دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۳
۰ نفر

سال ۱۳۹۳ بود که مدیران وقت راه و شهرسازی گلستان از نیمه‌تمام ماندن اجرای طرح مسکن مهر کردکوی خبر دادند؛ طرحی که طبق گفته آنها به دلیل مشکلات مالی نیمه‌تمام ماند و به همان صورت به مردم تحویل داده شد.

خانه های مسکن مهر کردکوی

میراث دولت‌های نهم و دهم خیلی زود مشکلاتش را به ساکنان مسکن مهر نشان داد. با گذشت چند سال از تحویل تعدادی واحدها به مالکان، در و دیوار ساختمان‌های نیمه‌تمام مسکن مهر در حال فروریختن است.

  • ورود استاندار 

به گزارش همشهری «هادی حق شناس» استاندار گلستان با بیان این‌که این طرح باید تعیین تکلیف شود، می‌گوید: بلافاصله پس از اطلاع از وضعیت این طرح با فرماندار کردکوی صحبت و تاکید کردم این ساختمان‌ها باید بعد از بازسازی و استانداردسازی به مردم تحویل داده شوند در غیر این صورت تخریب خواهند شد. چند سال سکونت در ساختمان‌هایی که از استانداردهای ساخت‌وساز فاصله زیادی دارند، برای اهالی نگران‌کننده است. «خیرالنساء» یکی از ساکنان مسکن مهر کردکوی است. وی که بیش از ۶۰ سال دارد بیان می‌کند: بیشتر این ساختمان‌ها متروک و محوطه آنها محل تجمع افراد ناباب است. در ساختمان یا برق همیشه قطع است یا آب. با عبور کامیون سنگین دیوارها می‌لرزند و گاهی به علت همین لرزش‌ها روی دیوار ترک ایجاد شده است. اگر زلزله شود، چطور خواهد شد.

این شهروند ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر، آسانسور نداریم و باید از پله‌های بی‌حفاظ بالا و پایین برویم. «محمد» یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر هم می‌گوید: هر روز چاه فاضلاب یکی از همسایه‌ها می‌گیرد. نمی‌توانیم فرزندانمان را برای بازی به محوطه بفرستیم. چون امنیت وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد: خانه را با هزار زحمت پیش‌خرید کردیم. مبالغ را هم بسیار زودتر از موعد دریافت می‌کردند. من یک کارگر هستم و برای روزهای پیری و آینده فرزندانم پول خرید این خانه را تهیه کردم. وضعیت نامناسب این خانه‌ها بسیار ناراحت‌کننده است.

  • پله‌های غیر استاندارد

«عبدالناصر» هم که در مسکن مهر ساکن است، می‌گوید: بیایید خودتان از پله‌ها بالا بروید. یک پله ۳۰ سانتی‌متر است پله بعدی ۲۵ سانتی‌متر. چطوری این خانه‌ها ساخته شده‌اند؟ افرادی که دستشان به دهانشان می‌رسید و می‌توانستند خانه‌ای اجاره کنند از اینجا رفتند. اجاره‌نشینی به صاحبخانه بودن در مسکن مهر بیشتر می‌ارزد. وی ادامه می‌دهد: اگر یک روز گرم به اینجا بیایید، قطعا از بوی فاضلاب ناچار می‌شوید جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید، این در حالی است که ما با این وضعیت در اینجا ساکن هستیم. اگر می‌خواستیم به سبک حاشیه‌نشینان زندگی کنیم، چه نیازی به صرف هزینه بالا بود؟ نام صاحبخانه روی ماست اما انگار ساکن حلبی‌آباد هستیم. جرز در و پنجره‌ها از هم جدا شده است. ساختمان‌های نیمه‌تمام در حال تخریب هستند. خدا کند سقف خانه‌ روی سرمان نریزد.

  • کابوس ساکنان

رویای خانه‌دار شدن به واسطه مسکن مهر برای شهروندان تبدیل به کابوس شده است. با وجود بازدید فرماندار و مسئولان قضایی از وضعیت زندگی مهرنشینان کردکوی تا به حال با سازندگان برخورد حقوقی و قضایی نشده است؛ این در حالی است که مشکلات عنوان شده از سوی مهرنشینان کردکوی برای ساکنان مسکن مهر کلاله هم وجود دارد که روی تپه‌های رانشی سکونت دارند.

  • مشکل مسکن مهر کلاله 

عاقبت ساخت مسکن مهر روی خاک‌های لسی و رانشی وضعیت برخی واحدهای مسکونی کلاله را به مرز بحران رساند و سبب نشست ۶۰ واحد شد.   در کلاله ۲ سایت مسکن مهر هر یک با ۲۰۴ واحد احداث شد. به اعتقاد برخی کارشناسان و اهالی، ساخت چند بلوک روی تپه و خاک‌های سست نگرانی برای خانوارها ایجاد کرده است. ۱۰ بلوک مسکن مهر کلاله با توجه به قرارگیری روی خاک لسی و نشست و پیچیدگی در وضعیت بحرانی قرار دارد. سال گذشته فرماندار وقت کلاله اعلام کرده بود دستگاه‌های اجرایی مرتبط با پروژه برای حل این مشکل باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند، اما مشکل هنوز پابرجاست. به نظر می‌رسد زمینی که واحدهای مسکن مهر کلاله در آن احداث شده، بدون مطالعه کافی انتخاب شده و مناسب اجرای این طرح نبوده است. شاید مسکن مهر کلاله نیز برای رفع مشکلات نیاز به مداخله مستقیم استاندار دارد.

کد خبر 451142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha