پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

میرمجتبی جوانمردی - بندر امام(ره) - خبرنگار: سگ‌های خیابانی یکی از عوامل اصلی حمله به انسان در مناطق مسکونی هستند. در موارد زیادی گزش انسان توسط سگ به‌ویژه در کودکان به مرگ او منجر شده است.

سگ ولگرد

سگ‌های خیابانی در شهرها و روستاها آسایش مردم را سلب می‌کنند و از مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده پارک‌ها و تفرجگاه‌ها هستند. سگ‌ها قابلیت تولید مثل بسیار بالا دارند بنابراین، با اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه با سگ‌های بی‌صاحب توسط شهرداری‌ها، جمعیت این حیوان به سرعت افزایش می‌یابد و خطرات فراوانی برای شهروندان ایجاد می‌کند. طی سال‌های اخیر آمار سگ‌های ولگرد در خوزستان به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است به طوری که اکنون در شهر اهواز حدود ۶ هزار سگ ولگرد وجود دارد. آبادان و خرمشهر نیز با این معضل بزرگ مواجه هستند.

افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در بندر امام‌ خمینی(ره) نیز موجب نگرانی شهروندان شده است؛ سگ‌هایی که گاه به کودکان حمله می‌کنند و شهروندان از این ترس دارند که روزی کودکانشان زخمی شوند. گفته می‌شود در این شهر ۴۰۰ سگ بی‌صاحب وجود دارد که تهدیدی برای شهر و شهروندان محسوب هستند.

  • هراس از سگ‌های ولگرد

مدتی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که حمله سگ‌های ولگرد به زنی باردار در بندر امام(ره) موجب سقط جنین وی شده است. در خبری دیگر آمده بود که دنبال کردن یک موتورسوار توسط سگ‌ها باعث زمین خوردن مرد موتورسوار و مصدومیت وی شد. این خبرها و ترس‌ها تمامی ندارند. یکی از شهروندان بندر امام‌خمینی(ره) درباره حادثه تلخی که سگ‌های ولگرد برای دخترش پیش آورده بودند، می‌گوید: همسرم روز اول ماه رمضان امسال نتوانست دخترم را به کلاس قرآن ببرد، به همین خاطر برادرش او را با دوچرخه به کلاس برد.

وی می‌افزاید: در مسیر کلاس و در ورودی مجتمع مسکونی، سگ‌ها دنبال بچه‌ها می‌افتند و دخترم شروع به جیغ ‌زدن می‌کند. پسرم به همین خاطر با سرعت بیشتری رکاب می‌زند تا از سگ‌ها دور شوند. این شهروند بیان می‌کند: اما دخترم از ترس این‌که سگ‌ها او را گاز نگیرند، پای خود را جمع کرده و پایش بین پره‌های دوچرخه گیر کرده بود و همین سبب جراحت شدید پای راستش شد. در آن لحظه کمک مردم سبب دور شدن سگ‌ها شد، وگرنه معلوم نیست چه بلایی سر بچه‌هایم می‌آمد. الان ۲ ماه است که پیگیر درمان پای دخترم هستم. وی می‌گوید: سگ‌ها دنبال خودرو، دوچرخه، بچه و هر کسی که از کنار آنها عبور می‌کند، می‌افتند و مردم را می‌ترسانند و لازم است که مسئولان محترم شهرداری این مشکل را حل کنند.

  • طرح جمع‌آوری سگ‌ها روی زمین ماند

در این میان معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: شهرداری بندر امام(ره) (مرکز شهرستان بندر ماهشهر) تاکنون اقدام موثری برای ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب انجام نداده است. «علی نوری» ادامه می‌دهد: در اکثر شهرهای بزرگ کشور، به جای کشتار سگ‌های ولگرد، آنها زنده‌گیری و عقیم‌ می‌شوند، ولی شهرداری بندرامام بیشتر از ۲ سال است که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.  

وی می‌گوید: شهرداری سوله‌ای به عنوان پناهگاه در اختیار حامیان حیوانات قرار داده است، ولی در این پناهگاه فقط تعداد محدودی سگ بی‌صاحب جمع‌آوری شده‌اندو عقیم‌سازی آنها با هزینه شخصی حامیان حیوانات انجام می‌شود. نوری می‌افزاید: شهرداری بندرامام تاکنون هیچ هزینه‌ای برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب انجام نداده و طرح شکایت سال گذشته از شهرداری به دادگستری هم بی‌نتیجه مانده است.

  • عقیم‌سازی متوقف شد

نوری با بیان این‌که موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد هر ماه در شورای سلامت شهرستان مطرح می‌شود، می‌گوید: در جاده ماهشهر - چمران زمینی برای ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب در نظر گرفته شده است و شهرداری‌های شهرستان توافق کرده‌اند هر شهرداری جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب را در محدوده خود انجام دهد و برای نگهداری و عقیم‌سازی به این پناهگاه تحویل دهد. وی ادامه می‌دهد: شهرداری بندر ماهشهر در حال انجام کشتار سگ‌های بی‌صاحب است، ولی شهرداری بندر امام(ره) به این دلیل که می‌خواهد آنها را زنده‌گیری کند، عملیات را متوقف کرده است، اما در عمل به خاطر هزینه‌بر بودن جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌ها این کار را هم انجام نمی‌دهد.

  • آمار بالای سگ‌گزیدگی در بندر امام(ره)

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر با اشاره به این‌که سال گذشته به خاطر عدم اقدام موثر برای ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب توسط شهرداری‌ها شاهد افزایش گزش در شهرستان ماهشهر بودیم، بیان می‌کند: واکسن گزش سگ وارداتی است و هزینه بالایی به حوزه سلامت تحمیل می‌کند و سبب خروج ارز از کشور و به خطر انداختن جان شهروندان می‌شود. نوری می‌افزاید: از سال گذشته تاکنون ۸۰ مورد گزش توسط سگ‌های بی‌صاحب در بندرامام(ره) گزارش شده که از این میزان ۴۷ مورد مربوط به ۴ ماه نخست امسال است.

  • لزوم ورود دادگستری

این مسئول می‌گوید: با توجه به افزایش شکایت‌های مردمی در خصوص افزایش آمار سگ‌های بدون صاحب و لزوم پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از جمله هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالازار و... و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم از شهرداری بندر امام(ره) می‌خواهیم طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدام کند. نوری ادامه می‌دهد: در ۲ سال گذشته نامه‌نگاری‌های بی‌نتیجه‌ای با شهرداری بندر امام(ره) برای ختم غائله سگ‌های ولگرد داشته‌ایم. حالا قرار است شبکه بهداشت از شهرداری به دلیل بی‌توجهی به ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب به دادگستری شکایت کند.

  • مشکلات پناهگاه حیوانات بندر امام(ره)

مسئول پناهگاه حیوانات «یارا» در بندر امام(ره) نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: اسفند سال گذشته سوله‌ای در کنار کارخانه آسفالت به عنوان پناهگاه حیوانات بدون صاحب با مساحت ۳۰۰ متر مربع توسط شهرداری بندر امام(ره) در اختیار حامیان حیوانات قرار داده شد. «زهرا چغالوند» می‌افزاید: در این پناهگاه نگهداری، درمان، تغذیه، دارو، واکسن، عقیم‌سازی و رسیدگی به سگ‌های بی‌پناه با هزینه شخصی و کمک مالی خیران و دوستداران حیوانات انجام می‌شود.  وی می‌گوید: سال گذشته ۴۰۰ سگ بی‌پناه در سطح شهر، جاده، صنایع پتروشیمی و مجتمع بندری توسط حامیان حیوانات سرشماری شدند که در حال حاضر به خاطر فضا و امکانات محدود، ۸۲ سگ مریض در این پناهگاه تحت نظرند.

این فعال حامی حیوانات به هزینه بالای نگهداری از سگ‌ها اشاره و بیان می‌کند: غذای مورد نیاز حیوانات را از ضایعات مرغ و گوشت سطح شهر و با هزینه شخصی خریداری می‌کنیم و کمک‌های مردمی نیز پاسخگوی تامین هزینه‌ها نیست. وی ادامه می‌دهد: امکانات اولیه سرویس بهداشتی و وسایل سرمایشی برای کسانی که در این پناهگاه کار می‌کنند، فراهم نیست و همین مشکلات سبب فرسایشی شدن رسیدگی به حیوانات شده است.

  • شهرداری کمک کند

چغالوند در ادامه با بیان این‌که حداکثر زمان نگهداری سگ‌ها در پناهگاه برای عقیم‌سازی و سپری کردن دوره نقاهت ۲۵ روز است، می‌گوید: اگر مسئولان شهرداری بندر امام(ره) با ارائه مکان مناسب و اختصاص منابع مالی لازم حمایت کنند، ما با پلاک‌گذاری سگ‌ها می‌توانیم کارهای لازم را طبق دستورالعمل‌های موجود انجام دهیم و آنها را در مکان‌هایی که شهرداری تعیین می‌کند، رهاسازی کنیم. چغالوند می‌افزاید: طبق دستورالعمل وزارت کشور، کشتن سگ‌های ولگرد جرم است و در عمل هم جوابگو نیست. عقیم‌سازی هم کاری زمان‌بر ولی در درازمدت اثرگذار است. در این میان شهرداری با اختصاص نیروی انسانی، زیرساخت و منابع مالی می‌تواند در جمع‌آوری سگ‌ها به ما کمک کند.

وی بیان می‌کند: در حال حاضر موضوع سگ‌های بی‌صاحب در بندر امام(ره) به یک معضل شهری تبدیل شده و با امکانات موجود در پناهگاه هم امکان نگهداری بیشتر از ۸۰ سگ وجود ندارد، ولی شهرداری می‌تواند با الگوبرداری از دیگر شهرها این معضل را مدیریت کند. مسئول پناهگاه حیوانات یارا در بندر امام(ره) تاکید می‌کند: از آنجا که وظیفه اصلی در مدیریت سگ‌های خیابانی با شهرداری است، توقع داریم این مجموعه در این زمینه کمک موثری انجام دهد.

پیگیری‌های خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با مسئولان مدیریت شهری بندر امام(ره) درباره طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نتیجه نداد و کسی حاضر به پاسخگویی در این مورد نشد. یکی از دلایل این موضوع، برکناری شهردار این شهر در هفته گذشته و بدون متولی ماندن این پست است.

کد خبر 450761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha