همشهری آنلاین: پیتر فوندا، بازیگر و فیلمساز آمریکایی و برادر کوچک‌تر جین فوندا پس از یک دوره مبارزه طولانی با سرطان ریه روز جمعه در ۷۹ سالگی در خانه خود در لس‌آنجلس از دنیا رفت.

پيتر فوندا و جين فوندا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پیتر فرزند هنری فوندا (از بزرگ‌ترین بازیگران سینما و تئاتر آمریکا) و نماد جنبش ضدفرهنگ در دهه ۱۹۶۰ بود و دو بار در ۱۹۷۰ برای نوشتن فیلمنامه «ایزی رایدر» و در ۱۹۹۸ برای بازی در نقش اصلی «طلای اولی» نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این دانش‌آموخته دانشگاه نبراسکا برای فیلم اخیر جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را برد.

فوندا در ۱۹۴۰ در نیویورک به دنیا آمد و ۱۰ سال بیشتر نداشت که مادرش را از دست داد. رابطه او با پدر نامدارش هنری فوندا بسیار محدود بود اما در گذر زمان بهبود یافت و هنگام مرگ هنری در ۱۹۸۲ پدر و پسر رابطه‌ای نزدیک با هم داشتند. هر چند پیتر هرگز نتوانست به جایگاه پدرش در صنعت سینمای آمریکا برسد اما با نوشتن فیلمنامه، بازی کردن در نقش اصلی و مشارکت در تولید کلاسیک جاده‌ای «ایزی رایدر» به کارگردانی دنیس هاپر جایگاهش را در هالیوود محکم کرد.

پروژه مستقل «ایزی رایدر» با بودجه ناچیز ۳۸۰ هزار دلاری تولید و جک نیکلسن برای بازی در آن نامزد دریافت جایزه اسکار بازیگر مرد مکمل شد. فیلم که امسال ۵۰ سالگی آن را جشن گرفتند، در جشنواره کن ۱۹۶۹ جایزه بهترین فیلم اول را برد و در اکران عمومی هم ۴۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت که برای آن زمان رقمی شگفت‌انگیز بود.

فوندا پس از موفقیت خیره‌کننده «ایزی رایدر» روی صندلی کارگردانی سه فیلم در دهه ۱۹۷۰ نشست و از آخرین فعالیت‌های سینمایی او می‌توان به بازی کنار نیکلاس کیج در «روح‌سوار»، همبازی شدن با جان تراولتا و تیم آلن در کمدی «گرازهای وحشی»، حضور در نسخه تازه «قطار ۳:۱۰ به یوما» و بازی با کیج در «دونده» اشاره کرد.

خواهر بزرگ‌تر پیتر یعنی جین فوندا از بازیگران تحسین‌شده سینمای جهان و برنده دو جایزه اسکار است. ضمن اینکه دختر ۵۵ ساله‌اش بریجیت فوندا تا ۲۰۰۲ از بازیگران فعال سینما و تلویزیون آمریکا بود.

کد خبر 451833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha