پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

قیمت سیب‌زمینی نسبت به هفته‌های گذشته در ارومیه تعدیل شده و در حال حاضر با قیمت ۴ هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. به گزارش همشهری، طی ماه‌های اخیر بیشترین افزایش قیمت محصولات کشاورزی مربوط به محصول سیب‌زمینی بوده است.

سیب‌زمینی ارزان شد

در خرداد ۹۷ نرخ هر کیلوگرم از این محصول به طور میانگین ۱۶۷۰ تومان و در اردیبهشت ۹۸ حدود ۵۸۵۶ تومان و در خرداد ۹۸ نرخ این محصول به طور متوسط ۶۶۲۸ تومان شد که این محصول نسبت به مدت مشابه ماه قبل خود ۲/۱۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۲۹۶ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.  

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه با اشاره به کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار عنوان کرد: در حال حاضر سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار با قیمت ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان عرضه می‌شود و کمبودی در تامین این قلم در بازار وجود ندارد.   «قاسم عزتی» با بیان این‌که قیمت سیب‌زمینی نسبت به هفته‌های گذشته در ارومیه تعدیل شده به برخی گران‌فروشی‌ها اشاره کرد و افزود: فروشنده‌ها مجاز به افزایش قیمت تا درصد مشخص هستند و مسئولان امر باید با قیمت‌های نامتعارف برخورد کنند.  

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین اقلام اساسی از جمله صیفی، سبزی و میوه در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: مازاد مصرف استان برای حمایت از تولیدکننده به صورت روزانه به کشورهای همسایه صادر می‌شود.  عزتی با بیان این‌که روزانه نزدیک به ۶۰۰ تن انواع میوه، سبزی و صیفی مازاد مصرف ارومیه و حتی استان به کشور عراق صادر می‌شود، تصریح کرد: عراق، روسیه و کشورهای همجوار از جمله مشتریان ثابت محصولات کشاورزی آذربایجان غربی به شمار می‌روند.  

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه با تاکید بر این‌که با فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی در ارومیه روند تعدیل قیمت در بازار تداوم دارد، بیان کرد: سبزی در حال حاضر در میدان با قیمت بین ۱۳۰۰ تا ۲ هزار تومان عرضه می‌شود که با توجه به افزایش قیمت حمل بار و دستمزد کارگران منطقی به نظر می‌رسد.

گفتنی است در روزهای پایانی سال ۹۷ و اوایل فروردین امسال در پی وقوع سیل در استان‌های تولیدکننده و ایجاد مشکلاتی در برداشت و سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای در ایام نوروز و افزایش روند صادرات به دلیل نوسان نرخ ارز و قاچاق شرایط برای افزایش جهشی قیمت برخی محصولات صیفی از جمله پیاز و سیب‌زمینی کلید خورد تا جایی که با افزایش چشمگیر نرخ پیاز، سیب‌زمینی هم شامل افزایش قیمت شد و با وجود تلاش دست اندرکاران، قیمت این محصول کاهش نیافت، تا جایی که مسئولان ناچار به ممنوعیت صادرات این ۲ محصول در ۱۵ فروردین ۹۸ شدند. با اعمال ممنوعیت صادرات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به تدریج قیمت هر کیلوگرم پیاز و سیب‌زمینی روند کاهشی به خود گرفت و البته به گفته مسئولان استانی با شروع فصل برداشت، کاهش قیمت سیب‌زمینی تداوم خواهد داشت.

کد خبر 450798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha