مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

حسین زندی-  همدان ـ خبرنگار: گروه موسیقی آیین همدان که روزهای اوج خود را تجربه می‌کند، هفته گذشته در جشنواره هنرهای اسلامی کشور مالزی شرکت کرد و همراه با ۲ کشور ترکیه و مراکش به دلیل استفاده از سازهای اصیل و حفظ اصالت موسیقی ایرانی مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

ساز کوک «آیین»

این گروه قبل از حضور در کشور مالزی یک کنسرت نیز در تالار رودکی تهران برگزار کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. حالا قرار است سازهای موسیقی گروه آیین در ۲۵ مرداد ساعت ۲۱ در مجتمع ابن‌سینا کوک شود تا شهروندان همدانی علاقه‌مند به موسیقی سنتی را پای کنسرت بنشاند. اما گروه‌های موسیقی استان این روزها با مشکل جدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه نبود دستگاه اطفای حریق در سالن ابن‌سینا کنسرت‌ها را لغو می‌کنند و گروه‌های موسیقی به جای آماده‌ شدن برای برگزاری کنسرت در استرس لغو ناگهانی کنسرت خود قرار می‌گیرند. در این میان مسئولان فرهنگ و ارشاد برای حل مشکل سالن ابن‌سینا اقدامی نمی‌کنند و در مقابل همه برنامه‌های فرهنگی به جز کنسرت‌ها به راحتی در این سالن اجرا می‌شوند و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید. گویا فقط سازهای موسیقی هستند که ممکن است در سالن ابن‌سینا آتش‌افروزی کنند.

این اتفاق برای گروه آیین هم افتاد اما با رایزنی‌های مختلف دوباره تصمیم به اجرای کنسرت گرفته شد. امیدواریم با روی کار آمدن مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد استان این مشکل به طور کلی حل شود و شهروندان همدانی با خیالی آسوده‌تر به تماشای کنسرت‌ها بنشینند. با مصطفی رشیدی مطلق، سرپرست گروه آیین، به گفت‌وگو نشستیم و از اجراهایی که در مالزی داشتند پرسیدیم و درباره کنسرتی صحبت کردیم که در همدان برگزار خواهند کرد.  

  • درباره سفر به مالزی بگویید.

۲ سال پیش مهمان یک جشنواره موسیقی در کشور هندوستان بودیم و متولی آن سازمان فرهنگ و ارتباطات بود و به گروه آیین نگاه مثبتی داشت. به همین دلیل ما را برای حضور در جشنواره هنرهای اسلامی در کشور مالزی دعوت کردند.  

  • در این جشنواره چه کارهایی اجرا کردید؟

از آنجایی که موضوع اصالت و تمدن اسلامی مدنظر برگزارکنندگان جشنواره بود، اشعاری از خیام، مولانا و غبار همدانی اجرا کردیم.  

  • مخاطبان فارسی‌زبان هم داشتید؟

خیر، چون این جشنواره بخش‌های مختلفی مانند صنایع‌ دستی و دیگر هنرها را نیز داشت و مخاطبان فارسی‌زبان نبودند. از کشور ترکیه، مراکش و گروه آیین ایران به دلیل چیدمان سازهای اصیل به طور ویژه تقدیر شد. بقیه گروه‌ها سازهای غربی مانند گیتار و پیانو به سازهای خود اضافه کرده بودند که مورد اقبال قرار نگرفت.  

  • گروه‌های موسیقی کشورهای مختلف به لحاظ سازوکارهایی که برای چیدمان، اجرا و حاشیه‌ها انجام می‌دهند، تفاوت‌هایی با هم دارند. همدان از این نظر چه تفاوتی با مالزی داشت؟

مالزی به عنوان یک کشور در حال توسعه به لحاظ هنری مردمان خیلی فعالی ندارد. در کشور مالزی با وجود این‌که هیچ شناختی در مورد موسیقی ایرانی نداشتند در کمال احترام با ما برخورد کردند و تازه به جایگاه خودمان پی بردیم، اما متاسفانه وقتی به همدان برمی‌گردیم آنقدر تناقض در حرف‌ها و عمل وجود دارد که از کرده خودمان پشیمان می‌شویم.  

  • شما قبل از سفر به مالزی در تالار رودکی تهران نیز اجرا داشتید. تفاوت همدان با تهران چقدر بود؟

همدان به لحاظ جغرافیایی با تهران ۳ ساعت فاصله دارد، اما به لحاظ فرهنگی ۳۰ سال فاصله دارد. شاید بسیاری از افراد از تهران هم ناراضی باشند اما وضعیت به مراتب بسیار بهتر از همدان است. مسئولان همدان به لحاظ کاری بسیار کندتر از مسئولان تهران هستند و ما را خواسته یا ناخواسته از مسیر و هدف دور می‌کنند. امیدوارم با روی کار آمدن مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد استان در این حوزه شاهد تغییر و تحولات مثبتباشیم.  

  • از کنسرت خود در همدان بگویید. همان کارهایی را که در تالار رودکی اجرا کردید در اینجا هم اجرا می‌کنید؟

بله. متاسفانه چون بعد از بازگشت از سفر مالزی زمان کافی نداریم همان کارهایی را که در تالار رودکی اجرا کردیم در همدان نیز اجرا خواهیم کرد.  

  • عوامل گروه آیین

مصطفی رشیدی مطلق درباره عوامل گروه آیین که ۲۵ مرداد در همدان برنامه اجرا می‌کنند، گفت: مصطفی آزادی‌مقتدر خواننده گروه است و مهرداد وارسته، شهرام میرزایی، بهنام وادی عقیل، علی اسمیان، محمدرضا طیبی، سیداسحاق صادقی و امین شرایی نوازندگان ما هستند. حسین احمدی، صادق ثنایی و معین سروندی کوبه‌ای‌نوازان ما هستند. خودم نیز سرپرست و آهنگساز گروه هستم.

کد خبر 451380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha