سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

فاطمه رجب‌زاده - خراسان رضوی-خبرنگار: گاهی دسترسی خبرنگاران به مسئولان برای جواب گرفتن و تکمیل فرایند اطلاع‌رسانی بسیار دشوار می‌شود، این دشواری را فقط جماعت خبرنگار درک می‌کند و بس.

تریبون همشهری

اما در سال یک‌بار آن هم در روزی به نام خبرنگار که البته به لطف مسئولانی که برای خدا قوت گفتن به روزنامه‌ها می‌آیند، گاهی به یک هفته هم می‌رسد، فرصتی پیش می‌آید که بسیار مغتنمش می‌شماریم و این بازدید مرسوم به نشست کوتاه پرسش و پاسخ و از شما چه پنهان برنامه صندلی داغ برای بعضی مسئولان تبدیل می‌شود؛ البته بیشتر برای آنها که آستانه تحمل بالاتری دارند. این روزها دفتر همشهری گرم است از حضور مسئولانی که با شاخه‌ای گل و روی باز میهمانمان می‌شوند تا جرعه‌ای سوال تعارفشان کنیم و خبر تازه‌ای به چرخه اطلاع‌رسانی بیفزاییم؛ از آمار بالای مهاجران در فهرست شهدای مدافع حرم استان گرفته تا بازگشت واحدهای تولیدی ورشکسته به عرصه تولید و آغاز شمارش معکوس حذف زباله‌گردها از کوچه و خیابان‌های مشهد.

  • جانبازان و مشکل جدی بیمه تکمیلی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۲ مشهد به همراه یکی از جانبازان جنگ تحمیلی برای تبریک روز خبرنگار اولین میهمان همشهری بود. از حجت‌الاسلام «احمد مالکی» درباره وضعیت تامین دارو و روند درمان جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی پرسیدیم. او از تلاش‌ها برای تامین داروی جانبازان با درصدهای بالای جانبازی می‌گوید و این‌که در شرایط خاص کنونی سعی شده داروی آنها به هر شکل ممکن تامین شود.

این مسئول اقدامات انجام‌شده برای توانبخشی جانبازان و رسیدگی به خانواده‌های معزز شهدا را بازگو می‌کند و می‌افزاید: با وجود اقدامات انجام‌شده، به دلیل مشکلاتی که در تامین منابع مالی وجود دارد، روند پرداخت برای بیمه تکمیلی جانبازان با مشکلاتی مواجه شده که لازم است مجموعه مرتبط این مساله را هر چه سریع‌تر رفع کند. او آمار شهدای مدافع حرم استان را ٣٠٠ نفر اعلام می‌کند که ٩٠ درصدشان مهاجر هستند. خانواده‌های این شهدا به گفته او بسیار مظلوم و قانع هستند و از آنها مانند دیگر خانواده‌های شهدا حمایت می‌شود. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۲ مشهد می‌گوید: آمار ایثارگران زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ٢ مشهد بسیار بالاست، طوری که بر اساس اطلاعات اخیر، بیشترین آمار یک منطقه در کشور است و تلاش ما ارائه خدمات کیفی به جامعه هدف است.

  • ایده همکاری دستگاه قضا برای رونق تولید

معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات، عضو هیأت‌مدیره و مسئول روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، مهمانان خوش‌خبر روزنامه، از نتایج اقدامی جدید برای بازگشت واحدهای تولیدی تعطیل‌شده و حل فوری مشکل دیگر واحدها به چرخه تولید می‌گویند.
معاون توسعه مدیریت و منابع این شرکت که خبرنگاران را تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی می‌داند، نقد را اگر سازنده باشد، مفید و موثر عنوان می‌کند.

«محمدابراهیم کیانفر» پاسخگوی سوالی درباره وضعیت واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان است. او با این خبر شروع می‌کند که با همکاری دادگستری استان، مشکلات مختلف واحدهای تولیدی به شکل موثر پیگیری شده و این ایده بسیار راهگشا بوده است. مشکلات با بانک‌ها، کمبود نقدینگی، مسائل مالیاتی و... با کمک و پیگیری یک گروه ویژه در حال رفع شدن است.

«رضا جهان‌پور» مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات شرکت شهرک‌های صنعتی استان و مسئول این گروه ویژه درباره نحوه عملی کردن این ایده توضیح می‌دهد که ورود دستگاه قضا برای حل این مشکلات کمک ویژه‌ای رسانده و با پیگیری موردی مشکلات هر یک از واحدهای تولیدی، برگزاری جلسات و نشست‌های مشترک با دستگاه‌های مربوط، طوری پیش رفته‌ایم که برخی واحدها با وجود چند سال تعطیلی دوباره جان گرفتند و حتی نیروهایی که مدت‌ها بیکار بودند دوباره به کار گرفته شدند.

عضو هیأت مدیره شرکت هم از سازوکاری می‌گوید که چرخه حمایت از واحدهای تولیدی را پس از تولید کامل می‌کند. به گفته «سیدآرش علوی» بازارهای داخلی و خارجی تامین و در فروش محصول هم به تولیدکنندگان کمک می‌شود تا یک واحد پس از شروع به تولید، مرحله بازاریابی را هم با موفقیت طی کند و با فروش محصول و کسب درآمد، کمبود نقدینگی در فهرست مشکلات واحدهای تولیدی، کمرنگ شود.

  • دیگر زباله‌گرد در مشهد نخواهید دید

معاون خدمات شهری شهردار مشهد که به همراه شهردار منطقه ٨ و مسئول روابط عمومی این منطقه به همشهری آمده، پس از اهدای گل به خبرنگاران و تبریک روز خبرنگار، لازمه ایجاد ارتباط دوسویه با شهروندان را وجود رسانه و فعالیت خبرنگاران می‌داند. «مهدی یعقوبی» تاکید می‌کند: این ارتباط دوسویه را باید تقویت کنیم، طوری که مسئولان برای پاسخگویی آماده باشند و رسانه برای فرهنگ‌سازی، شهرداری را یاری رساند.

او مثال می‌زند که برای عمل به آنچه می‌گوییم، تاکید کرده‌ایم مشکلات شهری و مردمی که در رسانه‌ها منعکس می‌شود، در اسرع وقت پاسخ داده شود و حتی اگر خطاب به شهرداری است اما در وظایف ما نیست، پاسخی با همین محتوا اعلام شود. برخی انتقادات مردمی در این دیدار با او و شهردار منطقه ٨ مطرح شد؛ سوالاتی درباره افزایش کودکان زباله‌گرد و انتقاد از احداث برجی در پارک کوهسنگی که بسیاری بر این باورند حس نوستالژیک این مکان را کدر کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار در پاسخ به سوال اول از اجرای پایلوت طرح سی‌مپ، در ناحیه یک و ۲ منطقه ٩ خبر می‌دهد. سی‌مپ، مخفف سیستم یکپارچه مدیریت پسماند است. سیستمی که قرار است با اجرا در همه مناطق مشهد، پایانی بر زباله‌گردی و عواقب آن باشد. به گفته او در این روش که با همکاری مردم در این نواحی در حال اجراست، زباله خشک جداسازی‌شده در مبدا از شهروند به طور مستقیم خریداری می‌شود، حتی زباله‌گردهایی که تایید شوند در اجرای این طرح به کار گرفته خواهند شد. البته این اقدام به طور کامل از ضوابط قانون کار تبعیت می‌کند و کودکان از این چرخه ناسالم حذف خواهند شد.

او می‌خواهد شهروندان بحث تفکیک زباله را جدی بگیرند و در اجرای کامل این طرح به شهرداری کمک کنند. شهردار منطقه ۸ برای پاسخ به سوال دوم از طرح ساخت برج که خودش آن را مطرح کرده تمام‌قد دفاع می‌کند و می‌گوید: با اجرای این طرح نمای این پارک خاطره‌انگیز، در عکس‌ها و تصاویر زوار و گردشگران حفظ می‌شود و از سویی طرح، کارشناسی شده است و منافع شهر و شهروندان در ساخت این برج در این مکان دیده شده، طوری که با الگوبرداری از بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا با امکانات کامل و برخوردار از فضای سبزی وسیع در پارک کوهسنگی به سمتی می‌رویم که این مکان منتهی به فضای تجاری و تفریحی و برای مردم رضایت‌بخش باشد.

«علی شیرازی» اطمینان دارد که این طرح می‌تواند با جذب بالای گردشگر، منافع اقتصادی ایجاد کند و از طرفی پارک کوهسنگی خاطره‌انگیز بماند. «فائزه احمدی» سرپرست روزنامه همشهری هم توجه به مطالبات و خواسته‌های خبرنگاران را از این رو مهم می‌داند که ستون‌های اصلی اطلاع‌رسانی هستند و اگر پشت در اتاق مسئولانی بمانند که حاضر به پاسخگویی شفاف و اصولی نیستند، آنچه آسیب می‌بیند جامعه است. حضور نمایندگان بسیج رسانه در دفتر روزنامه هم پایان خوبی برای این رویداد روز خبرنگار شد، به‌ویژه این‌که خبر آوردند: این مجموعه امکانات آموزشی و رفاهی خوبی برای خبرنگاران ترتیب می‌دهد. ساعت‌های پرباری با پاسخگویی سریع و صریح مسئولان در دفتر روزنامه همشهری استان سپری شد. شاید فردای روزی که دید و بازدیدهای روز خبرنگار از تب و تاب افتاد، دیگر مسئولی نباشد که پاسخگویی به رسانه را تا بعد عبور از هفت‌خان رستم به تعویق نیندازد.

کد خبر 451361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha