مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

فاطمه رحمتی-  ملایر ـ خبرنگار: شهرستان ملایر دومین شهر استان همدان است که این روزها ظرفیت‌هایش باعث شده نام این شهرستان در کشور و حتی جهان پرآوازه شود.

هنرمندانی که چوب را گره می‌زنند

امروز ملایر را با محصولات خدادادی و هنر دستان هنرمندانش می‌شناسند از جمله هنر مبل و منبت که ملی شده است. یکی از هنرهای شهرستان ملایر هنر مرواربافی است که بعد از منبت دومین رشته مهم صنایع ‌دستی این شهرستان محسوب می‌شود.  هنری که هنرمندانش از چوب و ترکه می‌بافند و می‌بافند، طرح می‌زنند، چوب را گره می‌زنند و می‌چینند، هنر خلق می‌کنند و نتیجه می‌شود سبد، میز و صندلی و صدها محصول دیگر که علاوه بر زیبایی خانه‌های ایرانیان زینت‌بخش منازل و مکان‌های مختلف در کشورهای دیگر نیز شده است.  

هنر مرواربافی در ملایر قدمتی دیرینه دارد. این هنر پس از صنعت مبل و منبت بیشترین سهم صادرات این شهرستان را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد توجه بیشتری به آن شود.  مروار نوعی ترکه از خانواده درخت بید است و مروار کشت‌شده در شهرستان ملایر از مرغوبیت خاصی برخوردار است که در سایر نقاط کشور همتای آن یافت نمی‌شود.  

  • تولید مروار در ملایر 

داوود مجیدی ۱۰ کارگاه بزرگ مرواربافی در شهرستان ملایر دارد. از این تعداد ۴ کارگاه در شهر ملایر و ۶ کارگاه نیز در روستاهای شهرستان فعال است.  این مدیر کارگاه مرواربافی با بیان این‌که مروارهای شهرستان ملایر از روستاهای جوراب، داویجان و حرم‌آباد برداشت می‌شود و کیفیت بسیار مطلوبی دارد، می‌گوید: ملایر تنها تولیدکننده چوب مروار است و سایر نقاط کشور نیز مواد اولیه خود را از ملایر تهیه می‌کنند.  

وی که سالانه بیش از یک میلیون قطعه انواع کار از مروار در کارگاه‌هایش تولید می‌کند، می‌افزاید: بیش از ۳۰ درصد تولیدات این کارگاه‌ها به کشورهای عراق و ترکیه صادر و بقیه تولیدات نیز در داخل کشور مصرف می‌شود.  مجیدی با اشاره به فعالیت حدود صد هنرمند در این کارگاه‌ها بیان می‌کند: این ظرفیت قابل افزایش است و محدودیتی برای جذب نیرو و افزایش تعداد کارگاه‌هایمان نداریم.  

  • حمایت مسئولان

این مدیر کارگاه مرواربافی در ملایر با اشاره به این‌که کشور ما در تولید صنایع ‌دستی جزو کشورهای برتر دنیاست، می‌گوید: صنایع‌ دستی کشور ما از نظر کیفیت از سایر کشورها بالاتر است و به حمایت بیشتر مسئولان برای صادرات نیاز داریم.  وی با بیان این‌که مرواربافی بعد از منبت به عنوان دومین هنر دستی شهرستان محسوب می‌شود، توضیح می‌دهد: در حال حاضر مرواربافی باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مجیدی با اشاره به این‌که هنر مرواربافی ملایر طی سال‌های اخیر بسیار متنوع‌تر شده است و با توجه به سفارش‌های مشتریان، هنرمندان طرح‌های جدیدتر تولید می‌کنند، می‌افزاید: انواع سبدهای گل، سبدهای تزئینی، سبدهای میوه و آجیل، میز تلویزیون، میز تلفن، وسایل سیسمونی نوزاد، وسایل آشپزخانه و موارد دیگر به عنوان عمده‌ترین محصولات ساخته‌شده از مروار است. محصولات تهیه‌شده از مروار قابل بازیافت است و به همین دلیل مشتریان
زیادی دارد.  

  • شهرک مرواربافی

این مدیر کارگاه مرواربافی در ملایر یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهایش را برای توسعه هنر مرواربافی ملایر راه‌اندازی شهرک مرواربافی ملایر می‌داند و می‌گوید: از مسئولان درخواست داریم این مهم در برنامه توسعه چشم‌انداز شهرستان گنجانده شود.  وی با بیان این‌که امروز توجه به کیفیت برای مشتریان در بازار امری مهم به شمار می‌رود و حالت رقابتی پیدا کرده است، می‌افزاید: با راه‌اندازی شهرک مرواربافی می‌توانیم راهی به سمت بازارهای جهانی به ‌ویژه کشورهای اروپایی پیدا کنیم.  مجیدی با بیان این‌که خوشبختانه مواد اولیه مروار را در شهرستان تولید می‌کنیم و در این زمینه مشکلی نداریم، ادامه می‌دهد: داشتن این ظرفیت مهم‌ترین مزیت برای توسعه هنر مرواربافی شهرستان است و ما با این مهم باید خودمان را به کیفیت جهانی برسانیم و جای خود را در بازارهای دنیا باز کنیم.  

  • درآمد پایدار

این استاد مرواربافی از مسئولان می‌خواهد به هنر مروار ملایر بیشتر توجه کنند و بیان می‌کند: درآمد این کار به صورت اجرتی است و بستگی به تلاش و کارهای تولیدی بافنده مروار دارد.  مجیدی با بیان این‌که هنر ارزشمند است و جوانان مستعد جویای کار در ملایر می‌توانند از این بستر برای حرفه‌آموزی و رسیدن به درآمد پایدار بهره بگیرند، می‌گوید: جوانان اگر به خودباوری در کار کردن با هنر دست خود برسند، به راحتی می‌توانند وارد این عرصه شوند.  وی با اشاره به اشتغال زنان خانه‌دار به مرواربافی و کار در منزل توضیح می‌دهد: اشتغال زنان خانه‌دار به این کار علاوه بر درآمدزایی، باعث رونق اقتصادی این هنر در شهرستان می‌شود.  

  • فعالیت ۱۲ رشته صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ملایر می‌گوید: در حال حاضر حدود ۹ هزار هنرمند در بیش از ۱۲ رشته صنایع دستی شهرستان ملایر شاغل هستند. در این میان می‌توان به رشته‌هایی نظیر منبت‌کاری، مرواربافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، سفالگری و ساخت‌وسازهای سنتی اشاره کرد. ابراهیم جلیلی بیان می‌کند: هنر مرواربافی بعد از منبت‌کاری یکی از رشته‌های فعال و پویا در مسیر توسعه و سرمایه‌گذاری در این شهرستان است. مواد اولیه مروار نیز در این شهرستان تولید می‌شود.  

وی از فعالیت بیش از صد کارگاه بزرگ و کوچک مرواربافی در ملایر خبر می‌دهد و می‌افزاید: هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت در هنر مرواربافی هستند.  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ملایر ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته در این زمینه توسعه خوبی داشته‌ایم. این هنر هم‌اکنون در بسیاری از روستاهای ملایر همچون الفاوت، انوج، علوی، گوراب، داویجان و می‌آباد از سوی بانوان به‌عنوان یکی از بهترین مشاغل خانگی معرفی می‌شود.

کد خبر 451058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha