سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

کودکان و نوجوانان اصفهان از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور امسال باز هم فرصت دارند پروانه‌های زرین را در آسمان شهرشان به پرواز درآورند.

بوي پر پروانه‌ها

در فصل جشنواره‌ی فیلم، کودکان و نوجوانان می‌توانند کلی فیلم سینمایی (هفت فیلم در بخش ملی و۴۱ فیلم در بخش بین‌الملل)، فیلم بلند پویانمایی (۱۱ فیلم در بخش بین‌الملل)، فیلم کوتاه پویانمایی  (۱۲ فیلم در بخش ملی و ۱۱ فیلم در بخش بین‌الملل)، فیلم کوتاه داستانی (۱۰ فیلم در بخش ملی و ۹ فیلم در بخش بین‌الملل)، فیلم داستانی بلند (هفت فیلم در بخش ملی) و فیلم‌هایی در بخش‌های «مرور سینمای دانمارک»، «طلوع تفلیس» و «منتخب جشنواره‌ی پویانمایی اَنِسی فرانسه» تماشا کنند و از این روزهای کودکی و نوجوانی لذت ببرند.

 در این جشنواره، ۳۲ داور کودک و نوجوان به قضاوت درباره‌ی فیلم‌های بخش سینمای ایران می‌پردازند و پنج نوجوان ایرانی همراه با چهار نوجوان از کشورهای دیگر نیز، کار داوری آثار بخش بین‌الملل جشنواره را برعهده دارند.

در کنار این نوجوانان، ۲۰ خبرنگار کودک و نوجوان هم با تهیه‌ی گزارش، مصاحبه و خبر و نوشتن یاداشت درباره‌ی اتفاق‌های ریز و درشت جشنواره، در برپایی این رویداد فرهنگی بزرگ مشارکت دارند.

المپیاد فیلم‌سازان نوجوان هم در سومین دوره‌ی خود، از ۲۶ تا ۳۰ مرداد، میزبان نوجوانان ایده‌پرداز و فیلم‌ساز برگزیده است. در این دوره ۴۰ ایده (از ۱۴ استان) و ۱۶ فیلم (از ۱۱ استان) به مرحله‌ی پایانی المپیاد راه‌یافته‌اند. شماری از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان کشور و کارشناسان و مربیان باتجربه در این عرصه، در روزهای برپایی المپیاد، برای این نوجوانان کارگاه‌هایی تشکیل می‌دهند و به توانمندتر شدن آنان کمک می‌کنند.

علیرضا تابش، دبیر سی‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علاوه بر اعلام آمار فیلم‌های راه ‌یافته به جشنواره در دو بخش ملی و بین‌الملل، از نگاه تازه به صنعت تصویر و از جمله اضافه شدن بخش وب‌سری به جشنواره اشاره کرد. امسال در بخش وب‌سری (سریال‌های مبتنی بر پخش در شبکه‌ی وب) ۳۹ اثر پذیرفته شده است.    

تابش، در گفت‌وگو با صبا، تغییر رویکرد کلی و برخورداری از بینشی تازه نسبت به سینمای کودک و نوجوان را مهم‌ترین تفاوت جشنواره‌ی امسال در مقایسه با دوره‌های پیش دانست و گفت: «دنیای امروز تحولاتی اساسی را تجربه کرده و نگاه ما به سینما نمی‌تواند به این تغییرات بی‌تفاوت باشد.»

به‌گفته‌ی مدیرعامل بنیاد فارابی «گذار از سینما به صنعت تصویر، گذار از اثر به منظومه‌ی محتوایی و نگرش به سینما از زاویه‌ی کارآفرینی و خلق مجموعه‌های کسب وکاری محتوامحور، کلیدواژه‌های این تغییر نگاه به‌شمار می‌آیند.»

کد خبر 451631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha