مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

زهرا اشرف‌زاده-  البرز - خبرنگار: «روستایی دچار خشکسالی شده است و مردمش به کدخدا اعتراض دارند. کدخدا آنها را دعوت به تلاش بیشتر می‌کند اما مردم قانع نمی‌شوند. میرآب روستا تصمیم می‌گیرد که برای اهالی به هر طریقی شده آب بیاورد. »

تبعات کم‌آبی  به روایت «مضحکه خشکسالی»

این خلاصه‌ای از نمایش «مضحکه خشکسالی» به کارگردانی «عبدالرضا یعقوبی» است که این روزها در تئاتر شهر کرج به روی صحنه می‌رود. این کارگردان جوان ولی باتجربه کرجی این بار بحران آب را دستمایه اثرش قرار داده تا به گفته خود از طریق هنر نمایش این بحران زیست‌محیطی را به مردم گوشزد کند.

  • تئاتر شهر کرج، چشم‌انتظار مخاطبان

یکی از بازیگران این نمایش با اشاره به نقش خود می‌گوید: همان‌طور که از اسم نمایش پیداست این تئاتر درباره خشکسالی در روستایی است که علاوه بر ساکنان روستا، حیوانات هم درگیر آن شده‌اند و این کشاکشی که بین انسان‌ها و حیوانات وجود دارد جذابیت زیادی را در داستان به وجود آورده است. «الهام احمدی» می‌افزاید: من نقش اسب را در قصه بازی می‌کنم. در واقع می‌توان گفت کسی که اسب نیست اما دوست داشته اسب تعزیه باشد. البته به دلیل این‌که قصه کمی فانتزی است باید مردم به دیدن این نمایش بیایند تا بتوانند بهتر نقش‌ها و داستان را درک کنند.

این بازیگر که ۷ سال است به صورت حرفه‌ای تئاتر بازی می‌کند ادامه می‌دهد: نقشی که در این نمایش دارم کار سختی است، چون قرار بود نقشی را بازی کنم که هیچ دیدگاهی در مورد آن نداشتم. بازی کردن نقش حیوانات یکی از سخت‌ترین کارهاست، اما از آنجا که من همواره به نقش‌های پرچالش علاقه دارم، بازی در این نمایش را قبول کردم و بازخورد خوبی هم از مخاطبان و همکارانم گرفتم.

وی اضافه می‌کند: یکی از ویژگی‌های نمایش مضحکه خشکسالی این است که بازیگران زیادی دارد و حدود ۴۰ نفر در آن بازی می‌کنند که به‌جز ۴ یا ۵ نقش اصلی بقیه بازیگران برای اولین بار است که به روی صحنه می‌آیند. دبیر کانون تئاتر دانشگاه پیام نور کرج با دعوت از شهروندان برای دیدن نمایش می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که باعث بی‌انگیزگی اهالی تئاتر استان می‌شود کمبود مخاطب است. این موضوع ۳‌دلیل عمده دارد؛ یکی ضعف در تبلیغات و دومی اطلاع‌رسانی محدود و کمبود بودجه است که باعث شده مردم کمتر از تئاترهای روی صحنه اطلاع داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: از مردم می‌خواهیم که از تئاتر استان حمایت کنند، چراکه هیچ چیز برای ما ناخوشایندتر از دیدن صندلی‌های خالی سالن نیست. ما برای یک نمایش و به عشق آمدن روی صحنه بیش از ۵ ماه تمرین می‌کنیم تا بهترین کار را به مخاطبان عرضه کنیم، اما وقتی می‌بینیم سالن خالی از تماشاگر است، انگیزه‌ای برای ادامه کار نداریم.

  • دغدغه بحران آب

نویسنده و کارگردان این تئاتر با اشاره به موضوع آن می‌گوید: مضحکه خشکسالی داستان یک روستاست که سال‌ها درگیر خشکسالی شده و آب فقط به اندازه خوردن و زنده ماندن وجود دارد. مردم برای شست‌وشو و کارهای روزمره آب ندارند و با این حال برای رفع مشکلشان هیچ تلاشی نمی‌کنند و دائما در حال غر زدن هستند. «عبدالرضا یعقوبی» می‌افزاید: نمایش در یک فضای فانتزی و اجتماعی با حضور ۴۰ بازیگر اجرا می‌شود و اتفاقات و جزئیات داستان در قالب تراژدی و طنز بیان می‌شود. وی با بیان این‌که نمایشنامه را با خواندن مطلبی از «محمدعلی ابراهیمی» الگو گرفته است، ادامه می‌دهد: نمایشنامه را سال ۹۴ نوشتم و خواندن این مطلب به قدری روی من تاثیر گذاشت که جرقه نوشتن این نمایش در ذهن من کلید خورد، البته برخی از اعتقادات و ذهنیات شخصی خودم را هم در داستان دخیل کردم.

یعقوبی با اشاره به این‌که نمایش در تئاتر شهر کرج اجرا می‌شود، این مکان را دور از دسترس مردم و عامل اصلی کم بودن مخاطب عنوان می‌کند و می‌گوید: شما اگر می‌خواهید یک مغازه پوشاک راه‌اندازی کنید، باید مغازه در جای پرتردد باشد، بنابراین تئاتر شهر کرج هم باید در مرکز شهر قرار داشته باشد، اما مدیران فرهنگی شهر با تبعید مکان تئاتر شهر به نقطه‌ای کور، مرکزیت را از این هنر تاثیرگذار گرفته‌اند. زمانی که مدیران فرهنگی و شهری کرج هم نمی‌دانند مکان تئاتر شهر کجاست و اصلا نمی‌دانند تئاتر شهر در کرج وجود دارد، از مردم چه انتظاری داریم.

وی مهم‌ترین دغدغه و مشکل هنرمندان استان را ضعف شدید مدیریت فرهنگی و هنری عنوان می‌کند و می‌افزاید: استان البرز و شهر کرج به‌شدت نیازمند یک مدیر بومی با تمام توانایی‌ها و تخصص‌های بومی و فرهنگی است. مدیران فرهنگی و هنری استان معمولا تخصصی در این حوزه ندارند؛ فردی که از وضعیت معیشتی فرهنگ و هنر استان آگاهی ندارد، چگونه می‌تواند برای آن تصمیم‌گیری کند. یعقوبی می‌گوید: برخی  مدیران فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این استاندغدغه کافی برای وضعیت فرهنگی خانواده‌ها و فرزندان ما ندارند که در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد. خواهش من این است که مردم خودشان پیگیر مطالبات فرهنگی و اجتماعی استان باشند.

  • اطلاعاتی درباره  نمایش

نمایش «مضحکه خشکسالی» به نویسندگی و کارگردانی «عبدالرضا یعقوبی» تا پایان مرداد ساعت ۱۹ در سالن استاد فتحعلی‌بیگی تئاتر شهر کرج واقع در آزادگان، ۴۵متری کاج، خیابان شاکرزادگان، بلوار ولیعصر روی صحنه می‌رود. علی فرومند، محسن عبدی، الهام احمدی، امیررضا ملکی، رضا بابایی، دنیا خشنو، نیوشا رضوانی، امیررضا حشمی، الیا بختیاری، تینا برومند، فاطیما اسلامی، کیانا محمدی، ندا رمضانیان، مریم بابایی، نیکتا دودانگی، شایسته زرین، دنیا نقیبی، بهاره پیش‌بهار، غزال عظیمی، زهرا شاهین‌فر، نرگس نجفیان، علیا کیان‌فر، حنانه آجرلو، محمدحسین قنبری، بهنود صیاد، سینا یزدان‌دوست، امیرموسی پوردهقان، رضا رستمی، شایان رزانی، آرمان آزادی، امیرمحمد پیشگاهی و پارسا قاسم‌نیا از بازیگران این نمایش هستند.

کد خبر 451789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha