یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

جواد آرین‌منش* هرچند که سهم بودجه فرهنگی از بودجه عمومی کشور تنها 5 درصد را به‌خودش اختصاص داده است، اما می‌توان گفت که به‌طور کلی بوجه بخش فرهنگی در مقایسه با سایر بخش‌ها از رشد مناسب‌تری برخوردار است.

البته ما انتظار داریم که این میزان به 10 درصد از کل بودجه عمومی برسد.
از طرف دیگر، بودجه هزینه‌ای یا بودجه جاری دستگاه‌های فرهنگی به‌طور متوسط رشد 16 درصدی داشته و بودجه عمرانی دستگاه‌های فرهنگی شاهد رشد 83 درصدی است. در میان دستگاه‌های فرهنگی، بیشترین رشد بودجه مربوط به سازمان میراث فرهنگی با 194 درصد رشد است. این تنها محدود به این سازمان نمی‌شود و از میان سازمان‌هایی که با رشد بودجه مواجه هستند، می‌توان به سازمان تربیت بدنی با 90 درصدافزایش اعتبار و همچنین مجمع تقریب مذاهب و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با حدود 90 درصد رشد اشاره کرد. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با رشد 40درصدی مواجه است.از سوی دیگر، اعتبارات صداوسیما از 399 میلیارد تومان به 460 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده؛ این یعنی رشد 15 درصدی بودجه این سازمان که البته به‌نظر می‌رسد متناسب با نیازهای آن نباشد.
به‌نظر می‌رسد در بودجه امسال به بخش‌های هنری نیز توجه ویژه‌ای شده است، چرا که اعتبارات مربوط به سینمای ملی از 24 میلیارد تومان به 46 میلیارد تومان رسیده است که نشان از رشدی در حدود 90 درصد دارد، اما این رشد در بخش‌های هنرهای نمایشی و موسیقی ملی 30 درصد افزایش اعتبار را نشان می‌دهد. در بودجه سال آینده نگاه ویژه‌ای هم به توسعه فعالیت‌های فرهنگی مساجد و کانون‌های فرهنگی و تکمیل مصلاها صورت گرفته است.
از اتفاق‌های دیگر در این حوزه، کاهش ردیف بودجه و تمرکز اعتبارات در چند دستگاه محدود مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و تربیت بدنی است. همچنین مقرر شده است تا اعتبار تعدادی از دستگاه‌های فرهنگی بدون واسطه از بودجه تخصیص یافته برای ریاست‌جمهوری تامین شود. از میان این دستگاه‌ها می‌توان به مرکز امور زنان و خانوار، کتابخانه ملی، جهاد دانشگاهی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.
بودجه امسال ویژگی‌های خاص دیگری نیز دارد که از جمله آن توجه ویژه به توسعه فرهنگ اسلامی، تسهیل ازدواج جوانان، توسعه گردشگری و ورزش همگانی است.
البته باید به این نکته هم اشاره کرد که گرچه افزایش کمی بودجه در بخش‌های مختلف حرکتی مثبت است، اما فراموش نکنیم که میزان بهره‌وری از این بودجه نیز باید به همین میزان بالا برود تا بتوانیم جلوی حیف و میل‌های احتمالی را بگیریم.

* عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 45148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز