پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
۰ نفر

اشرف شفیعی-  تبریز – خبرنگار: یکی از موضوعات مهم در کشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی کمبود منابع آبی است.

آذربایجان شرقی در وضعیت ترسالی نیست

اوایل امسال افزایش بارندگی‌ها در برخی مناطق استان موجب امیدواری مردم و کشاورزان شد و حتی در برخی اظهار نظرها از رفع خشکسالی و ورود به ترسالی سخن به میان آمد؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان به صورت غیرمستقیم افزایش مصرف آب در استان را در پی داشته است. در روزهای اخیر هم مصرف آب در استان تا ۸ درصد افزایش پیدا کرده است و برخی کارشناسان تصور عموم مردم از افزایش آب در استان را دلیل چنین امری می‌دانند. در زمینه وضعیت بارش‌ها و کاهش خطر خشکسالی «محمد اشجعی» معاون پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان شرقی به چند سوال همشهری پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.  

  • امسال افزایش بارندگی رخ داده است و برخی از نقش این بارندگی در افزایش منابع آبی خبر می‌دهند. در این زمینه نظر شما چیست؟

چنین اظهار نظری قطعا نمی‌تواند صحیح باشد. در کل کشور هنوز در مرحله خشکسالی قرار داریم و وارد مرحله ترسالی کامل نشده‌ایم. البته در برخی شهرهای استان خشکسالی وجود ندارد، اما این به معنای افزایش منابع آبی نیست. افزایش بارندگی‌ها در مجموع ۹ درصد بوده و کمتر از ۱۰ درصد وضعیت منابع آبی نسبت به سال گذشته بهتر شده است.  

  • به نظر شما، اعلام ترسالی به صورت غیرکارشناسی چه تبعاتی دارد؟

هواشناسی بر اساس شاخص‌ها معتقد است که هنوز وارد مرحله ترسالی نشده‌ایم و اظهار نظرهای غیررسمی موجب می‌شود که مصرف آب در کشاورزی، مصارف شرب و صنعتی افزایش پیدا کند، در حالی که وضعیت آب‌های زیرزمینی استان در حد خوبی نیست و باید الگوی مصرف به‌شدت دنبال شود.

  • برای تغییر دیدگاه مردم چه اقدامی‌ می‌توان انجام داد؟

بارندگی‌های خوبی در سال جاری شاهد بودیم، اما این مساله به هیچ وجه به معنای عبور از خشکسالی نیست. برای رفع چنین تصویری و همچین برای فهم بهتر این موضوع مراجعه به آمارهای سازمان آب منطقه‌ای و وضعیت رودخانه‌ها و همچنین وضعیت دریاچه ارومیه بهترین سند است. این شرایط نشان می‌دهد آذربایجان شرقی به هیچ وجه در مرحله ترسالی قرار ندارد. همان‌طور که اداره آب استان‌ها چندی پیش از افزایش مصرف آب در میان مردم هشدار و از جیره‌بندی آن خبر داد.

کد خبر 451522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha