محمد سرابی: هر معبر شهر که محل تردد عابران باشد، می‌تواند به محل گسترش دستفروشی مبدل شود و نقاط پرترددی مانند چهارراه ولیعصر آنقدر مملو از بساط‌گستران شده بود که دیگر جایی برای رفت‌وآمد باقی‌نمانده بود.

دستفروشان تئاتر شهر

این وضعیت تا چندماه پیش ادامه داشت اما سرانجام مسئولان شهری تصمیم گرفتند تا به ادامه کار دستفروشان در این محل پایان دهند. از سوی دیگر، این نظر هم مطرح شده بود که دستفروشان به دلایل اقتصادی به این حرفه روی آورده‌اند و قادر به اشتغال در حرفه ‌دیگری نیستند.

شهردار منطقه ۱۱ با تأکید بر اینکه برای ساماندهی دستفروشان تمهیداتی درنظر گرفته شده است، می‌گوید: دستفروشان نیازمند، دارای معلولیت و بانوان سرپرست خانواده درصورت ارائه اسناد، به شرکت ساماندهی مشاغل معرفی می‌شوند و در بازارچه‌های رسمی شهری فعالیت می‌کنند.

‌نصرالهد آبادیان درباره طرح «انضباط شهری» گفت: با توجه به درخواست‌های شهروندان، کسبه و هنرمندان برای اجرای طرح انضباط شهری در محور چهارراه ولیعصر، جمهوری، لبافی‌نژاد و پیرامون تئاتر شهر و پارک دانشجو، پیگیری‌هایی انجام شد و توانستیم مصوبه شورای تأمین را دریافت کنیم. پس از آن نهادهای مربوطه موظف به اجرای طرح انضباط شهری به‌صورت مستمر شدند.

اشاره آبادیان به جمع‌آوری بساط دستفروشان این محدوده در اواخر خرداد است که با هماهنگی میان نیروی انتظامی، یگان حفاظت شهرداری تهران، معاونت خدمات شهری و شرکت حریم‌بان و شهربان اجرا شد.

جمعی از دستفروشان چهارراه و خیابان ولیعصر نامه‌ای با ۱۷۰ امضا به شورای شهر و شهرداری ارسال و مطالبه‌ خود مبنی بر ضرورت رسمیت‌بخشی به شغل دستفروشی را مطرح کردند. مدتی بعد از آن ۳۰۵ نفر از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی با ارسال نامه دیگری خواستار پذیرش دستفروشان به‌عنوان بخشی از واقعیت شهر و لزوم رسمیت‌بخشی به آن به‌دلیل تأثیر در زیست شبانه و ایجاد نشاط اجتماعی و زیبایی شهر شدند.

با این حال، طرح انضباط شهری همچنان ادامه یافت. آبادیان در این‌باره می‌گوید: این طرح با هدف رفع معضلات بساط‌گستری خیابان ولیعصر و تئاترشهر انجام شد. پیگیری و تلاش کسبه درخصوص اجرای طرح انضباط شهری در چهارراه ولیعصر و محدوده تئاترشهر نیز مؤثر بوده است. لازم است این همکاری و حمایت همچنان ادامه داشته باشد و ما هم تلاش داریم نسبت به آرام‌سازی‌ خیابان برای رفت‌وآمد شهروندان و رضایت صاحبان مشاغل اقدام کنیم.

او با اشاره به معضلات به‌وجود آمده پیرامون تئاتر شهر که به فضای فرهنگی و هنری این مجموعه آسیب‌های اجتماعی وارد کرده بود، ادامه می‌دهد: براساس توافق‌های صورت‌گرفته میان مجموعه تئاترشهر، شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی، علاوه بر تداوم طرح انضباط شهری در محدوده چهارراه ولیعصر، نمایش‌های میدانی به‌صورت پیوسته در تمامی طول سال در این فضا اجرا می‌شود.

  • خیابان احسانی

هفته پیش نامه‌ای از سوی دفتر ریاست‌جمهوری و خطاب به وزارت کشور منتشر شد که نشانه تقدیر ریاست‌جمهوری از «اجرای طرح انضباط شهری، رفع سد معبر در شهر تهران باهدف ساماندهی فعالیت دستفروشان» بود. استقبال دولتی از این طرح نشان می‌دهد که جمع‌آوری بساط‌گستران در این محدوده از شهر همچنان ادامه خواهد یافت و به دیگر نقاط نیز گسترش پیدا می‌کند. ۵ روز پیش ساماندهی بساط‌گستران بازار بزرگ احسانی در محله عبدل‌آباد منطقه۱۹ شهرداری تهران آغاز شد.

شهردار منطقه با اشاره به اینکه تمهیدات اجرای این طرح از چندین‌ماه قبل آغاز شده است، می‌گوید: ضمن اطلاع‌رسانی به کسبه و توجیه و پیگیری مراجع قانونی، نشست‌های متعددی با حضور مسئولان منطقه۱۹، نیروهای قضایی، انتظامی، نظامی، نمایندگان صنوف، هیات امنا و شورایاری محله تشکیل و درخصوص رفع سدمعبر خیابان احسانی تصمیم‌گیری شد.

‌علی توکلی‌ تأکید می‌کند: صرفا جمع‌آوری دستفروشان در این طرح مدنظر نیست و این اقدام براساس مطالعات میدانی، اخذ حکم قضایی، حمایت شورای تأمین امنیت استان تهران، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ انجام شد. همچنین مکان ویژه‌ای در محدوده نزدیک به این بازار در قالب غرفه‌های مسقف برای ادامه فعالیت بساط‌گستران درنظر گرفته شده است.  

کد خبر 451062

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha