جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان- خبرنگار:  خبر بی‌گمان نه فقط برای طرفداران محیط‌زیست کشور دردناک بود بلکه همه اهل گلستان را متاثر کرد.

دکتر بسکی

دکتر «غلامعلی بسکی»، پیرمرد سپیدپوشی که به پدر طبیعت ایران شهره بود، دار فانی را وداع گفت. تاثر و غم را می‌شد در چهره مردم سیاه‌پوشی که از بیمارستان بسکی گنبد تا روستای تنگراه پیکر پیرمرد را همراهی می‌کردند، دید.  این غم دلایل زیادی داشت چراکه وی علاوه بر این‌که در چند دهه اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست انجام داد و به پدر طبیعت ایران معروف شد، بنیاد جهانی دکتر بسکی را با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط‌زیست راه‌اندازی کرد.

این پزشک و فعال محیط‌زیست بسیاری از اموال خود را صرف امور خیریه کرده بود. تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و همچنین خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف چندین باب منزل مسکونی در مشهد از جمله فعالیت‌های دکتر بسکی است. «علیرضا موسوی» از کارشناسان محیط‌زیست و نزدیکان «بابا بسکی» -نامی که همه نزدیکان و دوستدارانش به آن صدایش می‌کردند-در مورد زندگی او می‌گوید: «غلامعلی بسکی» معروف به بابا بسکی متولد بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار، پزشک و هوادار محیط‌زیست بود. او در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی در گنبد کاووس تاسیس و پس از آن در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و به مرور تبدیل به یک گیاه‌خوار مطلق شد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط‌زیست و تبلیغ گیاه‌خواری کرد.

وی ادامه می‌دهد: دکتر بسکی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان اسرار حاج ملاهادی سبزواری به پایان رساند. او سپس در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و سال ۱۳۴۵ با درجه تخصص جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. این کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: دکتر بسکی سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد و ۴ فرزند و ۶ نوه دارد. وی به مدد راهپیمایی‌های زیاد میان جنگل‌ها و دره‌های پر درخت و پر از چشمه‌سار، خلق و خوی طبیعت‌دوستی یافت و چندین بیماری مزمن از قبیل آب‌مروارید، دیسک کمر و حساسیت‌های پوستی‌اش معالجه شد.

موسوی اضافه می‌کند: بابا بسکی متاثر از جهان‌بینی شعرایی از جمله مولوی، حافظ و سعدی تصمیم گرفت به طبیعت پناه ببرد و گیاه‌خواری را در پیش بگیرد. وی پس از بهبود بیماری‌هایش، زندگی خود را وقف طبیعت کرد و بسیاری از اموالش را برای ساخت بیمارستان، مدرسه و مراکز عمومی خیریه صرف کرد. با این همه آنچه بسکی می‌گفت چیزی بیش از آنچه نیاز طبیعت این روزهای ایران است نبود. ما اشک‌های او در نیایش‌ها و دعاها به دامن پروردگار برای حفظ ایران را فراموش نمی‌کنیم. همواره لباس سپید به تن داشت و آن را نماد صلح می‌دانست.  برای بسکی زندگی یک سلوک بود نه فاصله‌ای میان به دنیا آمدن و مرگ. ایران نیازمند بسکی‌هاست. کاش این را بدانیم.

  • بسکی در زمره مشاهیر ایران 

«مازیار کلاته» از دیگر فعالان محیط‌زیست هم برای تشییع پیکر او از خراسان به گلستان آمده بود. وی در مورد دکتر بسکی می‌گوید: او بی‌شک یکی از مشاهیر بزرگ ایران و از چهره‌های برجسته علمی و دانشگاهی در زمینه حمایت از محیط‌ زیست است. بابا بسکی علاوه بر شهرت گسترده در ایران از شهرت جهانی نیز برخوردار است. شبکه تلویزیونی Supreme Master Tv در راستای پاسداشت شخصیت‌های مشفق جهانی از وی، تجلیل و لوح و نشان شفقت به وی اهدا کرده بود؛ موضوعی که شاید کمتر کسی در ایران از آن باخبر باشد. کلاته ادامه می‌دهد: انجمن بین‌المللی «چینگ‌های» وی را به عنوان «قهرمان درخشان جهان» معرفی کرده بود. دکتر بسکی نمونه‌ای از یک انسان مصمم و دارای فکر و جهان‌بینی خاص خود است که با همین جهان‌بینی توانسته است به برخی از بزرگ‌ترین مشکلات از جمله بیماری سرطان طی سالیان متوالی غلبه کند.

بسکی از خیران برجسته ایران نیز هست. وی تاکنون چندین مورد از اموال شخصی خود را در شهرهای مشهد، گرگان، تهران و استان‌های ساحلی وقف محیط‌زیست ایران و ارائه خدمات بهداشتی به مردم کرده است. این فعال محیط‌زیست می‌گوید: او حتی زادگاهش را هرگز فراموش نکرد و در طول حیات با این‌که در خراسان سکونت نداشت، در گوشه و کنار سبزوار فعالیت‌های ارزشمند محیط زیستی انجام داد. در داورزن و ششتمد در زمین‌هایی به مساحت ۴۰ هکتار هم درختکاری کرد. دکتر بسکی به دلیل همه این فعالیت‌های ارزشمند علمی و اجتماعی هم‌اکنون مورد افتخار همشهریانش در سبزوار و ششتمد است و در ردیف یکی از برجسته‌ترین مشاهیر سبزوار قرار دارد.

  • راه بسکی ادامه دارد 

بی گمان دکتر «غلامعلی بسکی» یکی از مشاهیر ایران است. پدر طبیعت ایران حالا جایی در دل خاک خانه کرده، اما بی‌شک رهروان و شاگردان و همراهانش تلاشگرانه مسیر پر فراز و نشیب او در پاسداری از طبیعت را ادامه می‌دهند. اگر چه پدر طبیعت با زندگی خداحافظی کرد، اما فرزندان طبیعت راه او را سبز نگه می‌دارند.

  • پیام‌های تسلیت شخصیت‌های ملی و استانی برای درگذشت پدر طبیعت ایران

شخصیت‌های ملی و استانی با صدور پیام‌های جداگانه، درگذشت دکتر «غلامعلی بسکی» پدر طبیعت ایران را تسلیت گفتند. معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، استاندار گلستان، فرماندار گنبد کاووس و جمعی از اعضای شورای شهر گنبد کاووس در پیام‌هایی درگذشت وی را تسلیت گفتند.

در پیام تسلیت «علی‌اصغر مونسان» آمده است: جامعه دوستدار طبیعت یکی از حافظان پیشکسوت و دلسوز محیط‌زیست ایران را از دست داد. مرحوم دکتر «غلامعلی بسکی» که علاوه بر حرفه پزشکی، چندین دهه فعالیت‌های گسترده و هدفمند زیست‌محیطی و خیرخواهانه را در کارنامه عمر پربار خویش دارد، از چهره‌های برجسته در ترویج فرهنگ صیانت از میراث طبیعی ایران است. بی‌تردید باقیات صالحات آن فقید سعید سال‌های متمادی دل‌های بسیاری را شاد و خشنود خواهد کرد و پیام‌های سازنده «مکتب حرمت حیات» وی نیز روشنی‌بخش مسیر حفاظت از طبیعت ارزشمند ایران خواهد بود.

«هادی حق‌شناس» استاندار گلستان هم در پیام خود نوشته است: مرحوم دکتر بسکی در سال‌های حیات خود همواره مدافع محیط زیست، پیشگام در انجام امور خیر و چهره‌ای دوستدار خانواده و طبیعت بود و اینک درگذشت ایشان پس از طی دوره سخت بیماری، ضایعه‌ای برای علاقه‌مندان به محیط‌زیست محسوب می‌شود.

در پیام «عبدالقدیر کریمی» فرماندار گنبد کاووس هم آمده است: مردم گنبد کاووس که افتخار همزیستی با پدر طبیعت ایران زمین را طی سال‌های متمادی داشته‌اند جز نام نیک و همتی دلسوزانه برای دوستی با طبیعت، اقدامات خیرخواهانه و وقف‌های بسیار از این شخصیت برجسته ملی و بین‌المللی ندیده و همواره نام او را مقارن با چهره‌ای ماندگار در یاد و خاطرشان ثبت خواهند کرد. حجت الاسلام «محمودترابی» امام‌جمعه گنبدکاووس، «قرجه طیار» نماینده گنبد کاووس و بخش داشلی برون نیز در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت پدر طبیعت ایران را به خانواده و علاقه‌مندان به محیط‌زیست تسلیت گفتند.

کد خبر 451765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha