مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکس‌های جدید تلسکوپ فضایی هابل از سیاره مشتری «لکه سرخ بزرگ» شاخص این سیاره و رنگ‌های جذاب ابرهای دوران‌کننده در جو آن را به خوبی نشان می‌دهد.

این رنگ‌ها و تغییراتشان شواهدی مهم از فرایندهای در جریان درون جو سیاره مشتری را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

این عکس‌های جدید تلسکوپ فضایی هابل که در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹ از این بزرگترین سیاره منظومه شمسی گرفته شده است، «لکه سرخ بزرگ» شاخص مشتری و برخی از پررنگ‌ترین ابرهای نواری حلقه‌زننده به دور این سیاره را نشان می‌دهند.

این نوارهای رنگارنگ در نتیجه تفاوت غلظت و ارتفاع ابرهای متشکل از یخ آمونیاکی در بالای مشتری هستند. این ابرها در ارتفاعات گوناگون به علت تفاوت در فشار جو در جهات متضاد می‌چرخند. نوارهای روشن‌تر ارتفاع بالاتری دارند و ابرهای غلیظ‌تری نسبت به نوارهای تیره‌تر دارند.

لکه سرخ بزرگ یک سامانه طوفانی پرفشار است که در جهت خلاف حرکت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. این لکه آنقدر بزرگ است که می‌تواند کل کره زمین را در آن جا داد و از دهه ۱۸۰۰ به علل نامعلومی اندازه آن در حال کاهش بوده است.

این تصاویر در نور مرئی هنگامی که مشتری در فاصله بیش از ۶۴۳ میلیون کیلومتری کره زمین قرار داشت، گرفته شده‌اند. سیاره مشتری در این هنگام تقریبا به طور مستقیم در نقطه «مخالف» خورشید در آسمان زمین قرار می‌گیرد.

کد خبر 451156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha