سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان-خبرنگار: ابعاد سیل در گلستان آنقدر وسیع بود که بسیاری از جزئیات آن میان خبرها باقی ماند.

جشنواره‌های فرهنگی و اقتصادی

از آنجا که آق‌قلا و گمیشان در رأس خبرهای سیل گلستان بودند، طبیعتا نام روستاهایی که از این حادثه متاثر یا دچار رانش‌های پس از آن شدند، فراموش شد. با گذشت چند ماه از سیل و فروکش کردن آب، کم‌کم نام این روستاها مشخص شده و اکنون همه آنها در معرض توجه قرار دارند. به گفته «علی نصیبی» مدیر کل امور روستایی گلستان سعی شده با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و اقتصادی در روستاهای سیل‌زده، دردهای مردم التیام یابد. وی در این زمینه به چند سوال پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

  • برای رفع آسیب‌های ناشی از سیل، جشنواره‌هایی در روستاهای سیل‌زده در حال اجرا هستند. درباره تاثیر این جشنواره‌ها توضیح دهید.

 با توجه به فضای حاکم بر استان پس از سیل اخیر به ‌ویژه در روستاهای متاثر از سیل که با مشکلات مالی و روحی هم مواجهند، تصمیم به برگزاری این جشنواره‌ها با هدف ایجاد نشاط اجتماعی، همگرایی، حفظ و احیا میراث معنوی ریشه‌دار در استان، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین جاذبه‌های روستایی گلستان گرفتیم.

  • جشنواره‌ها در چند روستا در حال برگزاری هستند؟

۲۷ جشنواره برای ۲۷ روستا در نظر گرفته شده است. از این تعداد ۱۹ روستا جزو روستاهای سیل‌زده هستند. البته تعداد روستاهای شرکت‌کننده در جشنواره بیشتر است و برخی به صورت مشترک این برنامه را میزبانی می‌کنند. این جشنواره‌ها از ۱۲ مرداد آغاز شده‌ و تا ۸ شهریور ادامه دارند.

  • تمرکز برنامه‌ها بر کدام محور است؟

تمرکز برنامه‌ها بیشتر روی آداب و رسوم سنتی، صنایع دستی، بازی‌های بومی محلی، غذاهای سنتی، گویش و موسیقی محلی است. خوشبختانه تا امروز استقبال خوبی از سوی روستاییان و جامعه شهری از این جشنواره‌ها شده است. علاوه بر این از ۲۴ تا ۲۷ مرداد ۴۲۰ نفر از توانمندان روستاها در حوزه‌های مختلف کارآفرینی، استارت‌آپ‌های روستایی، فعالان گردشگری و صنایع‌دستی روستاها در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان کشور شرکت می‌کنند.

بخش خانه روستایی این نمایشگاه توسط روستاییان بخش مرکزی گرگان اجرا می‌شود. بخش سفره‌خانه سنتی نمایشگاه هم از سوی سایر روستاییان گلستانی اداره خواهد شد. از چند روز گذشته هم گروه موسیقی بومی دلارام از علی‌آباد کتول با نوازندگی در ایستگاه‌های مترو تهران در راستای این نمایشگاه فعالیت می‌کنند. معتقدیم بخشی از این فضاهای مفرح ایجاد شده در روحیه‌بخشی به روستاییان سیل‌زده موثر خواهد بود.

  • اعتبارات برای بازسازی خانه‌های روستاییان چه میزان بوده است؟

بازسازی خانه‌ها از سوی بنیاد مسکن در حال انجام است. آنچه در حوزه اختیارات اداره کل امور روستایی استان بوده در قالب اعطای ۳ میلیارد تومان به ۱۰۰ روستاست؛ یعنی به طور میانگین به هر روستا ۳۰ میلیون تومان. بر اساس اعتبارات مصوب هیات وزیران، ۳۸ میلیارد تومان هم برای تعریف طرح‌های عمرانی در روستاهای آسیب‌دیده استان در نظر گرفته شده است. گروهی از طرح‌ها تعریف و گروهی دیگر در دست بررسی است. امیدواریم این اعتبار به بهترین شکل صرف بازسازی و بهسازی روستاها شود.

کد خبر 451477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha