شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان پنج روزه در منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان با هجوم شن‌های روان علاوه بر تیره و تار کردن زندگی، نفس کشیدن و رفت آمد را برای مردم دردمند منطقه دشوار کرده است.

نبرد سخت سیستانی‌ها با توفان

به گزارش ایرنا، خشکسالی‌های چندین ساله سبب شده بادهایی که در گذشته به «موسمی ۱۲۰ روزه سیستان» یا نعمت بیکران الهی معروف بود و هوایی مطبوع و کشاورزی پرمحصول و زندگی سراسر شاد و با نشاطی را برای مردم به ارمغان می‌آورد امروز به بلای جان ساکنان این منطقه تبدیل شود.

توفان‌های سهمگینی که معمولا با سرعت ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر به حرکت در آمده و حجم عظیمی از ماسه و خاک را روانه شهرها و روستاها و خانه و کاشانه مردم کرده و همچون تازیانه‌های سوزناک بر پیکر خمیده و بی‌رمق سیستان فرود آورده و خانه‌های مردم را در زیر شن‌های روان مدفون کرده و راه نفس کشیدن آنان را بسته و انواع بیماری‌های تنفسی و قلبی و ریوی را نصیب مردم مظلوم و محروم منطقه می‌کند.

هر چند که مردم سیستان به اجبار هوای آلوده و توفان‌های شن و ماسه را تحمل می‌کنند و با آن خو گرفته‌اند اما چند روزیست که توفانی با سرعت ۱۱۹ کیلومتر میزان ذرات معلق در هوای این منطقه را به بیش از  ۲۶ برابر حد مجاز رسانده است.

 گرچه مردم سیستان در طول سال با شرایط بسیار بحرانی ناشی از توفان‌های گرد و خاک رو به رو هستند اما برخی مواقع از جمله چند روز اخیر بر شدت بحران افزوده و شرایط خاصی ایجاد و زندگی را سخت کرده به طوری که مردم به دلیل توفان گرد و خاک در منازل خود حبس هستند و وسایل خنک کننده همچون کولرهای آبی نیز به دلیل شدت گرد و خاک از کار افتاده‌اند.

  • بادی با سرعت ۱۱۹ کیلومتر در زابل

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان امروز شنبه نسبت به چهار روز اخیر افزایش یافت و به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید.

محسن حیدری اظهار داشت: وزش این باد شدید سبب کاهش شدید دید افقی و کیفیت هوا در پنج شهرستان شمالی استان شد.

وی ادامه داد: در شبانه‌روز گذشته به سبب وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در زابل شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر به ۵۰۰ متر کاهش یافت و موجب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای آن به سه هزار و ۸۶۳ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۲۶ برابر حد مجاز برسد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک سرعت وزش باد در زابل به ۹۰ کیلومتر بر ساعت و دید افقی به سه هزار متر کاهش یافته است.

حیدری با بیان این که وضعیت باد و گرد و خاک در محورهای ارتباطی شمال استان به ویژه بخش‌هایی از محور زابل- زاهدان به مراتب نامناسب‌تر از شهرهاست، افزود: توصیه می‌شود از ترددهای غیر ضروری در ساعات اوج وزش توفان در این محورها خودداری شود.

وی ادامه داد: بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و سالمندان نیز سعی کنند از ترددهای غیر ضروری در مناطق تحت تأثیر طوفان اجتناب کنند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان ادامه دارد به طوری که وزش این بادهای شدید در برخی نقاط شمال استان منجر به تشکیل توفان گرد و خاک و شن می‌شود که پیامد آن کاهش شدید دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد ناوگان حمل و نقل و افزایش غبار در زاهدان و سایر نقاط استان است.

حیدری تصریح کرد: روزهای یکشنبه و دوشنبه به صورت موقت قدری از سرعت باد در شمال استان کاسته می‌شود اما بار دیگر از روز سه‌شنبه تا آخر هفته وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در شمال استان ادامه می‌یابد.

وی افزود: پیش‌بینی می ‌ود در این مدت در زاهدان، نوار شرقی و سایر نواحی جنوبی‌تر استان افزایش غبار و وزش باد با شدت کمتر روی دهد.

  • توفان ۴۶۵ نفر را در سیستان روانه بیمارستان کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۴۶۵ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان گرد و خاک در روزهای اخیر روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.
عبدالرحمن شهنوازی گفت: این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند.

وی ادامه داد: ۱۲۷ نفر از این افراد بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.

وی گفت: توفان روز چهارشنبه هفته گذشته در شمال سیستان و بلوچستان سبب مسدود شدن مسیر زابل- زاهدان و  لغو پرواز فرودگاه زابل شده بود.

  • لغو پروازها به دلیل کاهش دید در زابل و ایرانشهر

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: پرواز صبح امروز شنبه تهران- زابل و تهران- ایرانشهر و بالعکس به دلیل کاهش دید ناشی از توفان گرد و خاک در منطقه سیستان لغو شد.

حسن اعرابی مقدم گفت: پرواز هواپیمای شرکت ماهان قرار بود بعد از ترک فرودگاه مهرآباد وارد فرودگاه زابل شود و سپس به مقصد تهران حرکت کند.

وی افزود: با توجه به کاهش شدید دید افقی ناشی از توفان گرد و خاک در منطقه سیستان پرواز این مسیر لغو شد.

وی ادامه داد: همچنین پرواز مسیر تهران - ایرانشهر و بالعکس نیز به دلیل کاهش شعاع دید لغو شد.

کد خبر 451122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha