همشهری آنلاین: گرتا تانبرگ فعال محیط زیستی روز چهارشنبه ۲۳ مرداد برای شرکت در اجلاس اقلیمی سازمان ملل در نیویورک و شیلی با قایقی خورشیدی از بریتانیا به راه افتاد.

Greta Thunberg

به گزارش بی‌بی‌سی این دختر ۱۶ سال سوئدی برای گذر از اقیانوس اطلس با «مالیزیا ۲»، یک قایق مسابقه‌ای که از خورشید نیرو می‌گیرد و دارای توربین‌های زیرآبی است، از بندر پلیموت بریتانیا به راه افتاد و طرفدارانش او را مشایعت کردند.

گرتا پیش از شروع حرکت در سخنانی گفت او متعهد است «هر کاری که بتواند» برای جلوگیری از «تغییرات اقلیمی» که «مشکلی بسیار بزرگ» است، انجام دهد.

این نوجوان که از مسافرت با هواپیما به علت اثرات زیانبار محیط زیستی‌اش پرهیز می‌کند، درباره افرادی که درباره بحران اقلیمی تردید دارند، گفت: «همیشه افرادی هستند دانش همگانی را نمی‌فهمند یا نمی‌پذیرند و من فقط آنان را نادیده خواهن گرفت، چرا که من بر اساس دانش عمل می‌کنم و پیام می‌فرستم.»

او افزود که به نظرش چارچوب ذهنی افراد دارد تغییر می‌کند و حتی اگر این تغییر عقیده  «کافی نباشد یا با سرعت کافی رخ ندهد، باز هم به حساب می‌آید و از هیچی بهتر است.»

هنگامی که از گرتا پرسیده شد، آیا می‌تواند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را وادار به شنیدن پیامش کند و او فقط گفت: «نه» و مردم را به خنده انداخت.

گرتا گفت: «من آنقدر آدم خاصی نیستم. نمی‌توانیم همه را قانع کنم. من فقط کاری که می‌خواهم انجام دهم، انجام می‌دهم و کاری که بیشتر تاثیر را خواهد داشت.»

بوریس هرمان، ناخدای مالیزیا ۲ هم در کنار گرتا حضور داشت. او از گرتا به خاطر جسارتش تشکرد و موضوع تغییر اقلیمی را «مسابقه‌ای در برابر زمان» خواند.

گرتا در سفر دو هفته‌ای دریایی‌اش با مشکلاتی مانند دریاگرفتگی روبرو است، اما گفت بسیاری از افراد در جهان رنج بسیار بیشتری برده‌اند.

او گفت: «من دو روز گذشته را به طور آزمایشی دریانوردی کردم و چند ساعتی را روی دریا بودیم. احساس بدی نداشتم و مضطرب نبودم. برای یکی دو دقیقه دریازده شدم و احساس تهوع کردم و بعد همه چیز درست شد.»

قایق ۱۸ متری که این سفر با انجام می‌شود در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مسابقه سفر به دور دنیای «وندی گلوب» شرکت داشت.

در این قایق یخچال، وسیله گرم‌کننده یا وسیله شوینده‌ای وجود ندارد و مستراح آن یک سطل آبی است که روی آن نوشته شده است «فضولات در اینجا لطفا»

گرتا در این سفر با پدرش، دو ناخدای باتجربه و یک فیلمساز مستنده همراهی می‌شود. 

او گفت در ین سفر فقط یک جعبه غذای گیاهی منجمد، هشت دفترچه یادداشت و چند کتاب به همراه دارد و لباس اضافی هم برنداشته است.

او پس از رسیدن به نیویورک در ۲۳ سپتامبر (اول مهر) در اجلاس اقلیمی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد و بعد در آمریکای شمالی و جنوبی به مسافرت خواهد پرداخت تا مردم را درباره بحران اقلیمی آگاه کند.

گرتا تانبرگ دختر مدرسه‌ای سوئدی ۱۶ ساله به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه تغییرات اقلیمی به سرمشقی برای کنشگری دانش‌آموزی در سراسر جهان بدل شده است. او به خاطر نقشش در ایجاد جنبش «اعتصاب مدرسه‌ای در اعتراض تغییرات اقلیمی» (School strike for climate) در نوامبر ۲۰۱۸ شهرت دارد.

کد خبر 451670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha