مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: سایه سیاه مرگ در جاده یزد به ندوشن که با ترافیک خودروهای سبک و سنگین برای جابه‌جایی بارهای معدنی روبه‌رو است، سال‌هاست که بالای سر شهروندان این شهر تاریخی است، چراکه ناامن بودن جاده و عرض کم آن، همواره باعث تصادفات منجر به فوت می‌شود.

تعریض جاده یزد - ندوشن در دستور کار

این راه نه‌تنها ایمن نیست، بلکه تردد بالغ بر ۱۵۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین در این جاده هر روز کیفیت آن را کاهش می‌دهد و زمینه برای بروز تصادفات بیشتر فراهم می‌شود. رفت و آمد تریلرهای حامل مواد معدنی و تردد آنها در راه ارتباطی ندوشن- میبد و ندوشن- یزد مشکلات عدیده‌ای برای مردم و رانندگان خودروهای سواری ایجاد کرده است. علاوه بر حوادث و تصادفات رانندگی که در کمین رانندگان این مسیر است جاده‌ها نیز به دلیل عبور تریلرها در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند. رفت و آمد تریلرهای حامل مواد معدنی در جاده‌های منتهی به ندوشن به حدی است که این جاده‌ها را به جاده‌های مرگ ملقب کرده است.

از سوی دیگر جاده دسترسی به بخش ندوشن به مسیر خطرناکی برای اهالی تبدیل شده است و مردم بیش از ۱۵ سال است که منتظرند دسترسی ایمن به شهر و دیارشان پیدا کنند، اما سرانجامی ‌نداشته است. بخش اعظمی ‌از مسیر دسترسی این بخش از محل کارخانه فولاد آلیاژی تا نیوک، جاده باریک روستایی با عرض تقریبی ۵ متر است که در آن حتی ۲ خودرو به دشواری از کنار هم عبور می‌کنند؛ جاده‌ای با آسفالت بی‌کیفیت، بدون خط‌کشی و علائم ترافیکی که کامیون‌های حامل بارهای معدنی به آن هجوم آورده و طاقتش را طاق کرده‌اند.

  • بهسازی جاده یزد – ندوشن با همکاری معدنکاران

یکی از شهروندان ندوشن می‌گوید: وضعیت جاده دسترسی به بخش ندوشن در شرایطی نامناسب است.   «محمد جعفری» ادامه می‌دهد: این بخش، زرخیز است و بیش از ۳۰ معدن فعال و نیمه‌فعال در آن وجود دارد که اگر اندکی برای توسعه بخش همت کنند، بسیاری از کاستی‌ها از جمله جاده که اصلی‌ترین زیرساخت مورد نیاز بهره‌برداران معادن است، اصلاح خواهد شد.

وی می‌افزاید: مردم بخش از این‌که ذره‌ذره از منابع ندوشن برداشت می‌شود بدون این‌که هیچ بهره‌ای برای آنها به دنبال داشته باشد و حتی برای اشتغال جوانان نیز موثر نبوده است، به تنگ آمده‌اند و یکی از خواسته‌هایشان از این محل، احیای جاده یزد به ندوشن است تا عزیزانشان را در این جاده از دست ندهند. وی می‌گوید: بسیاری از اهالی ندوشن یا در یزد کار می‌کنند و رفت و آمد روزانه دارند یا هفتگی به ندوشن مراجعه می‌کنند. کامیون‌های معدنی نیز هر روز در جاده تردد دارند، جاده‌ای که ایمنی آن حتی از یک جاده روستایی نیز کمتر است. این شهروند اضافه می‌کند: مسئولان باید راهی برای ساماندهی این جاده پیدا کنند و در این مسیر از معدنکاران کمک بگیرند چراکه اهالی ندوشن طاقت بیش از این قربانی دادن را ندارند.

  • تعدد تصادفات منجر به فوت

یکی دیگر از اهالی ندوشن با اشاره به این‌که مردم ندوشن ۱۵ سال است که در انتظار تعریض جاده و اصلاح آسفالت آن به سر می‌برند، می‌افزاید: این جاده نه ایمن است و نه علائم و تجهیزات ایمنی راه را دارد، از این رو تصادفات بسیاری در این جاده رخ می‌دهد که بسیاری از آنها منجر به مرگمی‌شود. «حمید جعفری» می‌افزاید: مسئولان باید در این جاده تردد کنند تا مشکلات آن را درک کنند چراکه اهالی ندوشن هر روز در این مسیر رفت و آمد دارند و هر بار از این‌که جان سالم به در برده‌اند خدا را شکر می‌کنند. وی می‌گوید: انتظار زیادی نیست که مسئولان ساماندهی جاده یزد – ندوشن را در اولویت کاری قرار دهند چراکه اگر در طول این ۱۵ ساله هر سال چند کیلومتر از جاده تعریض می‌شد الان پروژه کامل شده بود.

  • رایزنی برای ساماندهی جاده

بخشدار ندوشن با پذیرش همه انتقادات اهالی این شهر نسبت به وضعیت جاده می‌گوید: این موضوع یکی از دغدغه‌های مسئولان از جمله فرماندار میبد نیز هست و در این زمینه جلسات مختلف و بازدیدهای میدانی بسیاری با حضور مسئولان استان انجام شده و قول پیگیری‌هایی داده شده که امیدواریم محقق شود. «سید بهروز موسوی» می‌افزاید: این جاده ۳۵ کیلومتر طول دارد و تردد روزانه ۱۵۰۰ خودرو سبک و سنگین ترافیک آن را بالا برده است، در حالی که کیفیت جاده بسیار پایین است و باید بهسازی و تعریض شود.

وی ادامه می‌دهد: جاده یزد – ندوشن همواره بستر تصادفات و حوادث ترافیکی است که عمده آنها تلفات جانی دارد و باید برای ارتقای ایمنی جاده تصمیماتی از جمله تعریض جاده را در دستور کار قرار داد. بخشدار ندوشن با اشاره به این‌که این جاده به جاده مرگ ملقب شده است، اظهار می‌کند: بیشترین مشکل این راه حد فاصل کارخانه فولاد آلیاژی و روستای نیوک است.

وی با بیان این‌که مشکلات جاده شامل عرض کم و غیراستاندارد بودن است، می‌گوید: تاکنون حوادث ناگوار و منجر به فوت در این جاده زیاد اتفاق افتاده و ساماندهی آن به یکی از مطالبات مهم و بحق مردم از مسئولان ارشد استان تبدیل شده است که امیدواریم هرچه زودتر مورد توجه قرار گیرد.
موسوی همچنین به نبودن روشنایی، تابلو علائم و خط‌کشی در این جاده اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه این موارد از نقایصی است که از ایمنی جاده کاسته و باید مورد توجه مسئولان و متولیان راه‌های استان قرار گیرد. ‌

  • احتمال اختصاص بودجه ملی

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به برگزاری نشستی با فرماندار و بخشدار ندوشن برای ساماندهی این جاده، اعلام می‌کند: در صورتی که اعتبار استانی برای شروع پروژه تعریض جاده اختصاص یابد، نسبت به جذب اعتبار ملی اقدام خواهیم کرد. «علی علیخانی» می‌افزاید: تعریض و ساماندهی این جاده اعتبار بسیار بالایی نیاز دارد اما اگر فرمانداری بتواند در اعتبارات سال ۹۸، بودجه‌ای را پیش‌بینی کند و پروژه در اولویت کار شهرستان قرار بگیرد، امکان تخصیص بودجه ملی وجود دارد. وی درباره کیفیت جاده یزد– ندوشن اظهار می‌کند: کیفیتاین جاده در حد یک جاده فرعی مناسب است اما بهره‌برداری که از آن صورت می‌گیرد به اندازه یک جاده فرعی نیست. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده استان یزد درباره ضرورت ساماندهی جاده یزد – ندوشن برای بهره‌برداری یزدی‌ها از جاده ندوشن- ورزنه می‌گوید: اگر این پروژه به قطعیت برسد، کلیات جاده یزد – ندوشن هم باید تغییر کند و بهسازی انجام شود.

  • الزامات تکمیل جاده ندوشن- ورزنه

بخشدار ندوشن می‌گوید: با تلاش مسئولان برای اجرای جاده ندوشن – ورزنه قطعا باید به ساماندهی جاده یزد – ندوشن هم توجه شود چراکه یزدی‌ها برای رسیدن به جاده ندوشن- ورزنه باید از این جاده عبور کنند که فاقد استانداردهای لازم است. «سیدبهروز موسوی» ادامه می‌دهد: جاده ندوشن- ورزنه ۸۰ کیلومتر مسیر یزد به اصفهان را کوتاه می‌کند و قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت، از این رو اگر جاده یزد به ندوشن، اصلاح نشود حوادث جاده‌ای به مراتب افزایش خواهد یافت.

کد خبر 451792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha