همشهری آنلاین: شیرهای نر و ماده آسیایی، کامران و ایلدا که امسال به باغ وحش ارم تهران آورده شدند روز شنبه ۱۹ مرداد برای نخستین بار به هم معرفی می‌شوند.

شیرهای آسیایی

به گزارش ایرنا، قرار است روز شنبه ۱۹ مرداد که روز جهانی شیر نام دارد،  کامران (شیر نر) که اردیبهشت امسال از  انگلستان و ایلدا (شیر ماده) که خرداد ماه از ایرلند وارد ایران شدند و باغ وحش ارم تهران خانه جدید آنها شد، قرار است برای اولین بار به هم معرفی شوند.

ایمان معماریان دامپزشک ارشد باغ وحش ارم، درباره وضعیت این دو شیر گفت: «دو شیر نر (کامران) (اردیبهشت) و ماده (ایلدا) (اواسط خرداد) وارد ایران شدند و از آن زمان تاکنون همدیگر را ملاقات نکرده‌اند، اما در مراحل مختلف با هم آشنا شدند و بوی همدیگر را گرفته‌اند.»

وی  افزود: «در چند مرحله جایگاه این دو شیر با هم جابجا شده و با این کار با بوی هم آشنا شدند و امروز قرار است به مناسبت روز جهانی شیر این دو برای اولین بار به هم معرفی شوند.»

معماریان درباره اینکه آیا این دو شیر، کنار هم می‌مانند یا دوباره جدا می‌شوند، گفت: «شیرها برخلاف سایر گربه‌سانان حیواناتی اجتماعی هستند و وقتی به هم معرفی شوند دیگر کنار هم می‌مانند، البته ممکن است که اول کمی دعوا کنند اما به تدریج آرام می‌شوند و تمام این مراحل کاملا تحت کنترل انجام می‌شود.»

دامپزشک ارشد باغ وحش ارم درباره امکان جفت‌گیری این شیرها گفت: «فعلا اظهار نظر دراین‌باره زود است.»

وی درباره نحوه تغذیه شیرها و اینکه غذای زنده دریافت می‌کنند یا خیر، توضیح داد: آنها غذای زنده دریافت نمی‌کنند اما لاشه گاو و مرغ به عنوان غذا به آنها داده می‌شود و در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برند.

جمعیت شیرهای آفریقا و آسیا به سرعت در حال کاهش است و به اعتقاد کارشناسان امر، این گربه‌سان در خطر انقراض خاموش قرار دارد. آمارهای جهانی نشان می‌دهند، این گربه‌سان بزرگ درست مانند پسرعمویش ببر در معرض خطر انقراض گرفته است. براساس گزارش منتشر شده در کارگاه‌های محافظت از شیر منطقه‌ای IUCN که سال ۲۰۰۶ برگزار شد، شیرهای آفریقایی در کشورهای مالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه و مالاوی به طور کامل منقرض شده‌اند.

 وضعیت شیرهای آسیایی نسبت به عموزاده‌های آفریقایی‌شان تا حدودی بهتر است،  جنگل‌های هند، زیستگاه اصلی شیر آسیایی محسوب می‌شود. در سال ۱۹۰۷، باتوجه به شکار بی‌رویه شیر، جمعیت این حیوان در هند و خاورمیانه فقط ۱۳ قلاده بود، اما از سال ۱۹۷۵ و با اجرای ممنوعیت شکار این حیوان، جمعیت شیرها به ۱۸۵ قلاده افزایش یافت.

طی سه دهه گذشته، جمعیت شیرهای آسیایی خوشبختانه از مرز انقراض عبور کرده و به محدوده حفاظت رسیده است و گفته می‌شود اکنون ۵۲۳ قلاده شیر آسیایی وجود دارند که افزایش ۲۷ درصدی را از سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد.

بر این اساس از سوی سازمان‌های بین‌المللی مسئول، ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) با هدف بالا بردن آگاهی عمومی درباره سلطان جنگل و  جلب حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان‌های مسئول، به نام روز جهانی شیر (World Lion Day) نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام سلطان جنگل، جلب حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان‌های مسئول، برای مراقبت از این گربه‌سان باشکوه و زیباست.

شیر ایرانی که گونه‌ای از شیر آسیایی است که حدود ۸۰ سال پیش از طبیعت کشور حذف شد.

کد خبر 451175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha