مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

فتانه احدی-  البرز-خبرنگار: البرز دارای توانمندی‌ها و مزیت‌های اقتصادی بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، خدمات و گردشگری است. وجود زیرساخت‌های مناسب‌همچون فرودگاه پیام، وجود شهرک‌های صنعتی، دولتی و خصوصی، دسترسی به راه‌آهن و شبکه مرکزی راهوجاده و نزدیکی به پایتخت این استان را از موقعیت خاصی برخوردار کرده است.

حمایت مشروط از سرمایه‌گذاران
  • مزیت‌های سرمایه‌گذاری 

این استان در اقتصاد ایران به عنوان یک استان استراتژیک شناخته می‌شود. قرار گرفتن در مسیر ۱۴ استان، همجواری با پایتخت، تراکم جمعیتی بالا و ارتباط نزدیک با یک بازار حدوداً ۲۰ میلیون نفری و استقرار بخش زیادی از صنایع مهم و برندهای ملی در استان از جمله شاخص‌هایی است که گویای این وضعیت استراتژیک است.

این وضعیت موجب شده در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی برای حضور در این استان و بهره‌مندی از ۲۵۰‌فرصت سرمایه‌گذاری شناخته‌شده در البرز ابراز تمایل کنند؛ تمایلی که در صورت فراهم بودن شرایط می‌تواند بالفعل شود.  نزدیکی به جمعیت و دسترسی سهل به امکانات آموزشی، بهداشتی، درمانی، نیروی انسانی متخصص، قابلیت‌های آب و خاک، استقرار صنایع استراتژیک و بزرگ، وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی و منحصربه‌فرد، وجود مشاوران قوی و مطمئن – شرکت‌های خارجی و بین‌المللی، واقع شدن در شاهراه‌های ارتباطی کشور، سهل‌الوصول بودن دسترسی به فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، مهرآباد، پیام، فرودگاه خصوصی آزادی، وجود ۹ شهرک صنعتی و ۳۵۰۰ واحد صنعتی در البرز، دسترسی به جمعیت ساکن در تهران و تامین امنیت سرمایه‌گذاری از نظر جمعیت مصرف‌کننده، وجود بستر مناسب برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در شهرهای نظرآباد و اشتهارد، تشکیل دانشگاه‌های جامع البرز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه محیط‌زیست در آینده نزدیک، وجود پارک فناوری در استان البرز، وجود منطقه ویژه اقتصادی پیام و فرودگاه بین‌المللی پیام در این استان و نقش آن در صادرات محصولات تولیدی به سایر کشورها، وجود مراکز تحقیقاتی پزشکی هسته‌ای در کرج و فعالیت آن در زمینه پزشکی و کشاورزی هسته‌ای، وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی فراوان در استان البرز در زمینه بایوتکنولوژی و نانو، قابلیت قطب علمی شدن استان البرز در زمینه بایوتکنولوژی و نانو از مزیت‌های اقتصادی البرز برای سرمایه‌گذاری است.  اما با وجود این موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری هنوز در جذب سرمایه‌گذار مشکلات زیادی وجود دارد که باید دید مسئولان البرز برای برطرف کردن آن تا چه وقت زمان می‌خواهند، هر چند اقداماتی نیز انجام شده اما با توجه به ظرفیت استان کافی نیست.

  • همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به جذابیت‌های موجود در استان برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، از آمادگی صاحبان صنایع استان برای همکاری مشترک با فعالان کشورها خبر می‌دهد و می‌گوید: البرز با برخورداری از ۳۵۰۰ واحد صنعتی یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور است که در بخش‌های مختلف از جمله دارویی، بهداشتی، قطعات خودرو، لوازم خانگی و کشاورزی دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی است.

«رحیم بنامولایی» با اشاره به وجود واحدهای تولیدی متعدد در استان، می‌گوید: ایجاد تحول در صنعت و بهبود فضای کسب و کار، سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی را طلب می‌کند. وی از واحدهای تولیدی به عنوان سرمایه‌های عظیم ملی نام برد که در این سال‌ها برخی از آنها به صورت راکد بلااستفاده مانده است.

وی می‌گوید: قراردادهای مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی باید طوری تنظیم شود که با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی داشته باشد و بستر را برای توسعه صادرات مهیا کند. رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه ضرورت ترویج فرهنگ بهره‌وری در جامعه را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: بهره‌وری و افزایش توان رقابت‌پذیری می‌تواند به عنوان یک سرمایه پایدار در شکوفایی اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند. بنامولایی می‌گوید: توسعه پایدار و رونق اقتصاد جامعه وابسته به میزان بهره‌وری است، بنابراین باید همه مسئولان و مجریان نظام همراه و هماهنگ با بخش خصوصی راهکارهای مناسبی را برای ترویج فرهنگ بهره‌وری تهیه و عملیاتی کنند.

وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند تضمین‌کننده ارتقای بهره‌وری باشد، البته مشروط بر آن‌که با آموزش نیروی انسانی، انتقال فناوری و رویکرد صادرات‌محوری همراه شود. وی با اشاره به تجربه تلخ سرمایه‌گذاری خارجی با هدف مونتاژ در چند دهه گذشته، می‌گوید: باید از این تجربه تلخ و ناگوار که خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشت درس گرفت تا در قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی بار دیگر مرتکب این‌گونه اشتباهات نشویم.

بنامولایی کاهش تصدیگری دولت و واگذاری امور به مردم را راهکاری مناسب در مسیر ارتقای بهره‌وری می‌داند و می‌گوید: باید دولتمردان از دخالت مستقیم در فعالیت‌های اقتصادی فاصله بگیرند تا بتوانند بدون دغدغه وظیفه بسیار حساس و خطیر نظارت کامل بر فعالیت‌های اقتصادی را انجام دهند.
بنامولایی همچنین به وضعیت کشاورزی البرز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: وضعیت آب وهوایی و کشاورزی مکانیزه ظرفیت ویژه‌ای را برای استان فراهم آورده، به طوری که اکنون سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان ۴۸ هزار هکتار و روزانه ۶۰ کانتینر محصول صیفی به کشورهای همسایه
صادر می‌شود.

وی می‌افزاید: منطقه ویژه اقتصادی پیام دارای ظرفیت‌های فراوانی است و از نظر مساحت جغرافیایی نیز مطلوب است و این منطقه به لحاظ خلق ثروت سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی دارد. بنامولایی با بیان این نکته که در استان سرمایه‌گذاری یک ضرورت به حساب می‌آید، می‌گوید: بسترهای اقتصادی برای مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در البرز فراهم است و سرمایه‌گذاران تلاش دارند تا برای تولید و عرضه انواع محصولات با برندهای روز جهان مشارکت و همکاری داشته باشند.

  • مزیت‌های فراوان استان

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری البرز می‌گوید: جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از رویکردهای اصلی استان بوده و ۵۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده و برای ۱۹۴۴ نفر اشتغال‌زایی داشته است. «پرویز زرگر» می‌افزاید: ظرفیت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در البرز بسیار است و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد، اما در نظر گرفتن پیوست‌های زیست‌محیطی و صنایع کم‌آب‌بر را نیز نباید به دست فراموشی سپرد.

وی می‌گوید: سرمایه‌گذاری در یک منطقه یا استان همبستگی بسیار بالایی با سیاست‌های کلی اعمال‌شده در کشور دارد که در این زمینه مدیریت صحیح و بهینه منابع در سطح منطقه و استان نیز باید مدنظر قرار گیرد. مدیرکل امور اقتصادی استانداری البرز ادامه می‌دهد: به دلیل مزیت‌های فراوان استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، تدوین نقشه جامع سرمایه‌گذاری استان برای ارائه تصویر مطلوب‌تری از سرمایه‌گذاری در استان مورد تاکید است.

  • فرصت ویژه برای سرمایه‌گذاری

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های استان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، منطقه اقتصادی پیام در البرز را فرصتی ویژه برای سرمایه‌گذاری می‌داند. به گزارش همشهری «محمدجواد کولیوند» می‌افزاید: در این منطقه فعالیت‌های خوبی انجام شده که ۲۰ اولویت آن توسط مدیرعامل بررسی شد و در زمینه سرمایه‌گذاری می‌تواند اثربخشی قابل توجهی داشته باشد. وی ادامه می‌دهد: استان البرز با دارا بودن بیش از ۳۶۰۰ واحد صنعتی ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی دارد.

کولیوند می‌گوید: ۱۱ شرکت خارجی در استان حضور یافته‌اند که ۵۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته‌اند. یکی از بحث‌های جدی اشتغال و تولید جذب سرمایه‌گذاری است که این مهم تنها با اتحاد و انسجام بین متولیان امور اجرایی محقق می‌شود. وی ادامه می‌دهد: اگر هر دستگاهی بخواهد در فضای سرمایه‌گذاری با بی‌اعتمادی مواجه شود، دچار مشکل خواهد شد و باید از ظرفیت‌های البرز با برداشتن موانع سرمایه‌گذاری، بهره بیشتری برد.

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: شهرک صنعتی اشتهارد، نظرآباد، هشتگرد و شهرک دارویی برکت از ظرفیت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری در البرز به شمار می‌روند که باید پیوست‌های کاهش آلایندگی و کم‌آب‌بری را نیز در آنها مدنظر قرار داد. کولیوند می‌افزاید: سدهای خاکی، بنادر خشک و صنایع تک ظرفیت‌های قابل توجهی هستند که باید با مطالعات بیشتر از آنها استفاده کرد. وی می‌گوید: همچنین باید روند استعلامات اداری بین دستگاه‌های اجرایی استان البرز برای ایجاد بسترهای آسان سرمایه‌گذاری را سرعت بخشید.

  • موانع سرمایه‌گذاری ریشه‌یابی می‌شود

رئیس کمیسیون‌ سرمایه‌گذاری (پول، بانک و خدمات) اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز از دستور کار این کمیسیون برای بررسی و ریشه‌یابی چالش‌ها و موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری‌ها در استان با هدف رونق در حد انتظار تولید خبر می‌دهد. به گزارش همشهری «شاهین ظهوری» شناسایی و بررسی موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران و بسترسازی در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی‌ را از اولویت‌های کاری کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی البرز عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: در جلساتی که اخیرا داشتیم، مقرر شد اعضا در مسیر فعالیت‌ها و تخصص‌های مختلف از جمله در زمینه‌های خودرو، ساختمان و دارو ظرف چند روز آینده مشکلات کلان خود را مطرح کنند تا در استراتژی سالانه این کمیسیون مورد بررسی، تعامل و هم‌اندیشی قرارگیرد. ظهوری می‌افزاید: پاره‌ای از موانع سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از وجود قوانین کهنه و تاریخ‌گذشته سرچشمه گرفته است، زیرا این قوانین با شرایط اقتصادی کنونی حاکم بر کشور همخوانی ندارد. وی با اشاره به تحریم‌هایی که بدنه اقتصاد کشورمان را نشانه گرفته است، می‌گوید: ضروری است نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در اولویت ویژه قراردهند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی البرز با اشاره به حضور روسای بانک‌های توسعه تعاون و سپه استان در این کمیسیون، از اجرای توافق برای پرداخت تسهیلات این بانک به صنایع کوچک و متوسط استان برای تحول در رونق تولید خبر می‌دهد. ظهوری می‌افزاید: اهم تلاش ما بر این است تا مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ از جمله کمبود نقدینگی این واحدها را نیز مورد بررسی قرار دهیم و با ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کنیم.

کد خبر 451366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha