همشهری آنلاین: موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه هومبولت برلین با استقبال بی‌سابقه علاقمندان به الهیات اسلامی مواجه شده است.

استقبال دانشجویان از موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه هومبولت

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه هومبولت برلین با استقبال بی‌سابقه علاقمندان به الهیات اسلامی مواجه شده است. هانس-کریستف کلر، سخنگوی دانشگاه هومبولت در این باره گفت: در حال حاضر ۲۴۰ دانشجو برای ترم زمستانی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ درخواست ثبت‌نام داده‌اند.

این در حالی است که مسئولان موسسه تنها برای ثبت‌نام ۸۰ دانشجو برنامه‌ریزی کرده بودند و در حال‌حاضر نیز به نظر می‌رسد که ۱۵۰ تا ۱۸۰ دانشجو امکان ثبت‌نام پیدا خواهند کرد.

مایکل بورگلته، مورخ بازنشسته دانشگاه هومبولت و مدیر موسسه الهیات اسلامی در این باره گفت: تاسیس موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه هومبولت، می‌تواند تاثیر خوبی بر پیشرفت این رشته داشته باشد.

 تاکنون برای انتخاب شش استاد این موسسه مشکلاتی وجود داشته و تنها یک نفر از آنها انتخاب شده‌ است. با این وجود، آنطور که بورگلته گفته است، این موسسه از ابتدای ماه اکتبر کار خود را آغاز خواهد کرد. در عین حال، اساتید این موسسه باید به تایید هیات مشورتی برسند. هیات مشورتی موسسه الهیات اسلامی دانشگاه هومبولت را نمایندگان شورای مرکزی مسلمانان، انجمن شیعیان و فدراسیون اسلامی آلمان تشکیل می‌دهند. در کنار این گروه همچنین پژوهشگران حوزه اسلامی، محققان حوزه اخلاق اجتماعی، ولفگانگ هوبر، رئیس سابق کلیسای پروتستان آلمان و معاون رئیس دانشگاه هومبولت نیز حضور دارند. در ابتدای کار موسسه، انتخاب اعضای هیات مشورتی نیز با مشکلاتی همراه بود. به طور مثال، اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب از کار کناره‌گیری کرد. از سوی دیگر،  بسیاری در این سال‌ها به ترکیب هیات مشورتی موسسه انتقاد کرده‌اند. آنها معتقدند که تنها انجمن‌های اسلامی محافظه‌کار در هیات مشورتی این موسسه حضور دارند.

موسسه الهیات اسلامی دانشگاه هومبولت اولین موسسه در یک دانشگاه آلمانی است که به تدریس الهیات شیعه و سنی می‌پردازد. در این موسسه، همچنین برای معلمان حوزه آموزش اسلامی نیز دوره‌هایی وجود دارد. البته دوره مربوط به معلمان، سال آینده تحصیلی( ۲۰۲۰-۲۰۲۱) برگزار می‌شود.

بورگلته در این باره گفت: دانشجویانی که می‌خواهند در دوره‌های آموزش اسلامی شرکت کنند، می‌توانند از پاییز در کلاس‌های رشته الهیات حضور یابند و سپس در دوره‌های پیشرفته که سال آینده برگزار می‌شود، شرکت کنند.

کد خبر 451226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha