اجاره ماهانه محدود است. پیمانکار، طبقه منفی دو پارکینگ را به اجاره بلندمدت اختصاص داده و با این کار عملاً بیش از ۳۰ جای پارک از دسترس خارج شده است. بنابراین اگر یکی از اهالی در صورت پیدا نکردن جای پارک در خیابان به پارکینگ مراجعه کند، ظرفیت پارکینگ از قبل تکمیل است. هزینه اجاره ماهانه جای پارک در طبقه منفی دو ۲۰۰ هزار تومان است.»

کد خبر 451877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha