مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
۰ نفر

وحید مروتی -  قزوین ـ خبرنگار :  این روزها بحث اوقات فراغت و کلاس‌های تابستانی داغ است. نهادهای مختلف از جمله اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری‌ها برنامه‌های مختلفی در این زمینه تدارک دیده‌اند، اما مردم از توزیع نامتناسب این کلاس‌ها و هزینه‌های آن گلایه دارند.

کلاس‌های تابستانی ارزان در قزوین
  • توزیع ناعادلانه کلاس‌ها

مهین سماواتی یکی از شهروندان در گفت‌وگو با همشهری از نبود کلاس‌های موسیقی در مناطق جنوب شهر انتقاد کرد و گفت: من برای این‌که فرزندم را در برخی کلاس‌ها ثبت‌نام کنم با مشکل مواجه شدم، زیرا نمی‌توانستم کلاس مورد نظر را پیدا کنم. در نتیجه مجبور شدم فرزندم را در منطقه دیگر شهر ثبت‌نام کنم و بدین‌ترتیب هزینه سرویس را نیز باید بپردازم.  

وی ادامه داد: در بسیاری از مراکز فرهنگی بالای شهر همه کلاس‌ها دایر است ولی در مناطق کم‌برخوردار، ‌ کلاس‌ها چه از نظر کیفیت برگزاری و چه از نظر تنوع در سطح پایین‌تری قرار دارند.  بهمن سعیدی یکی دیگر از شهروندان با گلایه از افزایش یکباره قیمت‌ها بیان کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، برای تامین هزینه‌های کلاس فرزندانم با مشکل مواجه شده‌ام، چون هزینه برخی کلاس‌ها بالاست و خانواده‌هایی که ۲ تا ۳ فرزند محصل دارند در تامین هزینه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند ضمن این‌که برخی از کلاس‌ها به ورودی نیاز دارد و این هزینه به همراه شهریه کلاس‌ها در ابتدا از خانواده‌ها مطالبه می‌شود.  

  • قطب اوقات فراغت

مهران قاسمی مدانی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قزوین، به همشهری گفت: قطب اوقات فراغت در استان اداره کل ورزش و جوانان است. به دلیل این‌که اداره کل ورزش و جوانان دبیرخانه رصد اوقات فراغت استان است و همچنین مجموعه‌ای از امکانات سخت‌افزاری ورزشی، تفریحی و فرهنگی تحت هدایت اداره کل ورزش و جوانان است.

وی توضیح داد: امسال با توجه به دستور مدیرکل، ورودی دریافتی از افراد برای باشگاه‌ها، تمرینات، کلاس‌ها و آموزش‌ها همگی لغو شد. این امر تا اندازه‌ای باعث شد استفاده از این امکانات به ‌ویژه برای افراد ضعیف آسان‌تر شود و این افراد بتوانند وارد باشگاه‌های ورزشی، اماکن تفریحی و کلاس‌های آموزشی و فرهنگی شوند. بر این اساس پیش‌بینی ما این است که امسال حدود ۱۵۰ هزار نفر از امکانات اداره کل ورزش و جوانان در تابستان ۹۸ برای پر کردن اوقات فراغتشان استفاده کنند.  این مسئول با بیان این‌که اداره کل ورزش و جوانان ۵۰ هیات ورزشی دارد که این ۵۰ هیات در ۶ شهرستان فعالند، افزود: پیش‌بینی ما این است که مجموعاً در استان قزوین ۵ هزار کلاس مختلف در بخش اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و میانسالان داشته باشیم.  

  • نظارت بر کیفیت کلاس‌ها

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قزوین تصریح کرد: سیاست ما در اداره کل ورزش و جوانان مبتنی بر ۲ موضوع بود. یکی این‌که امکاناتی که در اختیار ما قرار دارد ساده‌تر و ارزان‌تر در اختیار مردم قرار داده شود که حذف ورودی برای نوجوانان و جوانان به دلیل همین موضوع اتفاق افتاده است.  قاسمی مدانی ادامه داد: دومین مورد نظارت بر نحوه برگزاری کلاس‌هاست که این موارد شامل نظارت بر کیفیت کلاس‌های اوقات فراغت در استان قزوین، چه سازمان‌های مردم‌نهاد و چه هیات‌های ورزشی، است. کیفیت کلاس‌ها، صلاحیت‌ مدرسان، رعایت مسائل اجتماعی ـ فرهنگی و به‌ ویژه اخلاقی در کلاس‌ها و دور کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از برخی حاشیه‌ها جزو سیاست‌های اداره کل ورزش و جوانان بوده است که شرایط را نسبت به گذشته مطلوب ارزیابی می‌کنیم اما تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم.  

  • پورتال اوقات فراغت

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قزوین گفت: در استان قزوین ۲۲ سازمان دولتی، نیمه‌دولتی در بحث اوقات فراغت در حال انجام فعالیتند. پورتال اوقات فراغت برای جمع‌بندی فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی استان قزوین در موضوع اوقات فراغت و ارائه خدمات به شهروندان ارائه شده است تا والدین بدانند چه کلاسی و کجا تشکیل می‌شود؟ و چه اقداماتی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی، علمی، هنری و ورزشی در استان اتفاق افتاده است و خواهد افتاد تا بتوانند بهترین کلاس را برای فرزندان خود انتخاب کنند.  

  • برنامه‌های شهرداری

مبحث اوقات فراغت از آن دست موضوعاتی است که فقط از طریق یک نهاد و سازمان نمی‌توان پاسخگوی آن بود و نیاز است نهادها و سازمان‌های مختلفی در این زمینه فعالیت کنند ازجمله مدیریت شهری.  مهدیه قافله‌باشی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری شورای اسلامی شهر قزوین، در این باره اظهار کرد: دستگاه‌های متعددی در بحث اوقات فراغت با یکدیگر همکاری می‌کنند. این فعالیت برای بعضی از این دستگاه‌ها وظیفه ذاتی آنهاست و برای برخی نیز وظیفه و قانون نیست ولی با توجه به رسالتی که دارند در حال انجام فعالیتند. شهرداری قزوین نیز به دلیل اهمیت مسائل فرهنگی در بحث اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ورود کرده است.

وی افزود: ۱۷ خانه فرهنگ و فرهنگسرا در محلات و نواحی منفصل شهری در تابستان برای گروه‌های سنی مختلف کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان خدمت‌رسانی می‌کند. سعی شده است نواحی کم‌برخوردار ویژه دیده شوند، برخی نواحی مثل ناصرآباد، شهرک عارف، باغ شاهد و مشعلدارمحل‌هایی‌اند که شهروندان تخفیف ویژه دریافت می‌کنند. قافله‌باشی یادآور شد: بیش از ۴۸ هزار جلد کتاب در ۳ کتابخانه و ۲ قرائتخانه و بیش از ۲۰۰ رشته آموزش فرهنگی در خانه‌های فرهنگ و فرهنگسرا ارائه می‌شود و استقبال بی‌نظیری از این مراکز شده است.  

  • برنامه‌های ورزشی

این عضو شورای اسلامی شهر با بیان این‌که ۱۵ برنامه ورزشی در محلات و نواحی منفصل شهری اجرا می‌شود، گفت: این برنامه‌ها شامل بازی‌های بومی محلی است که در حال فراموشی بودند. جدا از این برنامه‌های اختصاصی از برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف در حال اجراست به عنوان یک دستگاه همکار و حامی حمایت می‌کنیم. قافله‌باشی در مورد افزایش هزینه کلاس‌های اوقات فراغت خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورا این افزایش در واقع کمتر از ۲۰ درصد بوده است، ضمن این‌که برای کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند و همچنین برای نواحی منفصل خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته شده که شامل ۵۰ درصد تخفیف است.

  • دربرگیری خانواده‌ها

مهدیه قافله‌باشی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین، گفت: اعضای شورا اعتقاد دارند بحث اوقات فراغت فقط برای کودکان و نوجوانان تعریف نشود و خانواده‌ها را هم در نظر بگیرد. با توجه به تاثیر و نقش بسیار مهمی که خانواده‌ها دارند، سعی شده است از تفرجگاه‌ها و پارک‌ها استفاده شود. یکی از این راهکارها برنامه‌هایی است که شب‌ها در پارک‌ها برگزار می‌شود مثل «شب‌های پرستاره» در فضای سینمای روباز که در حال برگزاری است. جنگ‌های آپارتمانی «همسایه من» که در مناطق مینودر و کوثر اجرا می‌شود با این هدف است که سعی شود در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها خانواده‌هانیز سرگرم شوند.

کد خبر 451045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha