مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

مهسا طالبی - لاهیجان-خبرنگار: گیلان از دیرباز همواره مهد تئاتر کشور بوده است.

دهمین جشنوار تئاتر خیابانی شهروند

هنوز هم گیلانی‌ها خاطره اجراهای تماشاخانه رشت را به یاد دارند. بسیاری از بازیگران پیشکسوت کشور از همین دیار برخاسته‌اند و از اولین‌ها بوده‌اند. هنر نمایش و تئاتر در دهه‌های اخیر به فرهنگ‌سازی و تبلیغ ارزش‌های اجتماعی و انسانی بیشتر پرداخته است. ۱۰ سال پیش رویدادی در لاهیجان رخ داد که اکنون به گسترده‌ترین رویداد هنری خیابانی کشور در سطح بین‌المللی تبدیل شده است؛ رویدادی که بانی آن جمعی از دغدغه‌مندان و نیز شورای شهر لاهیجان بودند. این رویداد، جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان بوده که به ایستگاه دهم رسیده است.

  • اجرای تئاتر در خیابان 

در این رابطه معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از برپایی دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با ۹۰ اجرا در ۸ نقطه این شهرستان خبر داد. «سید امیر مصباح» گفت: این جشنواره آموزشی است و موضوعات آن شهر و شهروندی و تاکید بر کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: دهمین جشنواره‌ تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان، مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از امروز تا ۳۰ مرداد در شهر لاهیجان برگزار می‌شود. طبق گفته متولیان این جشنواره، ۱۶۸ اثر از ۲۵ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد ۱۴۴ اثر در بخش مسابقه و ۲۴ اثر در بخش کودک است. از گیلان ۲۱ اثر، تهران ۲۱ اثر، اصفهان ۱۹ اثر، کردستان ۱۷ اثر و کرمانشاه ۱۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که بیشترین آثار رسیده بوده‌اند.

  • جشنواره تئاتر شهروند در دهه دوم بین‌المللی می‌شود

«جواد نجار تمیزکار» که سال‌ها عضو شورای شهر لاهیجان و از بانیان برپایی این جشنواره بوده است، گفت: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با ۱۰ سال برگزاری مستمر یکی از جشنواره‌های مهم کشور است که موجب برجسته شدن نام این شهر در جمع اصحاب فرهنگ و هنر در سطح کشور شده است. وی افزود: در سال‌های گذشته حضور مهمانانی از دیگر کشورها در این جشنواره زمینه‌های بین‌المللی شدن آن را فراهم کرد. از این رو شورای سیاست‌گذاری جشنواره در نظر دارد در دهه دوم، این رخداد مهم را به صورت بین‌المللی برگزار کند.

تمیزکار بیان کرد: امسال برنامه‌های متنوعی برای برپایی جشن ۱۰سالگی جشنواره تئاتر شهروند تدارک دیده‌ایم و کارناوال‌های جشنواره با حضور در محله‌های مختلف شهر را به فضایی شاد تبدیل خواهند کرد. پس از ۱۰ سال ما شاهد افتتاح دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی شهروند هستیم که با حمایت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر یک دفتر به صورت اختصاصی در اختیار جشنواره قرار گرفته است. این مسئول گفت: برای تجهیز این دفتر ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده تا با دائمی شدن فعالیت دبیرخانه شاهد ترسیم دورنمای خوبی برای جشنواره و بین‌المللی شدن این رخداد باشیم.

  • آثار راه یافته به بخش مسابقه و کودک

دبیر شورای سیاست‌گذاری تئاتر خیابانی شهروند در خصوص آثار راه یافته به بخش مسابقه و کودک این جشنواره بیان کرد: آثار منتخب راه یافته در بخش مسابقه شامل ۱۴ اثر به نام‌های «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی حسام خلیل‌نژادی از دامغان، «توهم» به کارگردانی طوبی رحمان‌نیا از رشت، «هزارتو» به کارگردانی رامین عطار از پیرانشهر، «چسب زخم» به کارگردانی امیر رجب‌پور از الوند قزوین، «دردسرهای آقای طریقت» به کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش، «سید جعفر» به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان، «کلاف» به کارگردانی علی کشاورزی از البرز نظرآباد، «دستکاری» به کارگردانی مهدی ضیائیان‌پور از تهران، «ری ترن» به کارگردانی رضا سلطانی از کرمان، «این چرخ زنگ‌زده» به کارگردانی نرگس خاک‌کار از تهران، «آرشیتکت» به کارگردانی مصطفی کولیوند از ایلام، «سایلنت» به کارگردانی احمد نیک‌قلب از لاهیجان، «داشتن یا نداشتن مساله این است» به کارگردانی مرجان قاسمی از دهلران و «غزلی برای شهرم» به کارگردانی امیر زارع‌زاده از سقز است.

تمیزکار با اشاره به این‌که آثار بخش بین‌الملل و مهمان در آینده اعلام می‌شود، گفت: «شکارچی» به کارگردانی لیلا بیگوند از تهران، «پوپک و پادشاه سرزمین زباله‌ها» به کارگردانی محسن پورنظری از رودسر، «آلوده نکنیم» به کارگردانی فرامرز غلامیان از اصفهان، «کودک کار» به کارگردانی مهدی بوریایی از بروجرد و «وارش» به کارگردانی مریم مهدی‌پور از آستانه اشرفیه آثار راه یافته به بخش کودک هستند. وی افزود: داوران بازبین بخش مسابقه سامان خلیلیان، علی ظفر قهرمانی‌نژاد و اکبر صمدی‌نیا و داوران بازبین بخش کودک علی علیرضایی، محمد زارع‌زاده و حدیث نیکرو بودند.

  • همکاری بخش خصوصی در جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان

دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان گفت: امسال در این جشنواره برای اولین بار از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود. «جواد نجار تمیزکار» افزود: جشنواره تئاتر خیابانی امسال دهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد و در این مدت شهرداران و شوراها از آن حمایت کردند. اگر حمایت مدیریت شهری در ادوار مختلف نبود، این درخت به ثمر نمی‌نشست. وی بیان کرد: سرمایه‌گذارانی که حمایت مادی و معنوی از جشنواره داشته باشند، در اختتامیه جشنواره اسامی آنها اعلام خواهد شد. تمیزکار اظهار کرد: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند از جشنواره‌های خوب و مطرح کشور است و به اندازه‌ای رشد کرده است که سرمایه‌گذاران و صاحبان مشاغل از آن حمایت می‌کنند.

این مسئول همکاری بخش خصوصی را یک موفقیت برای جشنواره دانست و اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران و صاحبان مشاغل، جشنواره امسال با شکوه‌تر از سال گذشته برگزار شود.  دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان تا ۳۰ مرداد جاری با حضور هنرمندانی از ۲۵ استان کشور در این شهر برگزار می‌شود.

  • روشن بودن چراغ تئاتر لاهیجان

یکی از داوران بازبین بخش کودک که از تئاتری‌های باسابقه شهر لاهیجان است، گفت: تئاتر موجودیتی زنده دارد که در تعامل و ارتباط با فضاهایی بزرگ‌تر می‌تواند رشد کند، از این رو تئاتر گیلان زمانی می‌تواند زنده و پویا باشد که ارتباط موثر و جامعی با تئاتر کشور داشته باشد. «حدیث نیکرو» افزود: از سال‌های اخیر فضای تئاتر گیلان تقریبا بی‌ارتباط یا در ارتباط ضعیف با تئاتر کشور است.  این امر باعث شده فضای تئاتر استان با ضعف در اجرا مواجه باشد. به همین علت علی‌رغم برخورداری از نیروهای تحصیلکرده همچنان از بیان نشدن دیدگاه‌های علمی و خلاق در حوزه‌های کارگردانی، بازیگری، طراحی، لباس و... رنج می‌بریم و سطح اجراهای تئاتر استان در حد استانداردهای قابل قبول کشوری نیست. نقد علمی موثر هم از خلأهای تئاتر گیلان است.

وی در مورد بالندگی هنر تئاتر در لاهیجان بیان کرد: تئاتر و تئاتری شدن یک پروسه زمان‌بر است. هنر تئاتر لاهیجان سرشار از پویایی و حضور جوانان علاقه‌مند به تئاتر است؛ جوانانی که علاقه‌مند به کسب تجربه هستند. جشنواره تئاتر خیابانی شهروند برای تولید و خلق آثار نمایشی انگیزه ایجاد کرده است. نوعی نیروی محرکه است که موتور را به کار انداخته است. خوشحالم که هنوز چراغ تئاتر لاهیجان پر نور است. نیکرو ادامه داد: وضعیت تئاتر در هیچ نقطه‌ای از کشور مطلوب نیست.

 نبود امکانات، جذب نشدن مخاطب، تخصیص نیافتن اعتبار یا شاید بهتر بتوان گفت توزیع ناعادلانه هزینه در تئاتر و نیز لابی‌گری وضعیت تئاتر کشور را نامناسب کرده است. در لاهیجان بسیاری از پیشکسوتان از کار کناره گرفته‌اند و نمایشنامه‌ها به سمت کاراکتر کم می‌رود. داشتن یک گروه تئاتری حرفه‌ای کار مشکلی است. برای داشتن تئاتر خوب باید مخاطب خوب داشت و برای داشتن مخاطب خوب باید کارهای فرهنگی و هنری جزو ملزومات زندگی شود. این هنرمند گفت: با تمام کاستی‌های موجود در تئاتر کشور، خوشحالم که رویدادهای تئاتری خوبی همچون تئاتر خیابانی شهروند در لاهیجان به وقوع می‌پیوندد. قطعا در آینده بازتاب‌های خوبی در تئاتر کشور و در نتیجه در لاهیجان خواهد داشت و تمام ظرفیت‌هایش دیده خواهد شد.

کد خبر 451769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha