چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

چالدران با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار، از لحاظ جذب گردشگر ظرفیت‌های متعددی دارد، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های گردشگری نتوانسته با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجودش به رونق اقتصادی دست یابد؛ شهری که طی سال‌های اخیر در فهرست محروم‌ترین شهرهای کشور قرار داشته است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چالدران روی میز 2

به گزارش همشهری، چالدران که در منتهی‌الیه شمال غرب کشور قرار دارد، یکی از ۶ شهرستان مرزی آذربایجان غربی با کشور ترکیه به شمار می‌رود. ده‌ها اثر تاریخی و گردشگری شهرستان چالدران را به یکی از مناطق مهم گردشگری استان تبدیل کرده که همواره مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است، اما در نبود زیرساخت‌ها همواره با سدی برای توسعه روبه‌رو بوده است. البته قرار است برخی از مشکلات موجود در این شهرستان مرزی در صورت جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری برطرف شود.  

  • معرفی ظرفیت‌های چالدران 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی می‌گوید: ما بر اساس مصوبات، کتابی با عنوان راهنمای جامع گردشگری شهرستان چالدران تهیه و جمع‌آوری کردیم. در این کتاب علاوه بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری چالدران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به سرمایه‌گذاران معرفی و تشریح شده است. «جلیل جباری» با اشاره به نصب تابلوهای معرفی آثار در این منطقه بیان می‌کند: برای تهیه و نصب تابلوهای معرفی و حتی روستاهای هدف گردشگری در استان مبلغی معادل ۷ میلیارد ریال هزینه شده است که بنیاد علوی می‌تواند در این زمینه ما را بیشتر همراهی کند.

وی می‌افزاید: ما بر اساس مصوبات جلسه قبلی، طرح‌های محتوایی برای راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی در چالدران و همچنین موزه باز جنگ چالدران در دشت چالدران و در کنار مقبره سید صدرالدین، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی، را آماده کرده‌ایم و منتظر تأمین اعتبار از سوی بنیاد علوی هستیم تا پس از مطالعات لازم اقدام به راه‌اندازی این دو موزه کنیم.

این مسئول بیان می‌کند: جاذبه‌ها و آثار تاریخی چالدران و همچنین حادثه عظیم جنگ چالدران می‌تواند مورد بازدید بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و هنر در کشورهای مختلف قرار گیرد که لازم است در این خصوص برنامه‌ریزی و اقداماتی مثل ایجاد امکانات اقامتی و رفاهی در دستور کار قرار گیرد. قره‌کلیسا هم به عنوان یک اثر جهانی، شناسنامه، هویت و ظرفیت بی‌نظیری برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری منطقه دارد.

  • رشد بودجه‌های عمرانی چالدران 

نماینده شهرستان‌های شوط، ماکو، پلدشت و چالدران با اشاره به توسعه صنعت گردشگری این شهرستان می‌گوید: گردشگری در اولویت اصلی توسعه ما در چالدران است و باید شکل متوازن و متعادل برنامه‌های توسعه را پیش ببریم. «عین‌الله شریف‌پور» می‌افزاید: برای توسعه گردشگری باید بسترهای لازم را فراهم کنیم و یکی از اصلی‌ترین بسترهای توسعه گردشگری ایجاد و گسترش راه‌های مواصلاتی به‌ویژه راه‌های منتهی به جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است.

وی بیان می‌کند: چالدران علاوه بر آثار بسیار مهم و باارزشی همچون مجموعه جهانی قره‌کلیسا، مقبره سید صدرالدین و صدها جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر دارد که نیازمند معرفی بیشتر هستند. شریف‌پور تاکید می‌کند: در سال‌های اخیر، بودجه عمرانی این اداره کل بیش از ۱۰ برابر رشد داشته و به نسبت بودجه‌های اختصاص‌یافته پروژه‌های فراوانی مرمت و احیا شده است. این مسئول بیان می‌کند: حفظ و صیانت آثار تاریخی و تلاش برای رشد صنعت گردشگری دو وظیفه اصلی این اداره کل است که باید برای آنها برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف کرد.

  • برنامه‌ریزی بنیاد مستضعغان برای چالدران

رئیس بنیاد مستضعفان هم درباره اقدامات رفع محرومیت از چالدران بیان می‌کند:‌ با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در بنیاد مستضعفان وجود دارد، امید داریم تا نگاه ویژه‌ای به همراهی با دولت برای رفع محرومیت از برخی شهرستان‌های استان داشته باشد. «پرویز فتاح» با بیان این‌که شناسایی ظرفیت‌های بومی هر منطقه برای تسریع در زدودن چهره محرومیت بسیار مهم است، اظهار می‌کند: مطالعات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای رفع محرومیت از چالدران در دست اجراست و سیاست این بنیاد با هدف محرومیت‌زدایی و توانمندسازی شهرستان مرزی آذربایجان غربی برنامه‌ریزی شده است.

  • چالدران؛ شهر بی‌کولر ایران 

یکی از مرتفع‌ترین شهرستان‌های کشور در شمال آذربایجان غربی واقع شده است. چالدران دارای آب ‌و هوای سرد و کوهستانی، جاذبه‌های طبیعی، مراکز مهم تاریخی نظیر قره‌کلیسا که به ثبت جهانی رسیده و مقبره سیدصدرالدین، گمرک صوفعلی و ۱۰۴ اثر ثبت‌شده ملی، آب‌گرم معدنی، تالاب‌های متنوع، شرشر عرب دیزج، شرشر قرنقو و طبیعت مستعد برای توسعه صنعت گردشگری است.

این شهر آب و هوایی بسیار سرد حتی در اواسط تابستان هم آب و هوایی مطبوع دارد. از همین رو لقب تنها شهر بی‌کولر ایران را به خود اختصاص داده است. همچنین یکی از ویژگی‌های تاریخی چالدران نام‌گذاری جنگی بین ایران و عثمانی به نام این منطقه بود. زمانی که در قرن دهم هجری قمری چالدران به محل جنگ دو کشور ایران و عثمانی تبدیل و به همین نام مشهور شد.

بازمانده‌های تاریخی زیادی از جنگ ایران و عثمانی در دوران شاه اسماعیل صفوی در شهرستان چالدران وجود دارد که سرسلسله آنها، مقبره سید صدرالدین، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی و مجسمه شاه اسماعیل است که دیدنش به اندازه مساجد و ابنیه‌ دوران صفوی و زندیه جذاب است. قره‌کلیسا نخستین کلیسای گریگوری جهان هم در این شهرستان واقع شده است که هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و ده‌ها اثر تاریخی دیگر که می‌تواند این شهر مرزی استان را در صورت برخورداری از زیرساخت‌های گردشگری با رونق و توسعه همراه کند.

کد خبر 451524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha