جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: در چندماه اخیر، قیمت مرغ در بازار با نابسامانی مواجه بوده و حتی روزانه دستخوش تغییر شده است.

واردات مرغ

همین موضوع نارضایتی مردم را در پی داشته است چراکه قیمت‌های موجود در بازار هیچ سنخیتی با قیمت‌های اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار ندارند. رئیس اتاق اصناف اهواز اما نظری متفاوت دارد و معتقد است که قیمت برخی اقلام غذایی مانند گوشت مرغ از هفته گذشته کاهش یافته است.  
«سعید ممبینی» می‌گوید: این کاهش نرخ به دلیل تغییرات فصلی و افزایش میزان تولید و برداشت محصولات رخ داده است. وی می‌افزاید: در مجموع بسیاری از کالاها در هفته اخیر قیمت‌های ثابت یا رو به کاهش را تجربه کرده‌اند و واحدهای صنفی کاملا با سیاست‌های تنظیم بازار همراه بوده‌اند و با کاهش سود خود سعی در ایجاد آرامش در بازار دارند.

این مسئول با اشاره به آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور و اعلام نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی برای مرغ بیان می‌کند: در این نرخ همچون گذشته سهم واحدهای خرده‌فروش کمتر از سود قانونی در نظر گرفته شده است. البته، علی‌رغم این‌که آمار بیانگر افزایش و فراوانی تولید مرغ است، برخی از عوامل زنجیره تامین در مقابل نرخ اعلام‌شده مقاومت می‌کنند. وی با ابراز امیدواری در خصوص همکاری عوامل تامین‌کننده مرغ ادامه می‌دهد: با این روند می‌توانیم شاهد رعایت نرخ مصوب باشیم و ضمنا تزریق مرغ منجمد به بازار در تثبیت قیمت و رعایت نرخ مصوب تاثیر بسزایی دارد.

  • راهکارهای کنترل قیمت مرغ در بازار

در خوزستان هم برنامه‌هایی برای کاهش قیمت گوشت مرغ در حال انجام است. معاون امور اقتصادی و بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این باره می‌گوید: برای کاهش قیمت مرغ و تنظیم بازار این محصول مصوب شده است که از خروج مرغ از استان جلوگیری شود. «عبدالرحمان ناصریان» ادامه می‌دهد: همچنین قرار است از فروش مرغ زنده در استان جلوگیری شود تا فروشندگان مرغ نتوانند آن را به صورت زنده در بازار عرضه کنند. به این ترتیب، مرغ زنده به سمت کشتارگاه‌ها هدایت می‌شود و شاهد تعادل قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.

وی اظهار می‌کند: قرار است دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قوه قضائیه به این موضوع ورود کنند و بر عرضه و خروج مرغ از استان و متخلفان در این زمینه برخورد کنند. ناصریان می‌گوید: اگر مرغ تولید شده در مرغداری‌ها به کشتارگاه‌ها برود و در آنجا کشتار شود، قطعا قیمت مرغ نیز در بازار تعدیل می‌شود و شاهد عرضه بیشتر و مناسب‌تر آن در بازار خواهیم بود. وی می‌افزاید: انتظار داریم مرغداران مرغ را با قیمت مناسبی در اختیار کشتارگاه قرار دهند تا شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار باشیم و شرایط مانند گذشته شود که قیمت مرغ مناسب بود.

  • برخورد با متخلفان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با اشاره به این‌که این سازمان یکی از سازمان‌های عضو کارگروه تنظیم بازار است، اظهار می‌کند: در استان خوزستان بیش از ۱۴۰ هزار و در اهواز ۴۰ هزار واحد صنفی وجود دارد که ۱۵۴ نفر کار بازرسی از آنها را انجام می‌دهند. «علی‌محمد رحمانی‌زاده» با اشاره به عدم تمکین مرغداران از قیمت مصوب ادامه می‌دهد: آنالیز قیمت مرغ در تهران با حضور نمایندگان رسمی انجمن صنفی مرغ انجام و در نهایت قیمت ۸۵۵۰ تومان برای مرغ زنده مصوب شد.

وی می‌گوید: کشتارگاه‌ها نیز موظف هستند با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰ تومان مرغ را به خرده‌فروشی‌ها تحویل دهند و این قیمت به کل کشور ابلاغ شده است. این مسئول با اشاره به توزیع نهاده توسط امور دام و قیمت ۲۵۵۰ تومانی جوجه بیان می‌کند: علی‌رغم ادعای مرغداری‌ها مبنی بر تحویل همه مرغ‌ها به کشتارگاه‌ها، مدارک و اسناد دامپزشکی و کشتارگاه‌ها نشان می‌دهد که بخشی از مرغ‌های آنها به بازار زنده‌فروشی منتقل می‌شود.

وی می‌گوید: طبق آمار سازمان دامپزشکی و کشتارگاه‌ها مشخص شد فقط در یک روز مرغ ۱۱ مرغداری سر از بازار زنده‌فروشی درآورده است. رحمانی‌زاده با اشاره به نرخ پایین‌تر مرغ در خوزستان نسبت به متوسط کشوری می‌افزاید: در خوزستان یکشنبه گذشته برای ۲۲ مرغداری و دوشنبه نیز برای ۲۰ مرغداری دیگر پرونده تخلف تشکیل داده شد. وی می‌گوید: به تمامی واحدهای صنفی، کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها هشدار می‌دهیم که اگر از قیمت مصوب تمکین نکنند، برخورد قانونی با آنها انجام خواهد شد.

  • احتمال واردات مرغ

برخی کارشناسان معتقدند که مشکلات کمبود گوشت مرغ به علت تلف شدن جوجه‌ها در گرمای هواست و بهترین راهکار در این زمینه واردات مرغ است. رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این موضوع را رد نمی‌کند و می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان تشکل‌ها موضوعاتی مانند تلف شدن جوجه‌ها به دلیل گرما و نبود واکسن و... را دلیل کمبود عرضه مرغ به بازار مطرح می‌کنند.

«عباس تابش» می‌افزاید: ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی باید برای جلوگیری از کاهش تولید و عرضه، به جای جوجه‌ریزی حداقلی، با حداکثر ظرفیت جوجه‌ریزی می‌کردند. تابستان هر سال با افزایش دما و... روبه‌رو می‌شویم و شرایطی مانند تلف شدن مرغ و... قابل پیش‌بینی است. این در حالی است که براساس گزارش هواشناسی، دمای هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

  • لزوم افزایش جوجه‌ریزی

تابش با اشاره به این‌که باید با افزایش جوجه‌ریزی عرضه مرغ به بازار بیشتر شود، بیان می‌کند: در حال حاضر میزان عرضه مرغ به بازار کاهش پیدا کرده و برای حل این مشکل جلسات متعددی نیز برگزار شده است. وی می‌گوید: با وضع عوارض، صادرات مرغ محدود شده است. از سوی دیگر، شرکت پشتیبانی امور دام از تمام ذخایر برای تامین کسری بازار مرغ استفاده می‌کند. رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌افزاید: علاوه بر به‌کارگیری سیاست‌های مذکور، در صورتی که ظرف یکی ۲ روز آینده مرغ مورد نیاز بازار تامین نشود، ممکن است واردات مرغ در دستور کار قرار گیرد.  

کد خبر 451036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha