پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فرودگاه بین‌المللی کیش در غرب استان هرمزگان در جزیره کیش قرار دارد.

فرودگاه كيش

ساخت فرودگاه بین‌المللی کیش (یاتا:KIH و ایکائو:OIBK) در سال ۱۳۴۷ آغاز شد.

محمدرضا پهلوی با استفاده از بودجه دولت اقدام به توسعه جزیره کیش کرد و  تمام زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل، نمایشگاه بین‌المللی، فرودگاه، کازینو و اقامت‌گاهی برای استفاده شاه و خانواده‌اش ساخته شد.

به گزارش سایت فرودگاه بین‌المللی کیش، در سال ۱۳۵۲ روستای ماشه در شمال شرقی جزیره که در واقع بزرگ‌ترین و بهترین روستا و مرکز اداره جزیره بود، تخلیه و در آن مجموعه کاخ ها و هتل کیش (شایان امروزی) بازار (سبک فرانسوی)، ویلا و مانند آن ساخته شد.

در مرکز متمایل به شرق (بلندترین مکان جزیره) فرودگاهی مجهز برای بزرگ‌ترین هواپیماها در کنار باند نیروی هوائی ساخته شد. سرانجام عملیات ساختمانی اصلی در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید و پس از چند نوبت افتتاح خصوصی، در هفتم آبان ماه سال ۱۳۵۶ با حضور سران رژیم سابق، سفرای خارجی، سرمایه داران داخلی و خارجی با فرود اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در فرودگاه کیش، به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  

بعد از انقلاب توسعه جزیره کیش مدتی متوقف و سال ۵۸ کیش به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری اعلام شد.

فرودگاه بین‌المللی کیش تحت مالکیت سازمان منطقه ازاد کیش در زمینی به مساحت ۹ میلیون متر مربع ساخته شد. این فرودگاه چهار ترمینال دارد که مساحت ترمینال‌های داخلی ۹ هزار و ۵۰۰ متر و مساحت ترمنیال‌های خارجی ۴ هزار متر مربع است.

فرودگاه کیش دو باند موازی دارد.

طول باند فرودگاه سه هزار و ۶۵۰ متر با پهنای ۴۵ متر است.

سال ۱۳۷۳ با تجهیز باند فرودگاه کیش به چراغ های مخصوص پرواز در شب، پروازهای شبانه به کیش برقرار شد؛ فرودگاه کیش در این زمان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد تهران بود.

در سال ۹۵،   ۲۳٬۹۱۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۲٬۸۲۵٬۵۴۹ کیلوگرم بار و ۳۰٬۶۷۷٬۴۳۰ نفر مسافر از طریق آن جابه‌جا شدند.

کد خبر 451452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha