چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین گزارش موسسه منابع جهان، حاکیست که ایران به همراه قطر، رژیم صهیونیستی و لبنان در حال رقابت با یکدیگر در صدر فهرستی هستند که با بحران شدید آب مواجه‌اند و به اصطلاح در آستانه رسیدن به روز «پایان آب» قرار دارند.

ايران خشكسالي

به گزارش یورونیوز، مطابق این گزارش هفده کشور از جمله ایران که مامن یک چهارم جمعیت ساکن کره زمین هستند، با بالاترین سطح بحران کم آبی و خشکسالی رو به رو هستند.

دوازده کشور از این هفده کشور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (مِنا) واقع شده‌اند و مطابق پیش‌بینی بانک جهانی تا سال۲۰۵۰ میلادی ۶ تا ۱۴ درصد از تولید ناخلص داخلی خود را به دلیل تبعات تغییرات اقلیمی از دست خواهد داد.

موسسه منابع جهان تصریح کرده که ۸۲ درصد فاضلاب منطقه منا تصفیه و بهره‌برداری مجدد نمی‌شود. همچنین بخش کشاورزی، صنعت و شهرداری‌ها به طور متوسط سالانه ۸۰ درصد منابع سطحی و زیرزمینی آب را مصرف می‌کنند.

این موسسه تاکید دارد که علت اصلی وقوع بحران آب در جهان دو برابر شدن برداشت منابع آبی از سال ۱۹۶۰ تاکنون به دلیل رشد فزاینده تقاضاست.

اندرو استیر، مدیرعامل موسسه منابع جهان درباره اهمیت این گزارش گفت که کمبود آب بزرگترین بحرانی است که بشر با آن مواجه است ولی کمتر ‌کسی در مورد آن صحبت نمی‌کند در حالی که پیامدهای آن از جمله عدم امنیت‌غذایی، جنگ، مهاجرت و بی‌ثباتی اقتصادی پدیدار شده‌اند.

البته با وجود آغاز اقدامات دولت‌ عمان برای تصفیه ۱۰۰ درصد پساب‌ها و بازیافت ۸۴ درصد فاضلاب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، موسسه منابع جهان معتقد است که برای جلوگیری از پایان آب در منطقه منا باید بهره‌وری آب در بخش کشاورزی این منطقه افزایش یابد و همزمان با کاهش اتلاف آب، چرخه بازیافت آن نیز هرچه سریعتر توسعه یابد.

کد خبر 450905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha