دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به عنوان چهارمین و بزرگ‌ترین پتروشیمی کرمانشاه روزنه امیدی بود برای اشتغال‌زایی سیل عظیم بیکاران این استان.

محوطه پالایشگاه اسلام آباد

این طرح که قرار بود عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود با برخورد به تحریم‌ها راکد باقی ماند و نتوانست گام مهمی بردارد. چندی پیش سخنانی از معاون استاندار مبنی بر اشتباه بودن این پروژه منتشر شد، اما مدتی بعد از آن «هدایت حاتمی» ضمن ارائه توضیحاتی اظهار کرد که سخنانش نادرست منتشر شده است و منظور توسعه صنایعی پایین دستی پتروشیمی در مقابل صنایع بالادستی است.

  • طرح به قوت خود باقی است 

رئیس خانه صنعت و معدن استان در گفت‌وگو با همشهری خبر اجرایی نشدن پتروشیمی کرمانشاه را رد می‌کند و می‌گوید: این طرح کماکان به قوت خود باقی است و در استان اجرا خواهد شد. «جهانبخش شکری» با اشاره به آخرین خبرهای اجرایی نشدن طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب می‌افزاید: برخی دوستان از روی بی اطلاعی حرف می‌زنند. پتروشیمی و زمین آن سرجای خودش است و راهش را ادامه خواهد داد. ما هم کارهای خود را انجام داده‌ایم. این‌که به تحریم‌ها برخورده‌ایم، تنها مشکل پتروشیمی اسلام‌آباد غرب نیست بلکه تمام شهرهای صنعتی کشور با این مشکل دست به گریبانند و راکد مانده‌اند.

وی با اشاره به این صحبت فرماندار اسلام‌آباد غرب که تاکنون هیچ کاری در زمین ۱۴۰ هکتاری منطقه ویژه اسلام‌آباد غرب نشده است، می‌گوید: شما که مدعی هستید چرا در منطقه ویژه قصر شیرین که در اختیارتان است، کاری نکرده‌اید؟ بالاخره مردم باید بیایند و سرمایه‌گذاری کنند تا کار پیش رود. وقتی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار وجود ندارد، مردم سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و هیچ‌کس آجر روی آجر نمی‌گذارد. در تمام کشور وضعیت همین طور و این مختص به استان ما نیست.

این مسئول ادامه می‌دهد: کل زمین ۱۴۰ هکتار است که چندین ساختمان در آن ساخته شده است. حدود ۷۰ هکتار آن به درخواست چند سرمایه‌گذار واگذار شده و گمرک منطقه را نیز فعال کرده‌ایم. مگر زمین منطقه چقدر است که می‌گویند، هیچ کاری نکرده‌اند؟

شکری اضافه می‌کند: این طرح فاینانسور می‌خواهد. مشکلات تحریم باعث شده است که پتروشیمی هیچ حرکتی نکند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ادامه می‌دهد: مشکلات تحریم باعث شده که پتروشیمی هیچ حرکتی نکند، چراکه ما تمام مجوزهای و سهمیه لازم را برای شروع کار گرفته‌ایم. شکری ادامه می‌دهد: پتروشیمی اجرا می‌شود، اما تا زمانی که مشکلات تحریم حل نشود ما با مشکل روبه‌رو خواهیم بود و نمی‌توانیم حرکتی کنیم. همه پتروشیمی‌های کشور چنین وضعیتی را دارند و کارخانه پفک‌سازی نیست که در یکی، دو ماه راه‌اندازی شود. یک کارخانه پتروشیمی عظیم است و یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو سرمایه می‌خواهد.

وی اضافه می‌کند: برخی از دوستان نمی‌دانم چرا به این شکل برخورد می‌کنند و می‌گویند نمی‌شود. من ۲ ماه پیش در جلسه‌ای با حضور شخص استاندار و اعضای هیات‌مدیره، از دوستان خواستم هر کس توان دارد پروژه را به دست بگیرد اما کسی تا امروز اعلام آمادگی نکرده است. این مسئول درباره این گفته معاون اقتصادی استاندار که ایجاد پتروشیمی از ابتدا اشتباه بوده است، نیز می‌گوید: هر کس نظر شخصی خودش را می‌گوید و این‌جا آقای حاتمی حتما صلاح دانسته‌اند که این طور نظر دهند و من نمی‌توانم در این باره اظهارنظری کنم. ایشان ممکن است فردا بگویند شکری هم نمی‌تواند تولید کند که بحثی در این نیست اما بدانید که تمام کارهای اولیه و اجرایی پتروشیمی انجام شده است.

کار پیگیری این پتروشیمی از چند سال قبل آغاز و همه مجوزهای لازم برای احداث پتروشیمی اسلام‌آباد غرب اخذ شده است. در حال حاضر تامین مالی پروژه از محل فاینانس باقی مانده که نیازمند تعامل دولت‌ها و بانک خارجی است. تحریم‌ها باعث شد پتروشیمی در این نقطه بماند. این پروژه بسیار عظیم است و برای اجرای آن به اعتبار بالایی نیاز است. بر اساس آنچه اعلام شده سرمایه‌گذاری این پتروشیمی ۱/۶ میلیارد یورو است که باید از طریق فاینانس تامین شود.

  • یک تصمیم اشتباه

در این میان «هدایت حاتمی» معاون استاندار در گفت‌وگویی بعد از اعلام خبر اجرایی نشدن پتروشیمی بیان می‌کند: به عنوان یک تحصیلکرده حوزه اقتصاد اعتقاد دارم که در همان زمان تصمیم‌گیری برای احداث این پتروشیمی تصمیم اشتباهی بوده است. اگر این تصمیم اشتباه نبود بالاخره در این ۶ سال باید این پروژه اجرایی می‌شد، همین که اجرا نشده به معنی آن است که پروژه ذکر شده توجیه اقتصادی نداشته است. حاتمی با تاکید بر این‌که نمی‌توان ۱۴۰ هکتار از زمین منطقه ویژه اقتصادی را معطل این پروژه کرد، می‌افزاید: پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان پول و ارتباطات بین‌المللی و تکنولوژی نیاز دارد؛ اینها همه موضوعاتی هستند که باعث شده این پروژه در این مدت به اجرا نرسد.

وی ادامه می‌دهد: رفتن به سمت پتروشیمی اشتباه است، ولی احداث صنایع پایین‌دست پتروشیمی برای ما ضرورت دارد. ما باید بر احداث صنایع کوچک پایین‌دست پتروشیمی تمرکز کنیم، زیرا هم اشتغال‌زاست، هم کاربردی. حاتمی می‌گوید: حاضرم درباره غیرمنطقی بودن احداث پتروشیمی با هر فردی که در این خصوص نظری دارد مناظره کنم. پتروشیمی اسلام‌آباد غرب تنها یک مجوز ساخت بوده که نتوانسته‌اند آن را اجرا کنند. نباید اشتباه را ادامه داد. باید موضوع پتروشیمی را از موضوع منطقه ویژه اقتصادی جدا کنیم. درست است که سهامداران پتروشیمی همان سهامداران منطقه ویژه بودند اما ۲ پروژه جدا هستند.

به گفته این مسئول، باید در منطقه ویژه، صنایع دیگری را راه‌اندازی کنیم چون مردم اسلام‌آباد نمی‌توانند معطل پروژه پتروشیمی بمانند. وی پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را پروژه‌ای تعیین تکلیف شده می‌داند و متذکر می‌شود: وقتی پروژه‌ای به اجرا نرسد، یعنی تکلیفش مشخص است. به فرض اگر زمانی زمینه برای اجرای این پروژه مهیا باشد ما می‌توانیم در همان منطقه آن را اجرا کنیم و توسعه دهیم؛ اما در حال حاضر نمی‌توان این زمین‌ها را به نام منطقه ویژه اقتصادی به نام پتروشیمی نگه داریم. این امر اشتباه بوده و ادامه دادنش درست نیست.

  • توضیحات تکمیلی معاون استاندار 

حاتمی اما روز بعد درباره نحوه انتشار این مطالب و مخالفت مدیریت استان با ایجاد پتروشیمی اسلام‌آباد غرب توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: مطلبی به‌صورت ناقص در باره پتروشیمی اسلام‌آباد در حین بازدید از منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد از من منتشر و این‌گونه القا شد که مدیریت استان مخالف ایجاد پتروشیمی اسلام‌آباد است، در حالی که منظور من این بود که منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد را نباید به پتروشیمی محدود کنیم و ظرفیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری که برای این منطقه پیش‌بینی شده را فدای پتروشیمی کنیم. یکی از اشتباهات این بود که سرنوشت منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد را به سرنوشت پتروشیمی گره زده بودند در حالی که پتروشیمی یک پروژه است اما منطقه آزاد یک زیرساخت بااهمیت برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: در مورد پتروشیمی باید به این نکته توجه داشته باشیم که پتروشیمی بالادست بسیار هزینه‌بر، آب‌بر و با اشتغال‌زایی کمتر و نیازمند چند هزار میلیارد تومان سرمایه است و بر عکس آن ایجاد پتروشیمی به صورت پایین‌دست بسیار سودآور و اشتغال‌زاست و هدف ما هم ایجاد صنایع پایین‌دست پتروشیمی به‌عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی استان است که می‌تواند تاثیر زیادی بر ایجاد اشتغال در اسلام‌آباد غرب داشته باشد. معاون اقتصادی استاندار بیان می‌کند: از حدود ۸ سال پیش تاکنون به‌جز ایجاد یک صنعت، اتفاق دیگری در این منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان تنها منطقه اقتصادی بخش خصوصی نیفتاده و حتی زیرساخت‌های آن مانند گاز نیز آماده نشده و همین باعث کندی روند آماده‌سازی این منطقه شده است.

در بازدیدی که به همراه «شیرکوند» معاون امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهوری از این منطقه داشتیم مقرر شد که مشکلات و موانع آن برطرف شود. حاتمی اظهار می‌کند: ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد بسیار زیاد است و با پیگیری‌های مجدانه استاندار کرمانشاه و نماینده آن شهرستان قرار است که شرکت ستاره خلیج فارس بعنوان سرمایه‌گذار در زمینه ایجاد صنایع پتروشیمی در اسلام‌آباد فعالیتش را شروع کند. وی در ادامه می‌گوید: مدیریت استان و نمایندگان محترم مجلس قطعا در زمینه ایجاد تحول در اقتصاد استان هم‌راستا هستند و در این راه همکاری و همدلی مناسبی وجود دارد.

  • نارضایتی فرماندار از بخش خصوصی فعال در منطقه    

فرماندار اسلام‌آباد غرب نیز در بازدید معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهوری از مناطق ویژه اقتصادی در اسلام‌آباد غرب گفته بود برای ایجاد این منطقه ویژه ۱۴۰ هکتار زمین مزروعی از کشاورزان گرفته شد، به بهانه این‌که اتفاق مثبتی بیفتد و مشکل بیکاری حل شود، اما این زمین در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و در عمل هیچ اتفاق مهمی رخ نداده است. «جهانبخش حیدری» در گفت‌وگو با همشهری از پیگیری برای رفع موانع پروژه ساخت پتروشیمی می‌گوید: کماکان به اجرای این پروژه امیدواریم. وی با اشاره به بررسی آخرین وضعیت منطقه در بازدید معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهوری می‌افزاید: در این بررسی قرار شد وضعیت متقاضیان سرمایه‌گذاری در این منطقه پیگیری شود.

همچنین قرار است جلسه‌ای با حضور این سرمایه‌گذاران در دفتر معاون اقتصادی استاندار برگزار شود. فرماندار اسلام‌آباد غرب اضافه می‌کند: وظیفه ما شناسایی موانع اجرایی سرمایه‌گذاری در این باره است تا راه برون‌رفت از وضعیت فعلی را پیدا کنیم. حیدری درباره نظرات معاون اقتصادی استاندار نیز در مورد پتروشیمی اسلام‌آباد غرب می‌گوید: با احترام به نظرات کارشناسانه آقای حاتمی، اما ما باید از ظرفیت ایجاد شده در این منطقه استفاده کنیم.

کد خبر 451153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha