مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیران شهری در برخی شهرهای دنیا از طبیعت برای طراحی محیط‌های شهری استفاده و به ارتقا کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کنند.

كلمبيا

به گزارش شهرنوشت  به نقل از بخش "یو ان‌ اینوایرومنت"( UN Environment)، مدئین یا مدلین (Medellín) پس از بوگوتا دومین شهر بزرگ کلمبیاست و مرکز ملی آمار کلمبیا جمعیت این شهر را تا سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۵ میلیون نفر تخمین زده که در ۳۸۲ کیلومترمربع جای گرفته‌اند.

این شهر از نظر جغرافیایی در دره آبورا واقع شده و رودخانه مدلین آن را به دو بخش تقسیم می‌کند که خود موجب کاهش فضای شهری و ظهور چالش‌هایی همچون حفاظت از اکوسیستم‌ها شده است.

کمبود فضای شهری به نسبت جمعیت، طراحان و مسئولین این شهر را بر آن داشت تا پروژه کریدورهای سبز (Green Corridors) را کلید بزنند.

به کمک این پروژه سایه‌های درختان برای دوچرخه‌سواران و عابران پیاده و فضایی خنک و هوایی تمیز در کنار خیابان‌های شلوغ فراهم شد. باغ‌هایی پوشیده از گونه‌های مختلف گیاهی، مردمی با پیشینه محرومیت را به باغبان‌های شهری و متخصصین گیاه‌شناسی تبدیل کرد. دما دو تا سه درجه سانتی‌گراد کاهش یافت و انتظار می‌رود در آینده نیز کاهش بیشتری داشته باشد.  

مسئولین این شهر با تبدیل ۱۸ جاده و ۱۲ مسیر آبی به بهشتی سرسبز موجب کاهش گرما در این منطقه شدند.

فدریکو گوتیرز، شهردار مدلین، می‌گوید: «وقتی ما تصمیم به اجرای طرح ۳۰ کوریدور سرسبز گرفتیم بر مکان‌هایی تأکید داشتیم که فضای سبز نداشتند و با این مداخله دمایی، هوا را مدیریت کرده و آن را بیش از دو درجه سانتی‌گراد کاهش دادیم که شهروندان در حال حاضر آن را احساس می‌کنند». 

خوآن بلو، رئیس محیط‌زیست سازمان ملل متحد در کلمبیا هم می‌گوید: «پروژه کریدورهای سرسبز نمونه‌ای عالی است از این‌که طراحان و مسئولین شهری چگونه می‌توانند از طبیعت برای طراحی هوشمندانه شهری استفاده کنند».

کد خبر 450833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha