سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

بخش اول تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز ۳ مجتمع مس آذربایجان (مس سونگون) وارد این مجموعه شد تا احداث این فاز وارد مرحله عملیاتی شود.

بازگشت درآمدهای تولید مس  به آذربایجان شرقی

به گزارش همشهری، فعالیت‌های مجتمع مس آذربایجان در حالی طی سال‌های اخیر در منطقه آذربایجان شرقی جریان داشت که منابع اقتصادی حاصل از این فعالیت به طور مستقیم نصیب استان نمی‌شد. اما با تلاش استانداری در حال حاضر سپرده‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی و گردش مالی ۴ هزار میلیارد تومانی در بانک‌های استان صورت گرفته است و به تأکید مسئولان با تکمیل فاز سوم تبادلات مالی شرکت مس به داخل استان افزایش خواهد یافت. در شرایط کنونی و با فعالیت ۲ کارخانه تغلیظ در مجتمع مس سونگون، ۱۴ میلیون تن ماده معدنی (به عنوان خوراک) استخراج و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می‌شود. با تکمیل طرح توسعه مس سونگون تولید کنسانتره از ۳۰۰ هزار تن به ۴۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. این طرح به شکل یک بسته طراحی‌ شده و شامل کارخانه ذوب و پالایش و اسید سولفوریک است که بدون هیچ آلایندگی اجرا می‌شود.  

  • طرح توسعه مس آذربایجان عملیاتی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در آیین آغاز احداث فاز سوم مجتمع مس آذربایجان انجام طرح توسعه مس سونگون را جزو وظیفه و تعهدی برای خود عنوان کرد و گفت: قول می‌دهم این پروژه‌ هرچه سریع‌تر اجرا شود. «اردشیر سعدمحمدی» با اشاره به این‌که عنصر مس در اتحادیه اروپا جزو ۲۰ عنصری است که برنامه سرمایه‌گذاری آن برای ۱۰ سال آینده تدوین شده است، اظهار کرد: ۲/۵ میلیون تن به تقاضای جهانی مس در دنیا اضافه می‌شود و از این‌رو فرصت کوتاهی داریم تا قسمتی از بازار جهانی را از آنِ کشور کنیم. سعدمحمدی با اشاره به این‌که فاز توسعه مس آذربایجان حداقل ۱۳۰ میلیون دلار درآمد در سال ایجاد می‌کند، بیان کرد: این رقم چیزی در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. پالایشگاه این مجموعه در چند ماه آینده روی مدار خواهد آمد و در فاصله کوتاه کارخانه ذوب نیز راه‌اندازی خواهد شد.  

  • خام‌فروشی ممنوع شود

امام جمعه ورزقان هم با اشاره به توسعه معدن مس سونگون گفت: انتظار بر این است که خام‌فروشی از منطقه به طور کلی ممنوع شود. حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی پورمحمد» با بیان این‌که تا به حال آنچه در معدن ورزقان اتفاق افتاده است خواسته مردم نبود و آنچه مردم می‌خواستند نیز هنوز اتفاق نیفتاده است، افزود: خواسته مردم این است که دسترنج مردم در منطقه به نتیجه برسد؛ زیراکه این به نفع مردم استان و به خصوص منطقه ورزقان است. پورمحمد با استناد به تاکیدات رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، اظهار کرد: تعداد زیادی خودرو برای انتقال کنسانتره از مس آذربایجان به مس کرمان می‌رود در حالی که تبعات آن زیاد است و اشتغال بیش از ۵۰ راننده ندارد.

  • مس سونگون ۱۰۰ سال ذخیره قطعی دارد 

مدیرعامل مس سونگون هم با بیان این‌که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه جانبی سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: گردش مالی مس سونگون به سیستم بانکی استان منتقل شده است و این ۴ هزار میلیارد تومان در بانک‌های استان تبادل می‌شود. ضمن این‌که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در استان سپرده داریم که بیش از رقمی است که در استان کرمان سپرده‌گذاری شده است. «رضا شریفی» با اشاره به این‌که زمانی معدن مس سرچشمه بزرگ‌ترین معدن ایران بود، اظهار کرد: با کشف ذخایر جدید، مس سونگون ۱۰۰ سال ذخیره قطعی دارد و به بزرگ‌ترین معدن ایران تبدیل شده است.  وی با بیان این‌که قبلاً ۳۵۰ میلیون تن ذخیره مس شناسایی شده بود که اکنون به یک میلیارد تن رسیده و در آخرین برآورد، ۲ میلیارد تن ذخیره معدنی زمین شناسایی داریم، افزود: خاک این معدن با عیار ۶/۰ درصد استخراج شده و با تغلیظ، مس‌ها جدا می‌شوند که واکنش شیمیایی نداریم و با جداسازی، به غلظت ۲۵ درصد رسیده و به کنسانتره مس تبدیل می‌شود.  

وی با اشاره به این‌که فاز ۳ تغلیظ استارت خورده و تا ۳۶ ماه آینده تولید کنسانتره را از ۳۰۰ هزار تن به ۴۵۰ هزار تن می‌رسانیم، اظهار کرد: در این طرح تغلیظ نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی صورت گرفته است.  وی ارتقای زیرساخت‌های شهرستان ورزقان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: احداث جاده خواجه –ورزقان - خاروانا و محرومیت‌زدایی از روستاهای این شهرستان هم در اولویت اقدامات مس قرار دارد.  مدیرعامل مس سونگون با اشاره به پیگیری ثمربخش استاندار در انتقال بخشی از تبادلات مالی شرکت مس به داخل استان، عنوان کرد: موضوع جدی‌تری که محقق شد، این است که بخشی از ارزش محصولی که از استان خارج می‌شود، در بانک‌های استان ذخیره و برداشت شود که این برای استان بسیار مهم خواهد بود.  

وی درباره محل ثبت صادرات مس ورزقان، با بیان این‌که تمامی مس کشور از گمرک‌های بندرعباس صادر می‌شود، گفت: در مورد مالیات هم، شرکت مس ایران در کرمان ثبت شده و طبق قانون در محل ثبت شرکت مالیات پرداخت می‌شود، اما به‌اندازه سهم سونگون تلاش می‌کنیم رقم مالیات را در استان پرداخت کنیم.

  • محدودیت توسعه مس سونگون برطرف می‌شود

فرماندار ورزقان از دستور رئیس‌جمهور برای برداشته‌شدن محدودیت توسعه مس سونگون ورزقان خبر داد و گفت: دولت برای اجرای سیاست‌های محرومیت‌زدایی که جزو برنامه‌ها بود، قدم دیگری را با توسعه صنعت مس سونگون در ورزقان برداشت. «حسن یحیوی» با بیان این‌که ایجاد و تجهیز بیمارستان ورزقان از خواسته‌های مردم بود که محقق شد، ادامه داد: اتمام احداث جاده خواجه - ورزقان - خاروانا هم از خواسته‌های جدی مردم بود که در دست احداث است و وعده دولت در این زمینه محقق شده است. یحیوی با تأکید بر این‌که برای تقویت تولید و ایجاد ثروت بخش دیگری از صنعت مس راه‌اندازی می‌شود، افزود: با این اقدام برای جوانان اشتغال ایجاد می‌شود و تولید رونق می‌یابد.

وی با یادآوری این‌که چندین سال برای عملیاتی شدن این مرحله که امروز محقق شده است، تلاش زیادی شد، بیان کرد: این امر با وحدت و همدلی مردم و مسئولان رخ داد و برای مردم ورزقان به یک دستاورد ارزشمند تبدیل شد. یحیوی این دستاوردهای صنعت مس را هدیه دولت به مردم ورزقان عنوان کرد و افزود: روند فعالیت‌های عمرانی در ورزقان بیش از این توسعه می‌یابد.

کد خبر 451374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha