مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران مشارکت مردم، فرهنگسازی‌ درست و ایجاد زیرساخت در شهرداری را ۳ موضوع مهم در فرایند مدرن شدن شیوه جمع‌آوری پسماند عنوان کرد.

پسماند

صدرالدین علیپور با بیان اینکه نمی‌توانیم روش‌های جدید مدیریت پسماند را جدا و خارج از تجربیاتی که در کشورهای موفق صورت گرفته، انجام دهیم به شهرنوشت گفت: «آنچه مسلم است در حوزه مدیریت پسماند تلاش باید از مبدأ صورت بگیرد؛ درواقع فاز فرهنگی و همراه کردن و مشارکت مردم که از مبدأ زباله‌های خشک وتر را جدا کنند، در این پروسه بسیار مهم است. »

به گفته او، همزمان با فرهنگسازی باید در شهرداری زیرساختی ایجاد شود تا درصورت تفکیک از مبدأ بتوان به همان شکل هم پسماند را تحویل گرفت. درواقع اینگونه نباشد که شهروند تفکیک را در مبدأ انجام دهد و ما امکان جدا تحویل گرفتن و جدا حمل کردن آن را نداشته باشیم.

او به نتیجه رسیدن اقدامات برای مدرن شدن جمع‌آوری پسماند را در گرو طی فرایندی گام به گام عنوان کرد و توضیح داد: «در گام نخست باید برای ساختمان‌های اداری، مجمتع‌های مسکونی، شهرک‌ها و مراکز تجاری فرایندی تعریف کنیم که مخازن تفکیکی را داخل آنها قرار دهیم تا همان‌جا قسمت عمده‌ای از تفکیک‌ها انجام شود. همچنین به‌تدریج باید تعداد مخازن زباله کنونی را کاهش دهیم؛ یعنی به ازای سیستم‌های تفکیکی در مکان‌های پرتجمع، شهرک‌ها و واحدهای مسکونی با تراکم بالا مخازن کنونی زباله جمع‌آوری شود و در گام‌های بعدی این را نهادینه کنیم. »

علیپور عنوان کرد: «در حوزه اقدامات شهرداری، ابتدا باید مواد بازیافتی که شامل کاغذ، شیشه و پلاستیک می‌شود را به‌طور مستقیم وارد چرخه بازیافت کنیم. از طرف دیگر درباره پسماند ‌تر هم با شیوه مدرن‌تر، جمع‌آوری جداگانه و حمل‌ونقل درست به شیوه کمپوست و تبدیل شدن به خاک عمل کنیم. » او معتقد است اگر این روند را درست انجام دهیم در این صورت به موضوعات محیط‌زیستی هم توجه کرده‌ایم به این معنی که در سطح شهر از پراکنده شدن پسماند به‌خصوص پسماندتر و عوارض آن جلوگیری می‌شود و از نظر اقتصادی هم به سیستم دفع و دفن و کاهش هزینه‌های شهر کمک زیادی می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند گفت این فرایند را یک روش منطقی و معقول که در کشورهای موفق از آن استفاده می‌شود، دانست و گفت: «برای اینکه به این هدف برسیم آیتم‌های متعددی مانند مشارکت مردم، فرهنگسازی‌ درست و ایجاد زیرساخت در شهرداری بسیار مهم است؛ حتی یک گام جلوتر هم در نظام مصرف می‌توانیم، درست مصرف کنیم. درواقع هدر رفتمان کمتر باشد و در سیستم بسته‌بندی و فروشگاه‌ها جایگزینی برای کمتر استفاده کردن مردم از نایلون و پلاستیک در نظر گرفته شود. » 
 

کد خبر 451060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha