همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف آسپرین خطر مرگ را در برخی زنان مبتلا به سرطان سینه افزایش می‌دهد این در حالی است که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف آسپرین خطر متاستاز و مرگ را میان بیمارانی که از سرطان سینه جان سالم بدر برده‌اند، به اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اسپرين

به گزارش یونایتدپرس، محققان آمریکایی که این مطالعه را انجام داده‌اند، حدس می‌زنند که آسپرین ممکن است با تولید فعل و انفعالاتی در جریان «متیلاسیون»  یک تغییر شیمیایی در دی. ان. ای- خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

البته نتایج این مطالعه با یافته‌های مطالعات قبلی در تضاد است؛ پیش از این مطالعات نشان دادند که مصرف آسپرین خطر متاستاز و مرگ را میان بیمارانی که از سرطان سینه جان سالم بدر برده‌اند، بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه «کارولینای شمالی» که این مطالعه جدید را انجام داده‌اند، می‌گویند: التهاب مزمن عامل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌های مختلف از جمله سرطان سینه است. آسپرین یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که خصیصه‌های ضد التهابی دارد. با توجه به این موضوع شواهد قابل توجهی از مطالعات آزمایشگاهی و جمعیتی نشان می‌دهند که مصرف آسپرین ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

محققان در این تحقیق جدید داده‌های هزار و ۲۶۶ زن را که سرطان سینه داشتند و قبلا در مطالعه Long Island Breast Cancer شرکت کرده بودند، بررسی کردند. در این مطالعه جدید میزان مرگ و میر ناشی از هر دلیل در زنانی که شش هفته قبل از تشخیص سرطان سینه دست کم یک بار در هفته آسپرین مصرف می‌کردند ۶۷ درصد افزایش داشت. این زنان حامل ژن BRCA۱ که سرطان سینه را تقویت می‌کند نیز بودند. اما میزان مرگ و میر مرتبط با سرطان سینه در زنانی که حامل ژن BRCA۱ نبودند اما آسپرین مصرف می‌کردند از ۴۰ درصد به ۲۲ تا ۴۰ درصد کاهش یافت.

محققان می‌گویند: این اختلاف در میزان بقا و مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به سرطان سینه می‌تواند ناشی از تفاوت‌هایی در بافت تومور دی. ان. ای و خون محیطی دی. ان. ای باشد. به همین دلیل آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابطه آسپرین و متیلاسیون باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

این مطالعه در نشریه Cancer منتشر شده است.

کد خبر 451484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha