شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۷
۰ نفر

‌عاطفه علیان-  اصفهان- خبرنگار: کم‌کم صدای بال زدن پروانه‌های طلایی و رنگارنگ جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان شنیده می‌شود. جشنواره‌ای که سی و دو سال از عمرش می‌گذرد و هنوز هم یکی از مهم‌ترین رویدادهای عرصه سینمای کودک ایران است.

پروانه‌های طلایی در راه اصفهان

اصفهانی‌ها چشم انتظارند تا ۲۸ مرداد بیاید و در یک هفته شهرشان رنگ و بوی کودکی بگیرد. جشنواره امسال می‌خواهد همان حرکت همدلی را ادامه دهد که از هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه آغاز شد.  

  • پیام صلح و دوستی

قرار است جشنواره سی و دوم با شعار «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» به کودکان سیل‌زده پیام امنیت، صلح و دوستی دهد. همزمان با جشنواره فیلم کودک سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوان با همکاری انجمن سینمای جوان هم برگزار می‌شود. براساس آمار ظرفیت سالن‌های سینمایی در شهر اصفهان و استان‌های دیگر کشور که در اختیار ناوگان جشنواره است، مخاطبان در دو بخش اصفهان و سایر استان‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. میانگین حضور روزانه مخاطبان جشنواره در شهر اصفهان به عدد ۶۴۰۸ و سایر استان‌ها با در نظر گرفتن سالن‌های در اختیار جشنواره به عدد۱۲ هزار و ۷۹۳ می‌رسد که در مجموع، سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روزانه میزبان ۱۹ هزار و ۲۰۱ نفر در سراسر کشور خواهد بود.  

  • طنین همدلی در جشنواره  

شهردار اصفهان با اشاره به این‌که سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور برگزار می‌شود، به همشهری می‌گوید: در اردیبهشت امسال در همدردی با مردم سیل‌زده، محور برنامه‌های هفته فرهنگی را پیام همدلی قرار دادیم. با انتخاب شعار «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» سعی شد تا همدلی و همدردی را در بین کودکان اشاعه دهیم. «قدرت‌الله نوروزی» تصریح کرد: کودکان می‌توانند پیام‌آور امنیت، صلح و دوستی باشند. هدف جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم تحقق صلح پایدار جهانی است. امیدواریم سی‌ودومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بتواند فرصتی فراهم کند تا کودکان این سرزمین شاد شوند.

  • تغییر در رویکرد جشنواره

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان با اشاره به تفاوت‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به همشهری می‌گوید: تلاش ما این است که سی و دومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در تحقق رسالت و اهداف خود به بهترین شکل موثر واقع شود.   «علیرضا تابش» با بیان این‌که سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان بر مفید بودن فیلم‌های سینمای کودک تاکید دارد ادامه می‌دهد: آثار پویانمایی سینمایی و کوتاه قابل توجهی به دبیرخانه ارسال شده که نشانه پویایی و سرزنده بودن جامعه انیمیشن ایران است.

به گفته مدیر بنیاد فارابی، مهم‌ترین تفاوت جشنواره امسال، تغییر رویکرد کلی و اتخاذ موضع جدید در نگاه به سینمای کودک و نوجوان است.  وی می‌افزاید: امید ما این است که امسال شاهد جشنواره‌ای به‌روزتر، کارآمدتر و متناسب با شرایط خاص کشور و وضعیت بین‌الملل صنعت تصویر باشیم. همچنین روند تولید و مسیر عادی تولید در حوزه سینمای کودک و نوجوانان نیز در بنیاد سینمایی فارابی دچار تغییر و تحول شده است.

  • اصفهان؛ آماده جشنواره فیلم کودک و نوجوان

دبیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به معیار اهمیت استاندارد در تبلیغات محیطی جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح می‌کند: سی‌ودومین دوره جشنواره با اعیاد مهم قربان و غدیر همزمان شده و افتتاحیه جشنواره، روز عید غدیرخم خواهد بود. فراخوان‌های جشنواره از طریق تبلیغات محیطی منتشر شده است. ایمان حجتی با اشاره به فراخوان مدرسه جشنواره گفت: آزمون انتخاب داوران کودک و نوجوان بین سنین ۹ تا ۱۴ سال برگزار شد و از طریق فراخوان محیطی ۵۱۰ شرکت‌کننده در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کردند که از میان آنها ۳۲ نفر انتخاب شدند.  وی اضافه می‌کند: فراخوان انتخاب خبرنگاران نوجوان بین سنین ۱۴ تا ۱۶ سال برگزار شد که بعد از آزمون کتبی و مصاحبه حضوری از بین ۲۰۰ نفر متقاضی، خبرنگاران کودک و نوجوان جشنواره هم انتخاب شدند.  

  • راه‌اندازی باشگاه مخاطبان

دبیر اجرایی سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بیان این‌که از سال گذشته ظرفیتی با عنوان «داوطلبان» فعال شد، ادامه می‌دهد: در فراخوان منتشرشده، تعدادی از داوطلبان که در ایام برگزاری جشنواره کمک‌های داوطلبانه انجام می‌دهند انتخاب شدند. باشگاه مخاطبین جشنواره هم در جهت این‌که در اصفهان ارتباط مستمر با مخاطبان جشنواره ایجاد شود راه‌اندازی شده و بعد از اتمام این جشنواره ارتباط با مخاطبان به صورت مستمر برقرار خواهد ماند.  

حجتی با اشاره به این‌که سالن‌های سینمایی توسط کمیته مخاطبان انتخاب شده تصریح می‌کند: برای رفاه حال معلولان نقشه‌هایی آماده شده که می‌تواند در تردد ایشان موثر واقع شود. به گفته دبیر اجرایی سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان چندین فیلمساز فیلم اولی در بخش مسابقه ملی حاضر هستند.  وی افزود: یکی از مزیت‌های این جشنواره این است که برای نخستین بار برای هر یک از فیلم‌هایی که پذیرفته می‌شوند «نمای اقتصادی» تهیه می‌شود که این نمای اقتصادی علاوه بر آن‌که در جلسات صاحبان آثار نمایندگان دفاتر پخش ارائه می‌شود، بعد از جشنواره هم به عنوان راهنمادر اختیار صاحبان آثار قرار می‌گیرد.  حجتی با تاکید بر آن‌که جشنواره در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: مخاطبان این رویداد دو گروه سینماگران و کودکان و نوجوانان هستند. با توجه به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان، امسال چند جایزه و یک بخش به فیلم‌های مسابقه سینمای ایران اضافه شده است.  

  • معیار انتخاب بهترین‌ها

دبیر اجرایی سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان ادامه می‌دهد: جایزه بهترین فیلم‌ها براساس نوآوری و کار خلاقه و از منظر کسب و کار که بتواند ارزش اقتصادی در صنایع مجاور خود خلق کند و همچنین از نظر پیوست فرهنگی که ظرفیت‌های یک فیلم برای گسترش به صنایع مجاور و تبدیل به منظومه‌ای از آثار فرهنگی را در نظر دارد، سنجیده می‌شود. وی با اشاره به این‌که بخش وب سری برای نخستین بار آثار صنعت تصویر در فضای مجازی را به صورت مجزا و با هیات داوری جداگانه و ۴ جایزه برگزار می‌کند که بر مفاهیم نو تاکید دارد، تصریح می‌کند: از مجموع ۲۸۹ فیلم ارسال شده به دبیرخانه بخش ملی جشنواره، ۲۱۷ اثر مطابق مقررات اعلام شده به هیات انتخاب ارائه شدند که در نهایت ۲۸ اثر به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کردند.

دبیر اجرایی سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به این‌که جشنواره امسال به تهیه‌کنندگان آثار در جهت اکران پس از جشنواره کمک می‌کند، می‌افزاید: طی نامه‌نگاری با بیش از ۸۰ کمپانی تولیدکننده فیلم‌های کودک و نوجوان در سراسر جهان و همچنین حضور در جشنواره فیلم‌های برلین و بازار فیلم کن بیش از ۲۰۰ فیلم به دبیرخانه بخش بین‌الملل جشنواره ارسال و تحویل هیات انتخاب شد. از این میان ۸۲ اثر به بخش مسابقه بین‌الملل راه پیدا کردند.

  • تقویت دیپلماسی شهری

حجتی با اشاره به این‌که جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تقویت دیپلماسی شهری هم گام‌های اساسی برداشته ابراز کرد: مهمانانی در قالب داور کودک و نوجوان، داور بزرگسال، مدرس ورک‌شاپ و سخنران از شهرهای خواهرخوانده اصفهان مانند ایروان، لاهور، کوالالامپور، گیونگجو، حیدرآباد، سنت پترزبورگ و فلورانس به جشنواره دعوت شده‌اند. همچنین فیلم‌های تولید شده در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و ژاپن که یک شهر را به عنوان خواهرخوانده معرفی کردند در بخش‌های مختلف مسابقه جشنواره حاضر هستند.  

وی می‌افزاید: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با مسئولان نهادهای بین‌المللی سیفژ، یونیسف و یونسکو، قرار است برنامه‌های مشترکی با این نهادها در جشنواره اجرا شود. علاوه بر حضور تیم‌های داوری مختلف هر نهاد و اهدای جایزه به بهترین فیلم مورد تایید، طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی با نهادهای طرح شده نیز در جشنواره خواهد بود.

  • سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان در دو بخش ایده و فیلم با هدف ترویج نگاه امیدوارانه و فضایل اخلاقی در میان نوجوانان، کمی زودتر و همزمان با سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود. با آسیب‌شناسی دو دوره گذشته المپیاد فیلمسازی، برای سومین دوره بخش «ایده» طراحی شده است که در قالب دوره‌های آموزشی پیش از برگزاری المپیاد در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور برگزار می‌شود و پس از آن، این دوره‌ها همزمان و در روزهای برگزاری المپیاد نیز ادامه پیدا می‌کند. به طور کلی برنامه‌های المپیاد در دو مرحله طرح‌ریزی و اجرا می‌شود. این المپیاد قرار است با حضور ۳۵۰ نوجوان متقاضی و ۱۰ نفر از هنرمندان و چهره‌های مطرح سینمایی کشور از ۲۶ تا ۳۰ مردادماه در اصفهان برگزار شود.

  • شهر مهیای جشنواره می‌شود

حسن موذنی -  مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر اصفهان:کمتر از ۱۰ روز به سی‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باقی‌مانده است. جشنواره‌ای که از سال ١٣۶١ آغاز به کار کرده و سهم میزبانی اصفهان تاکنون ۲۰ دوره بوده است. با توجه به بین‌المللی بودن جشنواره و حاضران داخلی و خارجی، فضاسازی شهر اصفهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استفاده از المان‌هایی که از نظر طراحی، فرم و رنگ با موضوعیت جشنواره ارتباط مناسب داشته باشد موجب تاثیر و خاطره‌ای ماندگار در افراد می‌شود. سازمان زیباسازی شهر اصفهان، در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اقدام به فضاسازی شهر با استفاده از المان‌های مرتبط و نورپردازی و اقدامات مشابه، شهر را آماده میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان کرد.

امسال سازمان زیباسازی شهر اصفهان دست به اقدام جدیدی زده است و با ایجاد کمیته‌ای بنام کمیته فضاسازی شهری در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فعالیت‌های محیطی به صورت یکپارچه‌تر و گسترده‌تر اجرا شده که موجب وحدت رویه در فضاسازی‌ها می‌شود. رئیس این کمیته از طرف سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان معرفی شده و تمامی اعضای این کمیته از کارشناسان سازمان مربوطه هستند. پس از تشکیل این کمیته اتاق‌های فکر با حضور افراد خلاق و دانشگاهیان در جهت ارائه ایده‌ها و نظرات ایجاد شد. همچنین در پیشبرد اهداف خلاقانه زیباسازی متناسب با جشنواره فیلم کودک و نوجوان، از طراحان و گرافیست‌های جوان در طراحی‌ها استفاده شد. سپس طرح‌ها از نظر میزان تاثیرگذاری بر افراد و رده‌های سنی مرتبط بررسی شد و نهایتا مورد تصویب قرار گرفت.

از جمله طرح‌های مصوب شده، آذین‌بندی شهری با استفاده از پرچم‌هایی با رنگ شاد و متناسب با جشنواره است که در مناطق پانزده‌گانه نصب می‌شوند.  همچنین تابلوهای عرشه پل در رینگ سوم اصفهان با موضوع جشنواره کودک و نوجوان نصب خواهد شد. ساخت و نصب المان‌های حجمی از شخصیت‌های عروسکی و اجرای گوبولایتینگ (نورنگاره سه‌بعدی) با طرح لوگوی جشنواره از دیگر اقدامات این کمیته است. دیواره پازلی میدان امام حسین(ع) با تصویری مناسب با حال و هوای سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به روزرسانی خواهد شد.

کد خبر 451048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha