پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندازه‌گیری فشار خون در آینده ممکن است به سادگی با گرفتن یک ویدئوی سلفی انجام شود.

blood pressure selfie

به نوشته دیلی‌میل یک بررسی جدید در انگلیس نشان داد که استفاده از تلفن هوشمند برای گرفتن ویدئوی دو دقیقه‌ای از صورت یک شخص می‌تواند فشار خون افراد با دقتی در حد ۹۶ درصد اندازه بگیرد.

اندازه‌گیری مداوم فشار خون برای افراد دچار بیماری پرفشاری خون یا فشار خون بالا ضروری است تا بتوان این بیماری مرگبار را تحت کنترل درآورد.

 اما بسیاری از بیماران را نمی‌توان قانع کرد به طور مرتب از وسائل معمول اندازه‌گیری فشار خون دارای بازوبندهای بادشونده یا سایر وسائل مشابه آزارنده استفاده کنند.

این دانشمندان می‌گویند اگر بررسی‌ها درباره این تکنیک «هیجان‌انگیز» اندازه‌گیری فشار خون با تلفن هوشمند موفق باشد، ممکن است در آینده بتوان با یک کلیک دوربین تلفن هوشمند اطلاعات مربوط به فشار خون را به دست آورد.

بنیاد قلب بریتانیا می‌گوید درصورتی که ثابت شود این فناوری علاوه بر شرایط آزمایشی برای افراد عادی در محیط‌های معمول زندگی موثر است، تحولی در درمان فشار خون بالا ایجاد می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه تورونتوی کانادا این شیوه را با استفاده از یک اپلیکیشن آیفون بر روی ۱۳۲۸ نفر که فشار خون طبیعی داشتند،‌آزمایش کردند.

این فناوری با ضبط نور بازتاب‌یافته از رگ‌های خونی زیر پوست صورت و استفاده از آن برای اندازه‌گیری جریان خون عمل می‌کند.

پوست صورت آنقدر نازک است که نوز می‌تواند درون آن نفوذ کند و بعد با برخورد با هموگلوبین، پروتئین سرخ‌رنگ حامل اکسیژه درون سلول‌های سرخ خون، بازتاب می‌یابد

تلفن‌های هوشمند امروزی آنقدر حساس هستند که بتوانند رنگ خاص این نور بازتاب‌یافته را ضبط کنند و نرم‌افزار مربوط می‌تواند جریان خون به دور صورت را ردیابی کند.

این دانشمندان می‌گویند  با اسکن کردن تراکم و حرکت خون در گونه‌ها، بینی و پیشانی می‌توان فشار خون را با دقت ۹۶ درصدی اندازه‌گیری کرد.

دکتر کانگ لی، سرپرست این پژوهش گفت: «فشار خون بالا یک علت عمده بیماری‌های قلبی-عروقی است که عامل اصلی مرگ و ناتوانی انسان‌ها است.»

«وسائل اندازه‌گیری فشار خون با باروبند بادشدنی بسیار دقیق هستند، اما همه به آنها دسترسی ندارند و استفاده از آنها راحت نیست. به همین علت بسیاری از بیماران نمی‌توانند دستورالعمل انجمن قلب آمریکا برای اندازه‌گیری مرتب فشار خون را رعایت کنند.»

«اگر بررسی‌های آینده یافته‌های ما را ثابت کنند و معلوم شود که این روش را می‌توان برای اندازه‌گیری فشار خون پایین یا بالا در شرایط بالینی به کار برد، یک گزینه بدون نیاز به تماس و بدون تهاجم برای مقاصد درمانی در اختیار خواهد بود.»

در این بررسی افراد باید یک ویدئوی دو دقیقه‌ای از خودشان می‌گرفتند، دکتر لی امیدوار است که این بتوان این زمان را بدون کاهش دقت تا ۳۰ ثانیه کاهش داد.

این آزمایش‌ها در استودیو با نور درخشان کنترل‌شده انجام شد و احتمالا هنگام استفاده از این شیوه در نور معمولی خانه یا فضای بیرون میزان کارآمدی دوربین کمتر خواهد شد.

از طرف دیگر به گفته دکتر لی این نرم‌افزار بر روی افراد با پوست‌های خیلی روشن یا خیلی تاریک آزمایش نشده است، هر چند در میان افراد مورد آزمایش که  انواع رنگ پوست را داشتند، موفق عمل کرد.

دکتر لی می‌گوید آزمایش‌ها اولیه نشان داده است که این فناوری آنقدر دقیق هست که با معیارهای بین‌المللی برای یک وسیله اندازه‌گیری فشار خون تطبیق کند.

کد خبر 450907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha