شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار: گرانی بسیاری از اقلام از جمله لوازم‌التحریر در بازار موجب شده است که بسیاری از خانواده‌ها از همین حالا به فکر خرید لوزام‌ التحریر مورد نیاز فرزندانشان باشند تا شاید از گران‌تر شدن قیمت‌ها در روزهای نزدیک به ماه مهر در امان بمانند.

تب خرید نوشت‌افزار در ارومیه داغ شد

هر سال با نزدیک شدن به مهر و آغاز مدارس بازار لوازم تحریر گرم می‌شود و خانواده‌ها برای خرید بهترین نوشت‌افزار مورد نیاز فرزندانشان راهی بازار می‌شوند. امسال شاهد افزایش قیمت در تمامی اقلام مصرفی هستیم که لوازم تحریر نیز از این قاعده مستثنا نیست و قیمت تمامی لوازم تحریر به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش یافته است. این مساله موجب شده که دیدگاه بسیاری از خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار باکیفیت تغییر کند و در جست‌وجوی جنسی ارزان‌تر باشند.

از سوی دیگر، با توجه به این‌که بازار خرید نوشت‌افزار در اواخر شهریور گرم‌تر می‌شود و قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت همین موضوع موجب شده است که بسیاری از خانواده‌ها از حالا به فکر تهیه لوازم تحریر برای فرزندانشان هستند. موضوع دیگری که در مورد لوازم تحریر وجود دارد قاچاق این کالاهاست که نه‌تنها باعث متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی می‌شود، بلکه از موانع تنظیم بازار هم هستند.

  • کالای ایرانی؛ گران‌تر از مشابه خارجی 

یکی از خریداران لوازم تحریر برای فرزند کلاس دومی‌اش می‌گوید: قیمت لوازم تحریر نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته است و با توجه به این‌که این لوازم برای فرزندانمان کالای اساسی محسوب می‌شوند، با وجود قیمت بالایشان ناچار به خریدشان هستیم. «بهرام اندیشی» ادامه می‌دهد: نکته قابل توجه این است که مسئولان همواره بر لزوم خرید کالای ایرانی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تاکید می‌کنند، در حالی که قیمت کالای داخلی بسیار بالاتر از مشابه خارجی است.

وی بیان می‌کند: با توجه به گران شدن تمامی کالاها، ما ناچار به خریداری کردن کالاها با پایین‌ترین قیمت هستیم و در مورد لوازم تحریر قیمت نوشت‌افزار چینی پایین‌تر از تولیدات داخلی است و با وجود عرق ملی و علی‌رغم میل باطنی ناچار به خریداری اجناس چینی می‌شویم. این خریدار لوازم تحریر با تاکید بر این‌که تفاوتی در کیفیت لوازم تحریر خارجی و ایرانی وجود ندارد اما  قیمت لوازم تحریر ساخت ایران به نسبت لوازم التحریر چینی بالاست اظهار می‌کند: قیمت بالای لوازم تحریر ایرانی باعث شده که استقبال کمتری در خرید این اقلام صورت گیرد.

با این حال تولیدکنندگان و فروشندگان می‌توانند با کاهش قیمت‌ها مردم را به سمت خرید کالای ایرانی سوق دهند، چراکه به فروش نرفتن کالای ایرانی باعث بیکاری تعداد زیادی از افراد و در صورت شدت آن باعث تعطیلی صنعت ایرانی خواهد شد که ضرر آن به تمامی مردم کشور می‌رسد. اندیشی با در دست گرفتن یکی از دفاتر ساخت چین به همشهری می‌گوید: همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نقش‌های کالاهای چینی و خارجی به مراتب جذابیت بیشتری دارند و فرزندانمان نیز با توجه به این عوامل به سراغ لوازم تحریر خارجی می‌روند. پس تولیدکنندگان داخلی علاوه بر قیمت، باید به تنوع و جذابیت تولیداتشان هم توجه داشته باشند، چراکه مخاطبشان کودکانی علاقه‌مند به طرح‌های جذاب هستند.

  • افزایش قیمت نوشت‌افزار در نتیجه افزایش قیمت کاغذ

یکی از فروشندگان لوازم تحریر در ارومیه می‌گوید: تمام اقلام لوازم تحریر گران شده است و با این‌که نوشت‌افزار جزو اقلام اساسی برای دانش‌آموزان هستند خانواده‌ها تعداد اقلام مورد نیازشان را به حداقل رسانده‌اند و در نتیجه، درآمد ما کم شده است. «یوسف کاظم‌پور» ادامه می‌دهد: با توجه به بالا رفتن قیمت کاغذ و افزایش قیمت پلاستیک، شاهد افزایش دو برابری قیمت دفتر و خودکار هستیم.

وی درباره انتخاب مشتریان اظهار می‌کند: بیشتر متقاضیان لوازم تحریر به دلیل قیمت بالای لوازم تحریر ساخت داخل، نداشتن جذابیت و کم بودن تنوع، لوازم تحریر خارجی و به‌ویژه چینی را ترجیح می‌دهند. با توجه به جایگاهی که کارتون‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های آسیای شرقی در تلویزیون ایران به دست آورده‌اند، علاقه کودکان به نوشت‌افزار چینی بیشتر شده است.

  • افزایش ۳۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار

رئیس اتحادیه نوشت‌افزارفروشی‌های ارومیه با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار می‌گوید: ۴۰۰ نوشت‌افزارفروش مجاز در شهر ارومیه فعال هستند که بیشترین کسب درآمدشان در شهریور و مهر است. «حسین سلیمی» از ایرانی بودن ۷۰ درصد از کالاهای این نوشت‌افزارفروشی‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: گرانی لوازم تحریر از یک سو و دست‌فروشانی که از اواسط تابستان بساط لوازم تحریر در خیابان‌ها پهن می‌کنند از سوی دیگر باعث دامن زدن به کاهش درآمد نوشت‌افزارفروشی‌های مجاز می‌شوند.

این مسئول تاکید می‌کند: تعداد نوشت‌افزارفروشی‌های مجاز موجود در شهر پاسخگوی تمامی نیازهای مردم است و نهادهای مرتبط از جمله شهرداری باید برای ساماندهی به وضعیت دست‌فروشی‌های لوازم تحریر اقدامی انجام دهند که تاکنون هیچ کاری انجام نشده است. وی با بیان این‌که با توجه به گرانی بیشتر کالاها و عرضه نوشت‌افزار تقلبی با قیمت پایین توسط دست‌فروشان مردم به خرید نوشت‌افزار از این دست‌فروشان روی می‌آورند، تاکید می‌کند: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید به بازار نوشت‌افزارفروشان ورود و با بازرسی و نظارت از سوءاستفاده سودجویان جلوگیری کند که تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.

  • در خرید لوازم تحریر عجله نکنید

سلیمی می‌گوید: البته در مورد نوشت‌افزار تنها دست‌فروشان سوءاستفاده نمی‌کنند، بلکه برخی نوشت‌افزارفروشان مجوزدار نیز با فرارسیدن فصل خرید لوازم تحریر از فرصت استفاده و شروع به گران‌فروشی می‌کنند که در این مورد اقدام بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کاملا مناسب است و با این افراد به طور جدی برخورد می‌کنند. رئیس اتحادیه نوشت‌افزارفروشی‌های ارومیه تاکید کرد: از مردم خواستاریم که در خرید لوازم تحریر عجله نکنند و تنها به اندازه نیاز اولیه خرید کنند تا بازار از تب و تاب بیفتد، چراکه می‌توانند همان اجناس را از اواسط و اواخر مهر به قیمت ارزان‌تری خریداری کنند.

  • افزایش ۳ برابری خرید بسته نوشت‌افزار 

گرانی بر بازار نوشت‌افزار سایه انداخته و باعث افزایش ۲ -۳ برابری قیمت‌ها شده است. در این میان، حتی گرانی مواد اولیه برای تهیه تولیدات داخلی قیمت‌های بالاتری را رقم زده است. تأمین هزینه‌های دستمزد، افزایش اجاره‌بهای واحد صنفی و یا پرداخت بهای آب و برق مصرفی نیز یکی از دغدغه‌های واحدهای صنفی است. به عنوان نمونه، برای تهیه یک دفتر ۱۰۰ برگ ساده که سال گذشته ۶ هزار تومان هزینه خرید آن بود، امسال باید حدود ۱۵ هزار تومان پرداخت کنیم. به نظر می‌رسد افزایش قیمت کاغذ در این افزایش قیمت، نقشی تاثیرگذار داشته است چرا که دفاتر درسی بیشتر تولید داخل است و تنها کاغذ آن به عنوان مواد اولیه از خارج وارد می‌شود.

در حالی که در سال گذشته، والدین دانش‌آموزان می‌توانستند با ۱۵۰ هزار تومان یک بسته کامل در سطح متوسط از نوشت‌افزار برای فرزندان خود خرید کنند، امسال باید همان بسته را باید با صرف هزینه ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند، آن هم در حالی که شعار حمایت از کالای ایرانی نمی‌تواند در بازار نوشت‌افزار عملی شود. کاغذ دفاتر تولید داخل خارجی است. جلدهاشان هم خارجی است و تنها چاپشان در داخل کشور انجام می‌شود. در خصوص سایر اقلام نیز مواد اولیه‌شان وارداتی است. ۹۰ درصد بازار مداد، خودکار و مدادرنگی موجود در بازار هم در دست تولیدات خارجی و چینی است. با این اوصاف، قیمت کالاهای ایرانی از مشابه خارجی آن در بازار گران‌تر است و به نظر نمی‌رسد معدود کالاهای ایرانی تولید داخل با توجه به قیمت بالایی که دارند، شانسی برای قرار گرفتن در سبد خرید خانواده‌ها پیدا کنند.

از سوی دیگر، این روزها به دلیل افزایش تقاضا و تصور مردم مبنی بر گران‌تر شدن نوشت‌افزار در روزهای منتهی به مهر، چرخه قیمت‌گذاری این محصولات با مشکل مواجه شده است. فروشندگان نوشت‌افزار در این روزها اقدام به خرید و ذخیره‌سازی اجناس می‌کنند تا بتوانند اقلام کافی برای فروش ویژه آغاز سال تحصیلی داشته باشند، زیرا در این خصوص سطح بالای خرید توسط مردم از نیمه شهریور آغاز می‌شود و تا ۱۵ مهر ادامه دارد و بعد از آن فروش نوشت‌افزار عادی می‌شود. این موضوع عرضه این کالاها را در بازار با کاهش و افزایش قیمت در فاصله زمانی نسبتا طولانی در آغاز مدارس روبه‌رو کرده است.

کد خبر 451051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha