هیوا محمدپور - دیواندره- خبرنگار: به دلیل صنعتی نبودن کردستان ‌هر روز شاهد افزایش تعداد بیکاران واحدهای تولیدی و فارغ‌التحصیلان بیکار در کردستان هستیم و به‌ناچار همه دنبال شغل‌های پشت‌میزنشینی هستند و همین موضوع اقتصاد کردستان را نیز ضعیف کرده است.

‌صنایع کردستان

ایجاد واحدهای تولیدی جدید و ارتقا، بازسازی و تکمیل واحدهای موجود با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت و تامین سرمایه در گردش اقتصاد و اشتغال، کردستان را متحول می‌کند که متاسفانه بیشترین سهم تسهیلاتی که در این راستا پرداخت می‌شود به استان‌های برخوردار خواهد رسید. البته مسئولان استان وعده داده اند که روند پرداخت این تسهیلات تسریع  می شود.

  • نبود سرمایه در گردش، مشکل اصلی تولید

مدیر یک واحد تولیدی می‌گوید: مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی نبود سرمایه در گردش است. این واحدها نیازمند تسهیلات با بازپرداخت بلندمدت و ارزان‌قیمت هستند که باید متولیان برای افزایش تولید این مهم را مدنظر قرار دهند. «وریا احمدی» ادامه می‌دهد: تولیدکننده نباید دغدغه هزینه‌های جاری و خرید مواد اولیه را داشته باشد. تولید کننده‌ای که نتواند مواد اولیه‌اش را برای چند روز تامین کند با مشکل مواجه خواهد شد و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و نوسان قیمت‌ها، شرکت‌هایی که مواد اولیه ارائه می‌دهند فقط نقدی کار می‌کنند.

وی می‌افزاید: تولیدکننده باید نگاه بلندمدت داشته باشد تا بتواند کار خود را ارتقا بخشد و تولیدات باکیفیت داشته باشد و این نیازمند امنیت سرمایه است که فرد بتواند حداقل برای ۵ سال با خیال راحت به کار خود ادامه دهد. احمدی بیان می‌کند: افرادی که در شهرستان‌ها سرمایه‌گذاری و یک واحد تولیدی را راه‌اندازی می‌کنند، فقط به اندازه راه‌اندازی واحد مربوطه سرمایه دارند و بخشی از آن‌ هم تسهیلات بانکی است، بنابراین دولت باید از همان ابتدا این واحدها را حمایت کند.

  • مشکلات و راهکارهای تولید

یک کارشناس اقتصاد هم می‌گوید: همه می‌دانیم که محدودیت‌های بین‌المللی مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی به وجود آورده و باید به نحوی از این شرایط عبور کرد. رشد اقتصادی کشور در صورت رونق تولید داخلی محقق می‌شود که نتیجه آن اشتغال‌زایی و رشد ظرفیت‌های داخلی در حوزه‌های مختلف صنعتی است.

«محمد شکربیگی» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که فعالیت‌های تولیدی سود کمی دارند، باید توسط دولت حمایت شوند؛ برای مثال اعطای وام‌های کم‌بهره و یا کاهش مالیات پرداختی توسط کارگاه‌های تولیدی می‌تواند از مشکلات این کارگاه‌ها تاحدودی کم کند. برای رونق تولید داخلی لازم است نظام بانکی کشور سامان داده شود و به‌جای نگاه تجاری بر تسهیلات اعطایی، رویکرد حمایتی داشته باشیم.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین تهدید برای رونق فعالیت‌های اقتصادی، موضوع قاچاق کالا به داخل کشور است که می‌تواند تولید داخلی را از پا درآورد، بنابراین باید اقدامات لازم برای مقابله با قاچاق کالا انجام شود. تحول در بخش‌های مختلف، کاهش نرخ بیکاری، بهبود اوضاع معیشتی مردم، بهبود اوضاع اقتصادی، تغییر مثبت در نظام بانکی، کاهش تورم، افزایش ارزش پول و... همگی می‌توانند نتیجه رونق تولید باشند. شکربیگی تصریح می‌کند: رونق تولید مستلزم انجام برخی اقدامات اساسی است، مانند تغییر محیط کسب و کار به سمت ارتقای تولید، ایجاد فضای رقابت‌پذیری، داشتن فضای شفاف و بدون فساد در اقتصاد و بسیاری موارد دیگر که در شرایط کنونی رعایت نمی‌شود.

  • اعطای یارانه سود تسهیلات به واحدهای تولیدی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار می‌کند: میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی در کردستان نسبت به کشور کم‌رنگ‌تر است و تاکنون تنها ٨۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی پرداخت شده است. «محمد دره‌وزمی» ادامه می‌دهد: از منابع استانی ۱۰ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات بانکی برای حمایت از صنعت و تولید استان اختصاص داده شده است. هدف از این اقدام کمک به تولید و افزایش اشتغال است. میزان سود تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی ۱٨ درصد و از محل یارانه سود تسهیلات بانکی ٨ درصد است که ۱۰ درصد را واحد تولیدی پرداخت می‌کند.

وی می‌افزاید: ابتدا ۱٦۵ واحد برای دریافت تسهیلات یارانه‌دار به مبلغ ۲۲۳ میلیارد تومان معرفی شدند که در نهایت ٦٦ واحد به میزان ٨۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند. از یارانه سود تسهیلات بانکی تاکنون ۵/۴ میلیارد تومان استفاده شده و فرصت استفاده از آن تا اواسط شهریور است که اگر استفاده نشود، باید مجددا به خزانه دولت بازگردانده شود.

  • ضرورت پرداخت تسهیلات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار می‌کند: با پرداخت تسهیلات نباید بگذاریم واحدهای تولیدی دچار رکود شوند. سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی مثل آب حیات است و باید همت کنیم روند پرداخت تسهیلات با سرعت ادامه داشته باشد و همه سعی ما این است که سرعت این روند افزایش یابد و تسهیلات به موقع به واحدهای تولیدی برسد. دره‌وزمی ادامه می‌دهد: برای بالفعل کردن ظرفیت‌ها، تولید ثروت، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نیازمند ورود شجاعانه کارشناسان زبده‌ای هستیم که نظرات خود را دلسوزانه مطرح کنند. کارشناسان به عنوان یک شهروند باید دغدغه توسعه کردستان را داشته باشند و در اظهارنظر خود تردید و تعارف به خرج ندهند.

وی می‌افزاید: کارشناسان در جایی که می‌دانند مدیران و متولیان دچار خطا می‌شوند، آگاهانه و با اطلاعات کافی نظرات خود را بیان کنند و مدیران نیز موظف هستند این نکات را مدنظر قرار دهند. رسالت همه مدیران بهبود واحدهای تولیدی استان و افزایش اشتغال است. وضعیت استان در صورتی تغییر محسوس به خود می‌بیند که مردم درآمد کافی داشته باشند و ایجاد این درآمد با رونق تولید و ارزش افزوده بیشتر محقق می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان می‌گوید: وقتی یک واحد تولیدی به صورت مدرن و علمی اداره شود، می‌توان انتظار داشت که کالای تولیدی آن در بازار مشتری پیدا خواهد کرد و می‌تواند با تولیدات مشابه رقابت کند.

تولید کالا به صورت سنتی در دنیای پررقابت امروز منجر به شکست خواهد شد، در حال حاضر تولیدکننده نمی‌تواند به صورت سنتی به تولید ادامه دهد، چراکه هم سلایق مشتریان عوض شده است و هم رقبا لحظه به لحظه با رصد خواسته مشتریان کالاهای به‌روز تولید می‌کنند. دره‌وزمی توجه به مجموع مسائل مرتبط با تولید، نوع تولید و تشخیص خواسته مشتری را کار واحدهای تحقیق و توسعه می‌داند و بیان می‌کند: اگر می‌خواهیم واحد تولیدی ما مواد اولیه را به صورت بهینه مصرف و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و در ادامه خدمات و تولید کالا باکیفیت‌تر عمل کند، واحد تحقیق و توسعه باید کارش را به‌درستی انجام دهد.

وی می‌افزاید: توجه به نیروی انسانی ماهر و متخصص و بها دادن به نیروی انسانی دارای دانش به‌روز و برتر از دیگر کارهایی است که باعث ارتقای سطح واحد تولیدی می‌شود. ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به اهمیت حضور پررنگ واحد تحقیق و توسعه پی برده‌ایم و تمام تلاش بر این بوده که تحقیق و توسعه را بسط بدهیم و در این راه نیز گام‌های مهمی برداشته شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان تصریح می‌کند: در شرایط حاضر که با روند کاهشی واردات کالاهای غیرضروری روبه‌رو هستیم، فرصتی برای تولیدکنندگان است که به سمت رونق در بازار بروند.

کد خبر 451772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha