همشهری آنلاین: ارتش پاکستان در واکنش به تحولات اخیر در کشمیر و لغو خودمختاری این منطقه از سوی هند اعلام کرده تا آن‌جا که بتواند به پیش خواهد رفت.

قمر جاوید باجوا

به گزارش خبرگزاری مهر  به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال «قمر جاوید باجوا»، فرمانده ارتش پاکستان در واکنش به اقدام هند در ارتباط با لغو خودمختاری کشمیر اعلام کرد نیروهای نظامی پاکستان برای دفاع از حقوق مردم کشمیر کوتاه نخواهند آمد و تا هر کجا که بتوانند، به پیش خواهند رفت.

ژنرال «قمر جاوید باجوا» که با فرماندهان ارشد ارتش پاکستان دیدار می‌کرد، همچنین افزود: ارتش این کشور سرسختانه در کنار شهروندان پاکستان در کشمیر خواهد ایستاد.

به گفته فرمانده ارتش پاکستان، نظامیان این کشور در آمادگی کامل به سر می‌برند و مانعی برای دستیابی به اهداف خود در کشمیر نخواهند داشت.

گفتنی است دولت هند روز دوشنبه طی حکمی وضعیت خودمختاری کشمیر را لغو کرد.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که در یک هفته اخیر وضعیت امنیتی کشمیر بسیار بحرانی بوده است.

اواخر هفته گذشته و با بالا گرفتن تنش‌های مرزی در منطقه کشمیر، دهلی نو از دانشجویان و گردشگران غیر کشمیری و خارجی خواست فورا منطقه را ترک کنند.

دولت هند به تازگی بخش ۱۴۴ قوانین جزایی را در سرینگر، به‌حالت اجرایی درآورده‌ که در نتیجه آن اجتماع بیش از چهار نفر ممنوع است و افرادی که از آن سرباز بزنند می‌توانند با حکم سه سال زندان روبه‌رو شوند.

دولت هند هشدار داده که گروه‌های شبه‌نظامی «مورد حمایت اسلام‌آباد» ممکن است دست به حمله تروریستی در کشمیر بزنند.

در مقابل، ارتش پاکستان می‌گوید نیروهای هندی از بمب‌های خوشه‌ای برای حمله به غیرنظامیان در «خط کنترل» استفاده کرده‌اند.

در پی استقلال هند و جدایی پاکستان، از سال ۱۹۴۷، هر دو کشور مدعی مالکیت کامل کشمیر هستند و در حال حاضر «خط کنترل» به عنوان مرز غیر رسمی دو کشور شناخته می‌شود.

اواخر سال گذشته در پی انفجاری که گروه مستقر در پاکستان به نام «جیش محمد» مسئولیت آن‌ را پذیرفت، ۴۰ تن از نیروهای ذخیره پلیس هند کشته شدند و تنش‌ها بین اسلام‌آباد و دهلی‌نو در دره کشمیر به‌ شدت بالا گرفت.

کد خبر 450769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha